woensdag 06. 01. 2021 AUTO 13
Ruimere focus voor Volkswagen Golf GTI
maximale snelheid eruit te halen,
maar de handbak heeft meer te bieden.
Dat zou onze keuze zijn.
De besturing met progressieve
overbrenging reageert rondom het
midden nog enigszins terughoudend,
maar met meer stuuruitslag
verandert hij goed van richting. Niet
op een hoekige manier, maar vloeiend
en met overtuiging. Het stuurhuis
vraagt weinig kracht en is niet
erg communicatief. Er is wel meer
directheid in de voortrein, terwijl de
achterzijde beweeglijker is. Tot
snelheden van zo’n 100 km/h voel je
de achteras lichtjes zijdelings bewegen
tijden het aanremmen, alsof hij
wil aangeven klaar te zijn voor de
richtingsverandering. Stuur je vervolgens
in, dan drukt de kont mee
om hem naar binnen te helpen. Een
vleugje overstuur zonder dat je
moet corrigeren, maar je hoeft wel
minder stuurinput te geven. De
tractie is door het variabele sper uitstekend
en het gas moduleren is niet
AUTOTEST
De Volkswagen Golf GTI
is de populairste hot
hatchback aller tijden.
FOTO'S VOLKSWAGEN
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Volkswagen Golf GTI is de
populairste hot hatchback aller
tijden door de mix van alledaags
comfort en een toegankelijk
prestatiepotentieel. Daardoor is hij
geliefd bij een breed publiek, maar
hij wil aansluiting vinden bij de
elite in het segment.
DOOR PETER HILHORST
De achtste generatie Volkswagen
Golf GTI is een doorontwikkeling
van de vorige generatie, maar zeker
in een sportklasse is evolutie vaak
een goede zaak. Een Duitse sportwagenfabrikant
is er groot mee geworden.
De Golf GTI staat op het bekende
MQBplatform
en de buitenmaten
verschillen dan ook
nauwelijks met de zevende editie.
Hij maakt gebruik van een vernieuwde
(lees schonere) versie van
de EA888krachtbron
die al jarenlang
in de snelste Golfjes zit. Standaard
levert de 2,0liter
turbomotor
nu 245 pk en 370 Nm, waarmee de
instapper gelijk op het niveau zit
van de vorige GTI Performance. Dat
was de tweede trede op de GTIladder.
De achtste editie heeft altijd het
elektronisch geregelde, variabele
sperdifferentieel tussen de voorwielen.
Overigens is het niet verwonderlijk
dat de basisversie nu dit
vermogen heeft. Dat is pure noodzaak
in een klasse waar de Ford Focus
ST, Renault Mégane R.S. en
Hyundai i30 N rondhangen. Pakweg
275 pk of meer is eerder regel
dan uitzondering. De GTI wordt geleverd
met een handgeschakelde
zesbak of een automatische zeventrapsautomaat
met dubbele koppeling.
De vanafprijs ligt bij 48.335
euro. Een beetje uitgeruste GTI zal
richting 50 mille gaan, tegenwoordig
ook ‘gewoon’ in deze klasse.
Verschijning
De Golf GTI is wederom een stijlvolle
verschijning met een grote koelopening
in de bumper, een ledstrip
over de gehele neus als het dimlicht
aanstaat, dubbele uitlaten en bescheiden
spoilerwerk. In het interieur
de traditionele ruitbekleding
voor de goed zittende stoelen die net
als in de gewone Golf vrij hoog
staan. Lager zitten is wenselijk,
geeft een senior engineer van het
GTIproject
toe, maar dan moet de
kostbare homologatieprocedure
weer doorlopen worden, omdat airbag
en bestuurder niet goed oplijnen.
De zitpositie is echter prima
met fijne steun. Het dashboard is
verder aangekleed met GTIbadges
en rode accenten, waardoor het ondanks
de vele harde kunststoffen
een aardig geheel vormt. Het bedieningsgemak
is beperkt door de vele
lagen in het systeem, maar je komt
er wel uit. Alleen is het onbegrijpelijk
dat je in een sportieve auto vijf
handelingen op het scherm moet
verrichten om het ESP te kunnen
uitschakelen. Je kunt de digitale
ESPknop
na enige studie wel als
voorkeurtoets instellen, maar dan
nog zijn er drie contactmomenten
nodig.
Onderstel
De achtste editie heeft vijf procent
stijvere veren op de vooras; achter
zijn ze vijftien procent straffer ten
opzichte van zijn voorganger met
als doel de kont losser te maken om
beter in te sturen. Het voorste subDe
frame is van aluminium en drie kilo
lichter dan voorheen, terwijl de
complete voorwielophanging zo’n
dertig procent stijver is. De stabilisator
is niet dikker, maar de ophangingspunten
van de antirollbar
zijn
taaier geworden. Bovendien zijn er
op enkele plekken hardere bussen
geplaatst, zodat de respons op
stuurbewegingen directer zijn.
Standaard zijn er passieve dempers
en optioneel (altijd nemen) variabele
exemplaren met vijftien standen.
Voorts heeft de GTI onder de noemer
Vehicle Dynamics Manager
een viertal rijstanden, waarin onder
meer besturing, aandrijflijn, sper en
dempers zijn aan te passen, indien
gewenst naar eigen inzicht. Het
ESP dient onlogisch genoeg in een
separaat menu aangepast te worden.
Het kan zogenaamd helemaal
uit, maar de remingrepen op met
name de achteras blijven altijd
werkzaam. Die worden gebruikt om
de auto beter te roteren, zoals we
dat kennen van snelle Fords. Zo
trachten de systemen continu de totale
balans van de Golf te beïnvloeden.
Vertrouwd
Achter het stuur voelt hij vooral
vertrouwd. Met de variabele dempers
kan hij net zo comfortabel zijn
als elke andere Golf en in de stijfste
setting is hij bikkelhard. Volkswagen
zegt dat hij op drie klikjes van de
stugste modus – de sportstand – het
beste is. Het blok maakt gretig toeren,
hangt lekker aan het gas en levert
wat een viercilinder in deze
klasse moet doen. Geen kippenvel,
maar wel altijd kracht. De DSGbak
schakelt rap, gevoelloos en luistert
niet altijd direct naar de opdrachten
die je hem via de flippers geeft.
Vooral tijdens het terugschakelen
hoger in de toeren, reageert hij onwillig.
Ook blijft hij automatisch
schakelen op momenten dat je zelf
de regie denkt te hebben. De DSGbak
is een handig hulpje om de
nodig. Rechtervoet gewoon stijf
naar beneden en je voelt de aandrijfkrachten
naar het buitenste voorwiel
gaan. Bij hogere snelheden
blijft hij achter wel als een blok liggen
om vooral stabiel de hoek om te
gaan met hulp van de actieve dempers
die het gewicht goed verdeeld
houden over beide assen om de balans
te bewaren. Zo heeft Volkswagen
zowel de soft
als de hardware
van de Golf GTI gemanipuleerd om
het weggedrag levendiger te maken.
Een Ford Focus ST blijft spannender
om te rijden, maar de GTI
heeft zijn focus onmiskenbaar verruimd.
Eindoordeel
Zeer bekwame allrounder met een
sterkere focus op de echte stuurman.
Nog altijd niet de wildste uit
zijn segment, maar hij laat zich wel
meer gaan. Zonder het alledaagse
keurslijf te vergeten.
Plus: Toegankelijk prestatiepotentieel,
scherper, allrounder en stijlvol
sportief.
Min: Hoge zitpositie, ongehoorzame
DSG, omslachtige bediening multimediasysteem
en 245 pk is minimaal
in deze klasse.
SPECIFICATIES
VOLKSWAGEN GOLF GTI
Prijs: 48.335 euro
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0100:
6,3 s
Gem. verbruik: n.n.b.
CO2emissie:
n.n.b.
Motor: vierinlijn,
1984 cm3, turbo
Gec. max. vermogen: 245 pk
(180 kW)/50006500
min1
Max. koppel: 370 Nm/
16004300
min1
Transmissie: zevenbak,
automatisch
Massa leeg: ca. 1350 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens