woensdag 05. 01. 2022 AUTO 13
AUTOTEST
Volkswagen ID.4 GTX:
Rijgedrag
Enfin, de aandrijflijn presteert op
een doelmatige manier en de vierwielaandrijving
zorgt ervoor dat je
vroeg in een bocht kunt beginnen
met accelereren. Niet té vroeg,
want dan duwt de achterzijde hem
over zijn smallere voorbanden naar
de buitenkant van de bocht, het typische
onderstuur dat wordt veroorzaakt
door een zogenoemde
breedset. Sowieso verliest de ID.4
als eerste grip aan de voorzijde
door zijn hoge gewicht. Insturen
doet hij voor zo’n mastodont best
aardig, want de eerste reactie is
scherp door veel rolstijfheid. Het
onderstel is aangepast ten opzichte
van de gewone ID.4 en de geteste
versie ging daarin nog verder. Die
was namelijk voorzien van 15 millimeter
verlaging en progressieve
lage spanning
besturing als onderdeel van het 350
euro kostende sportpakket. Daarnaast
had hij 21inch
wielen én voor
1150 euro extra de instelbare dempers.
Die laatste hebben vijftien
standen en leveren naast extra
comfort ook een strakke carrosseriecontrole
op.
Die variabele dempers zorgen voor
goede reflexen op de stuurcommando’s.
De besturing is in normal
te sterk bekrachtigd, waardoor de
precisie afneemt. In sport is er meer
tegendruk en meer nauwkeurigheid.
Gevoel zit er niet in, maar door
de initiële stijfheid van de neus is hij
wel goed te plaatsen. Met enthousiasme
duikt hij bochten in en dat
maakt het begin van de aanval
enigszins vermakelijk. In het verdere
verloop is er weinig tot niets
meer aan. Als de grote massa zich
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
staan erg hoog in de auto, je zit ver
van de voorruit en gevoelsmatig boven
op de ID.4. Niet bevorderlijk
voor de rijbeleving. Maar nuchter
bekeken mankeert er vrij weinig
aan deze Volkswagen. Het is onveranderd
een grote gezinsauto met
veel ruimte op de achterbank en een
royale kofferbak. De GTX is er vanaf
52.190 euro en dat is grofweg zes
mille meer dan een ID.4 met eveneens
een 77 kWhaccupakket.
Aandrijving
Daarvoor heeft de GTX 300 pk en
vierwielaandrijving om de ID.4 naar
een hoger spanningsveld te brengen.
Op de achteras is er de 204 pk
en 310 Nm sterke synchroonmotor
uit de gewone versie, maar voorin
nu ook een compactere asynchroonmotor
met 109 pk en 162 Nm.
Er is geen mechanische verbinding
tussen beide assen en de elektronica
regelt de parttime4WD.
Normaal
gesproken heeft de GTX achterwielaandrijving,
maar afhankelijk
van het gripniveau, de
gevraagde prestaties of de rijmodus
springt de vooras bij. De extra aandrijfunit
voegt 100 kg toe, waardoor
hij ruim 2100 kg weegt.
Met het accupakket van 77 kWh is
een range tussen 350 en 450 kilometer
realistisch, terwijl laden met
maximaal 125 kW kan. Nog geen zaken
waarmee de aandacht van de
liefhebber wordt getrokken, maar
met de sprintcijfers lukt dat wel.
Vanuit stilstand naar 100 km/h zoemen
kan in 6,2 seconden, waarmee
hij een Golf GTI net voor blijft. Aansprekende
cijfers op papier, maar
hoe is het in de praktijk?
Niet zo indrukwekkend als het
klinkt, want zonder enige vorm van
beleving komt hij van zijn plek. Hij
voelt vlot, maar niet snel. Het standaardsprintje
in grofweg zes tellen
is ook niet schokkend in de EVwereld.
Daar maak je pas indruk met
acceleratietijden van minder dan
vier seconden. Overigens dient voor
maximale prestaties het accupakket
wel tussen 88 procent en 100
procent opgeladen te zijn, want anders
zakt het vermogen met 10 procent.
gaat zetten, schuift hij onherroepelijk
naar buiten. Je kunt hem even
neutraal krijgen door gas te geven,
maar verder roteren doet hij niet,
ook niet in de ESC Sportmodus.
Helemaal
uit kan het stabiliteitssysteem
niet. De beste strategie is tijdig
vertragen met het kunstmatig
aanvoelende rempedaal, vloeiend
insturen en dankzij de 4WD hard
een bocht uit kogelen. Dat is even
leuk, maar biedt weinig uitdaging
en resulteert uiteindelijk toch weer
in hardnekkig onderstuur.
Eindoordeel
Wie uit een Golf GTI komt, zal de
ID.4 GTX totaal niet sportief vinden.
Daarentegen zal een gewone
ID.4rijder
hem als het rappe topmodel
ervaren dat – zeker met variabele
dempers – net zoveel comfort
levert als een gewone. Maar Volkswagen
doet er verstandig aan om
het GTXlabel
meer sportieve lading
te geven of het anders te positioneren,
want met sportiviteit heeft
deze ID.4 GTX niets te maken. Het
spanningsniveau is daarvoor nog
veel te laag.
Een 300 pk sterk topmodel van de
ID.4, maar sportiviteit is ver te zoeken.
Het GTXlabel
heeft meer inhoud
nodig of een andere positionering.
SPECIFICATIES
Volkswagen ID.4 GTX
Prijs: € 52.190
Topsnelheid: 180 km/h
Acceleratie 0100:
6,2 s
Gem. verbruik: 16,3 kWh/100 km
Accupakket (netto): 77 kWh
Actieradius WLTP: 480 km
Laden: 11 kW AC, 125 kW DC
Motor: voor: asynchroonmotor,
achter: synchroonmotor
Gec. max. vermogen: 300 pk
(220 kW)
Max. vermogen v/a: 109 pk/204 pk
Max. koppel v/a: 162 Nm/310 Nm
Transmissie v/a: eentraps
reductieversnelling
Massa leeg: 2111 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
Volkswagen start een nieuw
sportlabel onder de noemer GTX,
exclusief voor zijn elektrische
modellen. Gaat dit net zo iconisch
worden als het GTIlabel?
DOOR PETER HILHORST
In 1976 begon het succesverhaal van
de Volkswagen Golf GTI. Volgens
velen de eerste betaalbare sportieve
hatchback. Het label GTI groeide
uit tot een ijzersterk wereldmerk.
Door de jaren heen werd het aanbod
uitgebreid met GTD voor de sportieve
diesels en GTE voor stekkerhybrides
met dynamische ambities.
Dat rijtje wordt nu aangevuld met
het GTXperformancelabel
voor
elektrische modellen. Volkswagen
noemt het nadrukkelijk in één adem
met de bestaande afkortingen. Gezien
het reusachtige elektrooffensief
van Volkswagen is het niet ondenkbaar
dat GTX op den duur GTI
helemaal gaat vervangen. Of in elk
geval in aantallen gaat overvleugelen.
Aan de 300 pk sterke ID.4 GTX
de taak om een onuitwisbare eerste
indruk te maken.
Wijzigingen
Volkswagen fleurt de introductie
van de GTX op met Kings Red als
nieuwe tint voor de ID.4. Het uiterlijk
van de GTX heeft verder oppervlakkige,
maar wel aantrekkelijke
wijzigingen ondergaan. Standaard
zijn ledmatrixkoplampen,
3D ledachterlichten,
een zwarte afwerking
voor dak en raamstijlen, gewijzigde
bumpers en 20inch
wielen.
Het oogt niet verkeerd, maar het visuele
verschil tussen een gewone
Golf en een Golf GTI is groter. Dit is
meer een ID.4 met een bescheiden
pakketje.
In het interieur heerst ook niet bepaald
een overtuigende sfeer van
sportiviteit. Het dashboard is aangekleed
met kunstleer en rode stiksels,
terwijl het stuur een GTXbadge
draagt. Het gereden exemplaar
had bovendien de optionele sportstoelen
met elektrische verstelling.
Uitmuntend zitmeubilair, maar ze
Volkswagen ID.4 GTX.
FOTO VOLKSWAGEN