woensdag 05. 01. 2022 15
AUTOTEST
Volkswagen ID.4 GTX: lage spanning
Vernel
wasverzachter
div. soorten,
per fl es voor
32 - 36
wasbeurten
de precisie afneemt. In sport is er
meer tegendruk en nauwkeurigheid.
Gevoel zit er niet in, maar door
de initiële stijfheid van de neus is hij
wel goed te plaatsen. Met enthousiasme
duikt hij bochten in, maar als
de grote massa zich gaat zetten,
schuift hij naar buiten. Je kunt hem
even neutraal krijgen door gas te geven,
maar verder roteren doet hij
niet, ook niet in de ESC Sportmodus.
De beste strategie is tijdig vertragen
met het kunstmatig aanvoelende
rempedaal, vloeiend insturen en
dankzij de 4WD hard een bocht uit
kogelen.
Eindoordeel
Volkswagen doet er verstandig aan
om het GTXlabel
meer sportieve lading
te geven of het anders te positioneren,
deze ID.4 GTX niets te maken.
SPECIFICATIES
Volkswagen ID.4 GTX
Prijs: € 52.190
Topsnelheid: 180 km/h
Acceleratie 0100:
Gem. verbruik: 16,3 kWh/100 km
Accupakket (netto): 77 kWh
Actieradius WLTP: 480 km
Laden: 11 kW AC, 125 kW DC
Max. vermogen v/a: 109 pk/204 pk
Max. koppel v/a: 162 Nm/310 Nm
Transm.: eentraps reductieversnelling
1.49 1.29
Ideaal te bereiken vanuit Nederland! Roder Weg 9-11
Dikke varkensrib
vers of gerookt, per 1 kg
Alleen te koop in normale huishoudelijke hoeveelheden, zolang de voorraad strekt. Geldig van 03-01-2022 t/m 08-01-2022.
want met sportiviteit heeft
52072 Aachen - Richterich
Tel.: 0049.241.18 05 94 85
www.edeka-geldermann.de
Openingstijden:
Ma. – za. van 7 tot 21 uur U kunt ook met PIN betalen!
6,2 s
Vers kalkoenbraadstuk
of verse kalkoengoulash
uit de borst gesneden, zeer mager,
voor caloriearm genieten, per 1 kg
Gehakt
rund- en varkensvlees gemengd,
op vele manieren te bereiden,
per 1 kg
4.99
Stoofvlees
van het sappige voorstuk, mals en
afgehangen, Duits jongstierenvlees,
per 1 kg
8.49
Sappige goulash
voor een luxe maaltijd,
Duits jongstierenvlees, per 1 kg
8.49
1.99 3.99
7.99
Persil wasmiddel
discs, poeder of gel of Megaperls,
div. soorten, per verpakking / fl es
voor 16 - 20 wasbeurten
1.11
Rexona
deodorant
div. soorten,
per 150 ml spray
Nivea
crèmedouche
div. soorten,
per 250 ml fl es
Nivea shampoo
of crèmespoeling
div. soorten,
per 250 ml /
200 ml fl es
Chantré
brandewijn,
Cuvée Rouge of
Liqueur Caramel
26% - 36% vol,
ppeerr 00,,77 ll flfl eess
5.55
Warsteiner
div. soorten,
krat = 20 x 0,5 l /
24 x 0,33 l,
excl. statiegeld
10.49
1.79
Asbach Uralt
36% vol, 0,7 l fl es,
ook Asbach Hugo
Apertifi f Rosé
15% vol in
de aanbieding
9.77
Paulaner Münchner Hell
krat = 20 x 0,5 l,
excl. statiegeld
14.49
McCain Golden Longs
bevroren, patat,
extra knapperig, 1000 g zak
3.99
AUTO
Het GTXperformancelabel
staat
voor de sportieve elektrische modellen.
Het uiterlijk van de GTX
heeft oppervlakkige, maar wel aantrekkelijke
wijzigingen ondergaan.
Standaard zijn ledmatrixkoplampen,
3D ledachterlichten,
een zwarte
afwerking voor dak en raamstijlen,
gewijzigde bumpers en 20inch
wielen. Het visuele verschil tussen
een gewone Golf en een Golf GTI is
groter. Dit is meer een ID.4 met een
bescheiden pakketje.
In het interieur heerst ook niet bepaald
een overtuigende sfeer van
sportiviteit. Het dashboard is aangekleed
met kunstleer en rode stiksels,
terwijl het stuur een GTXbadge
draagt. Het gereden exemplaar
had bovendien de optionele elektrisch
verstelbare sportstoelen. Uitmuntend
zitmeubilair, maar ze
staan erg hoog in de auto, je zit ver
van de voorruit en gevoelsmatig boven
op de ID.4. Maar nuchter bekeken
mankeert er vrij weinig aan
deze Volkswagen. Het is onveranderd
een grote gezinsauto met veel
ruimte op de achterbank en een royale
kofferbak. De GTX is er vanaf
52.190 euro en dat is grofweg zes mille
meer dan een ID.4 met eveneens
een 77 kWhaccupakket.
Daarvoor
heeft de GTX 300 pk en vierwielaandrijving.
Op de achteras is er de 204
pk en 310 Nm sterke synchroonmotor
uit de gewone versie, maar voorin
nu ook een compactere asynchroonmotor
met 109 pk en 162 Nm.
Afhankelijk van het gripniveau, de
gevraagde prestaties of de rijmodus
springt de vooras bij. De extra aandrijfunit
voegt 100 kg toe, waardoor
hij ruim 2100 kg weegt.
Met het accupakket van 77 kWh is
een range tussen 350 en 450 kilometer
realistisch, terwijl laden met
maximaal 125 kW kan. Vanuit stilstand
naar 100 km/h zoemen kan in
6,2 seconden, waarmee hij een GTI
net voor blijft. In de praktijk niet zo
indrukwekkend als het klinkt, want
zonder enige vorm van beleving
komt hij van zijn plek. Hij voelt vlot,
maar niet snel. Het standaardsprintje
in grofweg zes tellen is ook
niet schokkend in de EVwereld.
De aandrijflijn presteert op een
doelmatige manier en de vierwielaandrijving
zorgt ervoor dat je
vroeg in een bocht kunt beginnen
met accelereren. Niet té vroeg, want
dan duwt de achterzijde hem over
zijn smallere voorbanden naar de
buitenkant van de bocht. Sowieso
verliest de ID.4 als eerste grip aan de
voorzijde door zijn hoge gewicht. Insturen
doet hij best aardig, want de
eerste reactie is scherp door veel
rolstijfheid. Het onderstel is aangepast
ten opzichte van de gewone
ID.4 en de geteste versie ging daarin
nog verder. Die was namelijk voorzien
van 15 millimeter verlaging en
progressieve besturing als onderdeel
van het 350 euro kostende
sportpakket. Daarnaast had hij 21inch
wielen én voor 1.150 euro extra
de instelbare dempers. Die zorgen
voor goede reflexen op de stuurcommando’s.
De besturing is in normal
te sterk bekrachtigd, waardoor
Volkswagen start een nieuw
sportlabel onder de noemer GTX,
exclusief voor zijn elektrische
modellen. Gaat dit net zo iconisch
worden als het GTIlabel?
DOOR PETER HILHORST
Volkswagen ID.4 GTX. FOTO VOLKSWAGEN
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto