woensdag 05. 01. 2022 5
MIJN HOBBY
DOOR GERTIE SCHOUWENBERG
Math bouwt cockpit van een Boeing 777
tot in de kleinste details na op zijn zolder
Math Maessen voelt zich op de
zolderkamer van zijn woning in
Venlo letterlijk in de wolken. Hij
bouwt er de cockpit van een
Boeing 777 na. Het is een meerjarenproject.
„Alles moet tot in de
kleinste details kloppen.”
Waarheen met de kerstboom?
rum, parkeerterrein Grootdorp in
Merselo en het grasveld aan de Peter
Janssenweg in Ysselsteyn.
Daarnaast zijn er zeven inzamelplekken
in de Venrayse wijken. Na 7
januari zijn er nog twee opties: de
boom versnipperen en in de groene
gftcontainer
deponeren of naar het
milieustation brengen.
Bladkorf
In de gemeente Horst aan de Maas
kunnen inwoners hun afgedankte
kerstboom naast een van de bladkorven
leggen. Ook is het mogelijk
de boom op zaterdag tussen 12.00
en 16.00 uur gratis in te leveren bij
Kurstjens Recycling aan de Horsterweg
in Grubbenvorst. Plastic
potten (PMD), versieringen (restafval)
en verlichting (Ewaste)
horen
bij het afval en worden gescheiden
ingezameld. Kunstbomen kunnen
bij de tweedehands winkel of het
grofvuil worden aangeboden.
Inwoners van Bergen die van hun
kerstboom af willen, moeten haast
maken met opruimen. De afgedankte
bomen worden op Driekoningen
al opgehaald door de buitendienst.
Dat gebeurt op een aantal inzamelplekken
in de gemeente. Tot donderdagmorgen
8.00 uur kunnen
kerstbomen ingeleverd worden bij
het kapelletje in Aijen, in het Heijmanspark
ter hoogte van de skatebaan
in Afferden, op het kerkplein in
Bergen, op het grasveld aan de Pieter
Breughelstraat in Nieuw Bergen,
op het plein bij De Klaproos in
Siebengewald, bij de sportvelden
achter het kerkhof in Well en op het
kerkplein in Wellerlooi. Alleen op
deze locaties worden bomen opgehaald,
zonder pot of versiering.
de feestdagen voorbij zijn, kan
de kerstboom weer de deur uit. In
heel NoordLimburg
worden
afgedankte bomen ingezameld.
Net als vorig jaar heeft de gemeente
Venray een aantal locaties aangewezen
waar inwoners tot en met
vrijdag 7 januari hun kerstboom
gratis kunnen afleveren. In de kerkdorpen
kan dat bij de glasbak langs
de Pastoor Verheggenstraat in Castenray,
tegenover de Heidseweg 49
in Heide, Onder de Linde in Oirlo, tegenover
de St. Jozefkapel in SmaktHolthees,
op het kerkplein in Vredepeel,
het bouwterrein achter de
kerk in Veulen, op het plein tegenover
de kerk in Leunen, op de hoek
De CuyperstraatSt.
Leonardsweg
in Wanssum, het plein in Blitterswijck,
tegenover café ’t Centrum in
Geijsteren, het dorpsplein in OostNu
TIP ONS
Beste lezer, voor deze VIA
zijn we op zoek naar lokaal
(verenigings)nieuws, tips en
informatie. U kunt ons uw
tekst met foto’s mailen:
noordmidden@
delimburger.nl
(t.a.v. VIA, vermeld dit duidelijk).
Stuur uw materiaal op tijd in;
bij tijdsgebonden activiteiten
liefst 2 weken vooraf.
We zien uw kopij met
belangstelling tegemoet.
Dank!
Redactie
De Limburger
LIMBURG
Weer vogels
tellen in tuin
en op balkon
Vogelbescherming Nederland
roept eind deze maand weer op om
vogels te tellen in de tuin en op het
balkon.
In zijn zelfgebouwde
cockpit op zolder is
Math Maessen compleet
in de wolken.
FOTO'S ADRIAAN DE ROODE
De boom kan weer de deur uit. ARCHIEFFOTO JEROEN KUIT
REGIO
De eerste Nationale Tuinvogeltelling
van 2022 wordt georganiseerd
in samenwerking met onderzoeksbureau
Sovon en vindt plaats in het
laatste weekend van januari.
De Nationale Tuinvogeltelling
wordt sinds 2001 georganiseerd en
wint de laatste jaren aan populariteit.
Vorig jaar deden bijna 200.000
Nederlanders mee aan de telling,
meer dan twee keer zoveel als het
jaar ervoor. Ze telden ruim 2,7 miljoen
vogels, eveneens een record.
Ook in Limburg verdubbelde het
aantal deelnemers. In 2021 deden
bijna achtduizend Limburgers mee,
tegenover 4700 in 2020. Zij telden
samen ruim 140.000 tuinvogels.
De top 3 is ongewijzigd. De meest
voorkomende tuinvogel is nog
steeds de huismus, gevolgd door het
koolmeesje en de pimpelmees, die
de merel net voorbleef. De vink
keerde terug in de top 5.
Informatie over deelname aan de tuinvogeltelling
is te vinden op de website van de Vogelbescherming.
gashendel zit er normaal gesproken
niet bij. Hoeft voor de meeste huispiloten
ook niet, want die willen gewoon
een stukje virtueel vliegen. Zo
ben ik zelf ook begonnen. Maar het
werd me al snel te saai en dus ging ik
over op het zo precies mogelijk nabouwen
van een Boeing 777cockpit.
Vliegen is voor mij nu bijzaak.”
Vooral de afwisseling van het bouwproject
spreekt hem aan: „Ik programmeer,
timmer, schilder, zaag
en soldeer. Net waar ik op dat moment
zin in heb. Bijna alles maak ik
zelf. Omdat ik dat leuk vind én omdat
het goedkoper is. Je kunt alle onderdelen
kantenklaar
kopen,
maar daar betaal je zó vijfduizend
De makelaar keek vast raar op toen
Math Maessen en zijn vriendin
Nance Jansen een paar jaar geleden
in Venlo op huizenjacht gingen.
Math legde namelijk één keiharde
eis op tafel: er moest ruimte zijn
voor de cockpit van een Boeing 777.
Want deze zelf ontworpen en tot in
het kleinste detail nagebouwde
stuurcabine moest absoluut meeverhuizen
vanuit zijn geboortedorp
Helden.
Toen hun huidige onderkomen in
beeld kwam, werd de zolder als beoogde
cockpitlocatie dan ook tot in
de diepste hoeken en gaten verkend.
„Geen enkele kamer is vaker opgemeten”,
lacht Math. „Ik wilde echt
zeker weten dat alles zou passen.
Uiteindelijk ging het nét. Maar
daarvoor moesten we wel een muur
slopen en het rookkanaal van de
haard verleggen.”
Denkwerk
Het resultaat mag er zijn. Wie
plaatsneemt op de stoel achter het
glareshield (het dashboard van een
vliegtuig) waant zich een heuse piloot.
Overal vind je lampjes, beeldschermen,
hendels en knoppen. Van
die laatste gaat er figuurlijk een om
zodra de 56jarige
hardware/software
engineer in de cockpit zit. „Ik
kan hier echt afschakelen na mijn
werk”, zegt hij, „heerlijk mijn hoofd
leegmaken. Tenminste, voor wat de
alledaagse beslommeringen betreft.
Want mijn hersens draaien
vaak overuren voor mijn project. Er
komt heel wat denkwerk aan te pas
om de hardware van de cockpit en
de software van de vluchtsimulator
met elkaar te laten communiceren.
Zo’n computerprogramma is er namelijk
niet op gebouwd complete
bedieningspanelen te dirigeren.
Meer dan een stuurknuppel en een
euro voor. Met materiaal uit de
bouwmarkt ben je voor honderd
euro klaar. Als het dan lukt een component
eigenhandig ineen te zetten
en werkend te krijgen, ben ik best
een beetje trots.”
De komende jaren volgen er waarschijnlijk
nog heel wat tochtjes naar
de doehetzelfzaak.
Zo moet het
kale overhead panel aan het plafond
nog helemaal worden aangekleed.
Aan voorspellingen over de afronding
van zijn project waagt de vrijetijdspiloot/
technicus/programmeur/
schilder/timmerman zich
niet. „Ik ga mezelf niet opjagen, doe
dingen liever foutloos dan snel. Ik
schaaf en verf soms uren aan een
schakelaar om hem precies goed te
krijgen. Een ander ziet het niet,
maar voor mij is die perfectie bereiken
de ultieme uitdaging.”
Het project van Math Maessen is te volgen
op www.boeing777.nl.