Woensdag 04. 01. 2023 REGIO 13
Zouden de meisjes?
Uit en in de Maas sloegen wij de armen
Kliefde ons hoofd, ‘speedboot’, het water.
Zouden de meisjes in de strandwei weten
hoe we tegen de stroom proesten en blazen?
Van een kolenaak tilde een boeggolf ons
op
Brekers sleurden ons, pluisjes, langszij.
Zouden de meisjes onze sproeten en puiten
vergeten
Als we ons vastgrijpen, aan de rand van
het schip?
Schrijflab en moestuin
Inmiddels was hij begonnen met het
geven van schrijfcursussen. Dit resulteerde
in een eigen bedrijfje onder
de naam Het Schrijflab. Ook werd hij
redacteur bij uitgeverij In de Knipscheer.
We volgden elkaar op een afstand,
maar zes jaar geleden besloten
we samen een bloemlezing met
de verhalen van zijn cursisten te publiceren.
Dat resulteerde in vier edities
Verhalen uit het Schrijflab. In de
roes van onze hernieuwde samenwerking
nodigde ik hem uit toe te treden
tot de club van amateurtuinders,
die tussen Venlo en Tegelen samen
een volkstuin bestiert. Toen hij stierf,
hielden we een herdenkingsbijeenkomst.
Het was november, koud en
nat, maar van binnen gloeiden we.
literaire hoek
Requim voor een moestuinmakker
Niet lang daarna werkten we voor
het eerst samen. Voor de Culturele
Activiteitencommissie van De
Haandert in Tegelen stelden we drie
jaar op rij een expositie samen met
werk van Limburgse kunstenaars
die zich hadden laten inspireren
door gedichten van Kemp, Hanlo en
Van Ostayen.
De stroom inzendingen was verbijsterend
en de organisatie een heksentoer,
maar toen alles eenmaal – goed
uitgelicht – stond en hing, waren we
maar wat trots. Als twee herenboeren
die in het voorjaar met de handen
op de rug door de velden kuieren,
liepen we door onze expositie.
Steyl Poëzie
In 2001 verzorgden we samen de
openingsact voor de manifestatie
Steyl Poëzie van de Culturele Raad
Tegelen. Vanaf een hooggelegen
punt op de oever droegen we samen
het gedicht Een dronken schip van
de Franse dichter Arthur Rimbaud
voor, dat door een geluidsinstallatie
versterkt over de Maas schalde, terwijl
de genodigden met het veer naar
de overkant voeren. Halverwege de
Maas verklaarde de voorzitter de expositie
voor geopend.
Tot de objecten van deze expositie
behoorde een kunstwerk dat Tineke
Vermeer had gemaakt bij een gedicht
van Koos over zijn vader, een
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Willem Kurstjens over
Koos van den Kerkhof.
Ruim een jaar geleden overleed geheel
onverwacht Koos van den Kerkhof.
Ton van Reen eerde hem met een
in memoriam op Facebook en twee
andere vrienden met de bundel Nagelaten
Gedichten van zijn hand, die
onlangs is gepresenteerd.
Voordrachten
Ik leerde Koos kennen op een voordrachtsavond
in 1978 in het Open
Jongerencentrum in Venlo. Hij
droeg daar sociaal geëngageerde gedichten
voor uit zijn bundels Huis
van Bewaring en Een vuurmond Liefde.
Nu eens mitrailleerde hij ze de
zaal in, dan weer was de toon heel gedragen,
plechtstatig, alsof het de
laatste woorden waren die er op aarde
gesproken zouden worden.
Jaren later kwamen we elkaar weer
tegen bij een voordrachtsavond in
café Symphonion in het begin van de
jaren tachtig. Zijn stijl was veranderd.
Hij maakte gedichten die veel
taliger waren, meer ritmisch-muzikaal,
in de stijl van de late Paul van
Ostayen.
zijn hand een houten badhokje, dat
was neergezet op de plaats waar in
1966 een oeverstrand was geweest,
waar jongens en meisjes voor het
eerst in de geschiedenis van de regio
gemengd konden zwemmen.
grote tafel van cortenstaal waarin de
tekst was uitgespaard. Deze tafel is
te nog steeds te bezichtigen in de
tuin tegenover de Tiendschuur in
Tegelen.
Een jaar later sierde een gedicht van
Koos van den Kerkhof.
Foto Willem Kurstjens
DOOR Willem KuRstjens
AUTO
mobiles gaf aan dat er per 2025 een
elektrische opvolger van de DS 7
komt met maximaal 500 pk en tot wel
700 kilometer aan actieradius. Dit
model krijgt een 100 kWh-accupakket.
Daarnaast komt er een tweede
model met een 77 kWh-batterij,
waarmee je tussen de 440 en 500 kilometer
kunt afleggen. Aan de snellader
kan de DS tot wel 200 kW laden.
Eindoordeel
Met een paar kleine verfijningen
weet DS de 7 beter te maken dan ooit.
Een fijne reisauto waarmee je wellicht
dagelijks je woon-werkverkeer
elektrisch kan afleggen. Echter, het
prijskaartje en de timing van de
PHEV zorgen er wellicht voor dat
een EV aantrekkelijker is.
SPECIFICATIES
DS 7 E-Tense 4x4 225
Prijs: € 54.040,-
Topsnelheid: 225 km/h
Acc. 0-100: 8,9 s
Gem. verbruik: 1,2 l/ 100 km
Max. vermogen: 225 pk
Max. koppel: 360 Nm
Transmissie: sequentiële
achttraps automaat
Aandrijving: voorwielaandrijving
Ac laden: 7,4 kW
Accu: 14,2 kWh
Massa leeg: 1735 kg
Autotest
Nieuwe DS 7: trachten of wachten?
wagen, die in 5,6 seconden van 0 naar
100 km/h sprint, tot stoppen te dwingen.
Dat je met zoveel gewicht onderweg
bent, merk je eigenlijk niet.
Hoewel de 360 wat stugger is dan de
225 en laatstgenoemde wellicht beter
bij het comfort-principe van DS
past, voel je geen van beide koetsen
deinen over glooiingen in het wegdek.
Ook korte oneffenheden worden
feilloos weggepoetst. Wat hieraan bijdraagt,
is de active scan suspension.
Achter de voorruit neemt een camera
het wegdek in zich op. Vervolgens
wordt de demping aangepast aan het
gescande wegdek. Daarbij beschikt
de auto over een night vision-camera
die voetgangers en dieren op 100 meter
kan detecteren en de bestuurder
kan waarschuwen. De melding
wordt weergegeven op het 12-inch instrumentenpaneel,
dat samen met
een even groot infotainmentscherm
de bestuurder van informatie voorziet.
Het navigatiesysteem kan soms
enigszins onduidelijk zijn en het ontbreken
van fysieke knoppen voor de
stoelventilatie, stoelverwarming en
andere opties die je vaker gebruikt,
maakt het niet het meest gebruiksvriendelijke
interieur in zijn klasse.
Daarentegen weet DS als geen ander
hoe je een interieur premium vormgeeft.
Met mooie materialen, een
hoogwaardige afwerking en designelementen,
zoals de raambediening
op de middentunnel en het
B.R.M.-klokje. Wat wel afbreuk doet
aan de elegante rijervaring, is de benzinemotor
die bij stevigere belasting
met een rauwe grom van zich laat horen.
Het design van het exterieur is
zeer fraai. De nieuwe grille, bumpers,
dagrijverlichting en koplampen laten
de facelift fris uit zijn ogen kijken.
De 21-inch velgen van de 360 maken
het plaatje af, al zorgen de kleinere
wielen onder de 225 voor meer comfort.
Hoewel je nu kunt trachten zo vaak
mogelijk elektrisch te rijden met de
DS 7, kun je wellicht beter wachten
totdat er een volledig elektrische DS
7 komt. Een bron binnen DS Auto-
DS7. Foto Greg
De DS 7 Crossback is een succesnummer
van DS Automobiles.
Tussen 2017 en 2021 werden er
meer dan 110.000 exemplaren
gebouwd. Hoog tijd voor een
update, maar komt die niet te laat?
Door Stijn Kuster
De vernieuwde DS 7 wordt in Nederland
enkel geleverd als plug-in hybride.
Allereerst is er de instapper, de
E-Tense 225, met 225 pk voortkomend
uit een 180 pk-benzinemotor
en een 110 pk-elektromotor. Beide
motoren drijven de voorwielen aan.
De andere twee modellen, de 300 en
360 (met gelijkluidend vermogen),
zijn vierwielaangedreven. Beide hebben
een 200 pk sterke benzinemotor,
een 110 pk leverende elektromotor op
de vooras en een 113 pk genererende
elektromotor op de achteras. De DS
beschikt altijd over een 14,2 kWh-accupakket.
De elektrische range ligt
altijd rond de 60 kilometer. In praktijk
zal dit 40 kilometer zijn, zoals de
225 en 360 waarmee wij reden, aangaven
voor we de test startten.
Het verschil tussen die modellen betreft
meer dan enkel het vermogen.
De 360 is door DS Performance 15
millimeter verlaagd, heeft grotere
spoorbreedtes en forsere remmen.
Deze remmen heb je ook wel nodig
om de 1885 kilogram zware gezins-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto