woensdag 13. 01. 2021 AUTO 13
Nieuwe Toyota Yaris is een gamechanger
hoewel de vering niet overdreven
hard is. Een minpunt is dat er meer
lawaai uit de wielkasten lijkt te komen
en er aardig wat windgeruis is,
waardoor de Yaris zeker niet de
meest comfortabele auto in zijn
klasse is.
Hybride
Verder heeft Toyota de populaire
hybridetechniek herzien. Het vermogen
van zowel de verbrandings
als elektromotor is gestegen, terwijl
de nikkelmetaalhydridebatterij
werd vervangen door een lithiumion
exemplaar. Die is lichter, heeft
een grotere capaciteit en kan sneller
elektriciteit opnemen en afgeven,
waardoor er sneller en meer
elektrokracht beschikbaar is. Ook
dat komt de rijbeleving in de nieuwe
Yaris ten goede, want de auto is
krachtiger in lage toeren en voelt
een stuk vlotter aan dan z’n voorganger.
Toch ontstaat er geen écht
sportieve rijbeleving omdat de cvt
roet in het eten gooit. Door de toegenomen
elektrokracht wordt het toerental
van de verbrandingsmotor
bij normaal gebruik goed in toom
gehouden, maar accelereer je wat
harder, dan wordt de driepitter flink
in de toeren gejaagd en voelt de auto
nog altijd een beetje aan alsof hij aan
een elastiek hangt. Daarom zijn we
heel benieuwd naar de reguliere
1,5liter
benzineversie, met 121 pk en
een handbak. Toch betaalt Toyota’s
AUTOTEST
De Yaris heeft een flinke
update gekregen. FOTO TOYOTA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De nieuwe Toyota Yaris verschilt
als dag en nacht van zijn voorganger(
s) en moet sportiever, dynamischer
en spannender zijn. Datie
dat optisch met gemak is, wisten
we al, maar houden al die aspiraties
ook stand op het asfalt?
DOOR SJORS TEN TIJE
Tijdens de presentatie van de nieuwe
Toyota Yaris werden we verrast
en enthousiast door de enorme metamorfose
die hij had ondergaan.
Want waar de vorige Bsegmenters
van de Japanners eigenlijk allemaal
wat saai, oubollig en degelijk waren,
is het uiterlijk van de vierde generatie
fris, stoer en speels. Alsof dat nog
niet genoeg was, maakte Toyota ons
in de maanden daarna nog eens lekker
met de extreme driedeurs GR
Yaris, een rallyhomologatie met 261
pk en vierwielaandrijving, en de bijzonder
gelijnde Yaris Cross. Tot rijden
met de reguliere Yaris kwam
het telkens door omstandigheden
niet, maar nu hebben we eindelijk
de eerste meters kunnen maken.
Heeft Toyota het voor elkaar gekregen
om écht een leuke en begeerlijke
Bsegmenter
te maken?
Metamorfose
De uiterlijke metamorfose is flink,
want de buitenmaten zijn in positieve
zin veranderd. Zo isie
5 centimeter
breder, 4 centimeter lager en een
halve centimeter korter dan z’n
voorganger. Grote verschillen, al
moeten we toegeven dat het wel wat
breder en lager mocht bij de Yaris.
Toyota bekent zelf dat het vooral
noodzakelijk was om de auto lager
te maken, want de nieuwe Yaris voldoet
met een hoogte van 1,5 meter
nu eindelijk aan de standaard van
het segment. De wielbasis en spoorbreedte
groeiden respectievelijk
met 5 en 5,7 centimeter, waardoor
de vier wielen verder op de hoeken
van de auto zijn komen te staan. Tel
daar het compleet nieuwe koetswerk
bij op, met een lage neus, grote
grille, gedrongen koplampen en uitgeklopte
wielkasten, en de nieuwe
Yaris is zowaar een genot om naar te
kijken. Ook de achterpartij is een
stuk dikker, met een doorlopende
lichtunit als op de CHR
en een
zwarte ‘diffuser’ (lees: een zwart,
plastic paneel) die de auto optisch
naar de grond trekt. Wel lijkt de achterzijde
vanaf sommige posities een
tikje ongemakkelijk en afgeraffeld,
een gevoel dat wordt versterkt door
het feit dat de auto volgens Toyota
geen millimeter langer dan z’n voorganger
mocht worden.
Sportief
Stap in en je merkt direct dat je in
een compleet nieuwe en veel sportievere
auto zit dan voorheen. Want
die vijf extra centimeters in de wielbasis
komen niet de ruimte op de
tweede zitrij ten goede, maar zorgen
ervoor dat de voorstoelen 6 centimeter
naar achteren en 1,5 centimeter
lager zijn geplaatst. En dus
zit je niet meer óp de Yaris, maar zit
je dieper ín de auto, met je billen
dichter op het asfalt. De (optionele)
halfleren sportstoelen hebben bovendien
een betere pasvorm en geven
meer zijdelingse steun. Verder
heeft Toyota het dashboard verlaagd,
terwijl de middenconsole
juist iets meer naar de hemel reikt.
Daardoor is het zicht naar voren
goed, al valt de lage neus wel compleet
uit je gezichtsveld. Het zicht
rondom is verder acceptabel, maar
de dikke Cstijl
en de oplopende zijruiten
in de achterdeuren maken
het zicht over je schouder niet optimaal.
Als bestuurder kijk je (in de
duurdere versies) uit op een fraaie
en originele klokkenwinkel. Achter
het stuur bevinden zich drie digitale
schermen: een centraal en herkenbaar
Toyotadisplay
waarin allerlei
informatie op te vragen is, met daarnaast
twee kokers als die van een
verrekijker. In de rechtse vind je een
digitale snelheidsmeter en links informatie
over de gekozen ‘versnelling’
(we reden in de populaire 1,5liter
hybride met de bekende CVT)
en de vermogensmeter. Verder is
het interieur verzorgd en ergonomisch
op orde, al wordt de nieuwe
Yaris geleverd met het bekende infotainmentsysteem
van Toyota,
waar we geen liefhebber van zijn.
Gelukkig zijn Apple Carplay en Android
Auto standaard en tegelijkertijd
noodzakelijk.
Platform
Maar het beste nieuws van de vierde
generatie Yaris bevindt zich ónder
alles wat je ziet. Het nieuwe
TNGAplatform
van Toyota vormt
namelijk de basis voor deze nieuwe
Bsegmenter,
die om precies te zijn
op de GABarchitectuur
staat. Het
platform kennen we al van de CHR
en Corolla, en is door de fabrikant
ontwikkeld om al haar auto’s stijver,
dynamischer en sportiever te maken.
Bij eerdergenoemde modellen
hebben we daar al complimenten
voor gegeven en ook in deze Yaris is
de TNGAstructuur
een enorme
verbetering. Je voelt bij de eerste
keer insturen dat de Yaris een flinke
stap heeft gemaakt. Het zwaartepunt
is met 12 millimeter verlaagd,
waardoor het gedrongen koetswerk
van de Yaris bij het insturen veel
minder om zijn lengteas rolt. De gehele
auto voelt veel stijver aan en reageert
een stuk sneller op de stuurinput,
waardoor de nieuwe Yaris
lichtvoetiger en dynamischer is dan
ooit. Wel zal de doorgewinterde Yarisrijder
moeten wennen en het onderstel
mogelijk te hard vinden,
jarenlange ervaring met hybridetechniek
zich uit, want bij normaal
gebruik is het een heerlijk vloeiende
en rustgevende aandrijflijn, waarin
de twee krachtbronnen vlekkeloos
met elkaar samenwerken. Het geheel
is bovendien 20% zuiniger geworden,
zodat een praktijkverbruik
van zo’n 1 op 25 met gemak haalbaar
moet zijn en de Yaris dus uniek is in
zijn segment.
Daarmee neemt de Yaris een heel
nieuwe positie in het speelveld in.
Want het is niet langer alleen een
auto voor degenen die een degelijke,
betrouwbare en zuinige Bsegmenter
willen en een stoffig imago voor
lief nemen. Met zijn nieuwe uiterlijk,
strakkere onderstel en verbeterde
rijeigenschappen spreekt de
Yaris plots een heel nieuw koperspubliek
aan, dat wél waarde hecht
aan dat soort zaken. Bovendien is de
zuinige hybride met een vanafprijs
van 21.195 euro heel bereikbaar. Tel
daarbij op dat een uitgebreid veiligheidspakket,
met onder andere Toyota
Safety Sense 2, adaptieve
cruise control en de revolutionaire
centrale airbag, tot de standaarduitrusting
behoort, en de Yaris is zomaar
een van de meest aantrekkelijke
aanbiedingen in het segment.
Eindoordeel
De Yaris heeft bijna al z’n goede
kwaliteiten behouden, maar is in
één klap veel vlotter, dynamischer
en spannender geworden. Een ijzersterke
combinatie in het Bsegment.
Specificaties
Toyota Yaris
1.5 Hybrid Launch Edition Automaat
Prijs: €28.495
Topsnelheid: 175 km/h
Acc. 0100:
10,5 s
Gem. verbruik: 1 op 23
CO2emissie:
97 g/km
Motor: drieinlijn,
1490 cm3
Max. vermogen: 116 pk (85 kW)/
5500 min1
Transmissie: continu variabele
transmissie