woensdag 12. 01. 2022 AUTO 13
door een vermakelijke inlaatresonantie
die het gekletter van de boxer
zelf overstemt. Een volbloed sportmotor
is het niet helemaal, omdat
het voelt of je met een tamelijk
zwaar vliegwiel rondrijdt. Daardoor
schudt de motor tijdens overschakelen
traag toeren af en is soepel
overschakelen lastig. Het is alsof dit
is gecompenseerd met een extra
vinnige gasrespons, die de motor helemaal
onder in het toerenbereik
wat lastig te doseren maakt. Maar
alsie
eenmaal loopt, zit er ook echt
vaart in en draait hij bovenin mooi
vrij door. De handgeschakelde zesbak
is nog steeds dezelfde, dus met
korte slagen en een fijne mechanische
weerstand.
Iets meer axiale verstelbaarheid
van het stuur was fijn geweest, maar
als je niet te lang bent, kun je uiteindelijk
wel een acceptabele zitpositie
vinden. Helemaal op de bodemplaat
van de auto, met het stuur verticaal
voor je neus en de pook voor het grijpen.
Je zit in goed gevormde sportstoelen
met ondersteuning in alle
relevante richtingen. De basis voor
een goede sportwagen is daarmee
gelegd. Het lage gewicht van slechts
1275 kilo, alsmede het lage zwaartepunt
door die boxermotor maken
deze auto tot wat hij is. De reactie op
insturen is altijd onmiddellijk en
goudeerlijk. De vooras blijft gewoon
grip houden, het is nagenoeg altijd
de achteras die het eerste tractie
verliest. Met liftoff
overstuur gaat
dat uiterst geleidelijk, op vermogen
merkten we in de regen dat hij toch
ook best abrupt kan uitbreken. Het
extra koppel overweldigt de koude
banden direct en dan is er geen houden
meer aan. De massatraagheid
van de motor helpt daarbij niet,
want ook na gas lossen blijft hij achter
nog even doormalen. Als je
moedwillig op zoek gaat naar overstuur,
is de aandrijflijn juist perfect
om de tractie mooi gecontroleerd
verbroken te houden. Met een optimale
gewichtsverdeling, een laag
zwaartepunt en weinig doorzwiepende
massa is het nog steeds de
ideale auto om mee te leren driften.
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
AUTOTEST
Toyota GR86:
tweede jeugd voor
sportcoupéé
wel gelijk aan de slag in millimeters
van de opgewaardeerde viercilinder
boxer, maar niet langer aan de boring.
Die is vergroot waardoor het
vermogen steeg naar 234 pk bij
7000 min1
en 250 Nm bij 3700
min1.
Voldoende voor een 0100
sprint in 6,3 seconden. Nog steeds
niet bloedsnel, maar in elk geval voldoende
om niet bij elke stoplichtsprint
met de witte vlag te hoeven
zwaaien. Het torsensperdifferentieel
bleef gelijk, maar de versnellingen
zijn iets langer gemaakt om
maximaal van de extra trekkracht
te profiteren. Hardware zoals de
remmen, het stuurhuis en enkele
onderstelcomponenten zijn integraal
overgenomen. Maar de veren
en dempers niet. De veren en dempers
zijn juist stugger geworden om
het rijplezier nog verder te verhogen.
Iets wat mede mogelijk is gemaakt
doordat de koets door en
door verstevigd is voor 50 procent
meer torsiestijfheid.
Grip
Een groot verschil met de GT86 is
dat de GR niet rondom de griploze
Michelin Primacy HP banden is ontwikkeld,
maar om Pilot Sport
4sportbanden
van dezelfde makelij.
De onderstelaanpassingen en vooral
het extra vermogen zouden het
net zo makkelijk moeten maken om
met de GR86 op de grens te kunnen
spelen. Maar voor de verstokte
overstuuraddict
(of liefhebber van
meer comfort) zijn de Primacy HP’s
nog wel leverbaar in combinatie met
een 17inch
wiel.
Rijervaring
Onze ervaringen beperken zich voor
nu echter tot het rijden met preproductie
prototypes in kletsnatte omstandigheden.
Enerzijds geknipt
voor het rijden met de moeder aller
moderne driftauto’s, anderzijds
jammer omdat het hele concept met
meer vermogen en grip niet helemaal
uit de verf kwam. Mede doordat
het lastig was om voldoende
temperatuur in de Pilot Sports te
krijgen op en rondom het Catalaanse
circuit Parcmotor Castellolí, zodat
de rijbeleving waarschijnlijk
meer overeenkwam met die van de
andere band. Het extra vermogen
van de motor gaat evenwel niet ongemerkt
voorbij. De GR86 voelt aan
als een aanmerkelijk snellere auto,
die daarbij bovendien beter klinkt
Daarbij word je overigens niet geholpen
door de elektronische stabiliteitssystemen,
want de tractiecontrole
grijpt zo laat in dat je alsnog
kunt spinnen. De toegevoegde waarde
van de Trackstand
van het ESP
was in de gladde omstandigheden
niet optimaal te beproeven, dus dat
bewaren we voor de echte introductie
medio 2022.
Comfort
Het extra raffinement zit ‘m onderweg
vooral in zaken als akoestisch
comfort en een luxueuzere uitstraling
van het interieur. Het blijft in zekere
zin een spartaans ding, maar je
kunt ‘m prima dagelijks gebruiken.
Iets wat conflicteert met het eigenlijke
doel van de auto zijn de knoppen
op het stuurwiel, die je tijdens
het tegensturen continu ongewild
bedient en daarmee van alles en nog
wat op het infotainmentscherm veroorzaakt.
Ergens is het jammer dat
het instrumentarium geen analoge
klok meer bevat. Anderzijds is de
vormgeving van de klokkenwinkel
in de vorm van een boxermotorlayout
met de toerenteller als ‘krukas’
en daarvan aan weerszijden de cilinders
waarin de overige info is opgenomen,
leuk gevonden. Afhankelijk
van de gekozen ESPstand
krijg je
een standaard of een ‘Track’interface.
Eindoordeel
De GR86 is een ingrijpend doorontwikkelde
GT86, waarbij zo goed als
alle tekortkomingen zijn verholpen.
Ideale basis om er naar eigen inzicht
de ideale straat,
circuit
of driftauto
van te maken.
SPECIFICATIES
Toyota GR86
Prijs: n.n.b.
Op de markt: zomer 2022
Topsnelheid: 226 km/h
Acceleratie 0100:
6,3 s
Brandstofmotor: boxervier,
2387 cm3
Plaatsing: in lengterichting voorin
Max. vermogen: 234 pk
(172 kW)/7000 Min1
Max. koppel: 250 Nm/3700 Min1
Transmissie: handgeschakelde
zesbak, Torsen sper
Aandrijving: achterwielen
In een almaar stiller en sterieler
wordende automarkt zet Toyota
doodleuk een tweede generatie
van z’n illustere GT86 sportcoupé
neer, die zo mogelijk nóg losbandiger
is dan de eerste. Komt dat zien!
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Het zal je maar gebeuren. Het ene
moment ben je met je Prius in de
ogen van alle boomknuffelaars het
lichtend voorbeeld van de autoindustrie.
Het volgende moment word
je door dezelfde lui uitgeroepen tot
meest schadelijke autofabrikant,
omdat je zogenaamd niet genoeg
haast maakt bij de adoptie van de
elektrische auto. Feit is dat de grootste
autobouwer ter wereld in Europa
zelfs met één enkele EV nog
steeds de laagste gemiddelde uitstoot
van allemaal heeft. En daarbij
ook nog eens een aardig zakcentje
aan de handel overhoudt. Reden
waarom het zich van tijd tot tijd een
leuke uitspatting kan permitteren.
Zoals een opvolger van de GT86
sportcoupé. Met turboloze motor,
achterwielaandrijving met sper, een
handbak en een messcherp weggedrag
dat in de verkeerde handen onherroepelijk
brokken tot gevolg
heeft. Een recept dat je tegenwoordig
bij geen enkele volumefabrikant
meer tegenkomt. Maar Toyota doet
het gewoon opnieuw. Hoewel geliefd,
was de GT86 zeker niet perfect.
De viercilinder boxermotor die
in samenwerking met Subaru werd
ontwikkeld, was nogal rauw en voor
een sportwagen aan de zwakke
kant, met vooral een grillige en
zwakke koppelcurve. Dat het concept
werkte, was alleen te danken
aan het feit dat de GT86 werd geleverd
op banden met erg weinig grip,
zodat je aan weinig vermogen toch
genoeg had om lol te trappen. Ook
schoot de 86 qua raffinement behoorlijk
tekort. Daarom is hier nu de
GR86.
Gazoo racing
Met de letters GR die verwijzen
naar Toyota’s autosportafdeling
‘Gazoo Racing’, en het getal 86 als
voortdurend eerbetoon aan de achterwielaangedreven
Corolla Coupé
die in bepaalde kringen een legendarische
status geniet. Het getal is nog
Toyota GR86 FOTO JONATHAN GO