10 woensdag AUTO 20. 01. 2021
AUTOTEST
Cadillac XT4: meedoen belangrijker dan winnen
PUZZEL&WIN! 0909-5010584 0,60 per gesprek
Kamerplant
Zamioculcas
Zamiifolia 95cm
t.w.v. € 44,95
V S E M Z W A M M E N M R
R L O S I B M R O V R E O
IJ J A R I G E A U A E T N
S V B N E A F M T B M O D
P R E E D S L I A P A T E
R G E R T B W A A N N T O
A S N O G I O T M E N R H
A U M I E A I U T G I E T
K E E R N E A N W G N K N
N V R E N O I N I E I V U
O R G C T R R N R Z R E P
R E E A P I E K E F F E R
P N P R T O O N B A A R N
www.groenrijkmaasbree.nl
AFSTOMEN
AFZEGGEN
ARUBA
BAARN
BEENMERG
BEMANNEN
EIWITARM
INNAME
JARIGE
KEFFER
KRONING
LANDBOUWER
MALAISE
NERVEUS
OERVORM
ORIGINE
PATIENCE
PRINTEN
PRONK
PUNTHOED
RACER
REEDS
RONDE
SORES
TOONBAAR
TOTEM
TREKVEER
VERGAAN
VRIJSPRAAK
ZWAMMEN
Hoogte: 95 cm
WIN!
Zo doet u mee! Streep alle gegeven woorden
door. De resterende letters vormen een woord als
eindoplosing van deze puzzel. Bel dat woord voor
komende dinsdag door naar 0909-5010584.
U maakt dan kans op de hoofdprijs, maar ook op
een van de vijf puzzelpakketten van Sanders.
Maak ook kans op vijf leuke puzzelpakketten van Sanders!
Het winwoord van week 01: levering
Bloemenpakket: de winnaar heeft schriftelijk bericht ontvangen.
De winnaars van de puzzelpakketten hebben schriftelijk bericht ontvangen.
“Everyone wants to hold the baby,
but who holds the mom?!”
Wanneer een vrouw geboorte heeft gegeven
is één van de eerste berichten aan familie en
vrienden ‘moeder en kind maken het goed’. Daarna
hoor je nog maar weinig over het herstel en
welbevinden van de pasbevallen vrouw. Directe
naasten vragen geïnteresseerd .. “Slaapt de baby
goed? Drinkt de baby genoeg? Ik mis hierin de
belangstelling voor de moeder. Wat nou als we
het woordje ´baby´ voor ´moeder´ zouden vervangen?
Hoe anders zou het dan al zijn?!
We leven in een maatschappij die vooral ‘baby
centered’ is. Dat wil zeggen dat de zorg en aandacht
nadat een vrouw bevallen is vooral gericht
is op de baby. Dit terwijl een vrouw juist op dat
moment de grootste en meest ingrijpende transformatie
van haar hele leven doormaakt, die van
vrouw naar moeder. Ook bij de komst van een
volgende baby verandert de dynamiek en is de
impact groot.
Met liefdevolle zorg en aandacht bied ik fijne
behandelingen aan om een moeder tijdens deze
periode (die postpartum genoemd wordt) te
ondersteunen in haar fysieke en emotionele herstel.
Want als er goed voor haar gezorgd wordt,
kan zij op de best mogelijke manier voor haar
kindje zorgen.
Nadia Ajoeb
Happy Healthy Postpartum
www.happyhealthypostpartum.com
Vermoedelijk moeten we deze XT4
vooral zien als een tussenpaus, voordat
het echte offensief vanaf circa
2022 gaat beginnen. Waar dit hervonden
vertrouwen vandaan komt?
Elektromobiliteit natuurlijk. Juist nu
dieseltechniek voor personenauto’s
op zijn laatste benen lijkt te lopen,
brengt Cadillac zijn eerste eigen dieselmodel.
Aanvankelijk is de XT4 er
alleen als 350D met 174 pk tweeliter
diesel die door GM Powertrain in Italië
(bekend van menig Opeldieselmotor)
is ontwikkeld. Later volgt nog
een 230 pk sterke benzineversie. Zowel
voor
als vierwielaandrijving is
beschikbaar, een negentrapsautomaat
is standaard.
Kort, hoog en hoekig is wat de vormtaal
van deze compacte SUV dicteert.
In de juiste kleur is het gewoon
een auto die goed op z’n wielen staat
en qua visuele impact niks onderdoet
voor de beoogde concurrentie. Het
interieur is geen toonbeeld van moderne
techniek met breedbeeldschermen
en sfeerverlichting, wel
een degelijk gebouwd en vooral overzichtelijk
geheel. Geen moeilijk
vormgegeven digitaal dashboard,
gewoon witte cijfers en wijzers op
een zwarte achtergrond. Ook genoeg
functies met een eigen knop op de
middenconsole, in plaats van een
weggestopt te zijn in het infotainmentmenu.
En: een ouderwetse
drukdraaiknop
op de middentunnel.
Daarbij horen overigens ook goede
stoelen, een fijne en ruim verstelbare
zitpositie en afdoende ruimte
op de achterbank bij.
Wat dan helaas ook een beetje aan
Opel doet denken, is de rauwheid van
de dieselmotor die Cadillac dan toch
eindelijk in één van z’n auto’s heeft
gelegd. Op kruissnelheid verstomt
het genagel uiteindelijk wel, maar
omdat de XT4 bepaald niet de lichtste
is, moet de motor er bij elke acceleratie
flink aan sleuren. Vol gas is ondanks
174 pk een 0100tijd
van minimaal
10,6 seconden je deel. Deels met
dank aan de negentrapsautomaat
die rustig de tijd neemt om het daar
beneden allemaal voor je te regelen.
Van de werking van de 4WD merk je
weinig. Meestal rijd je toch met alleen
voorwielaandrijving.
Al moet gezegd worden dat de wegligging
van deze XT4 ondanks veercomfort
ronduit solide is. Niet dat hij
nu echt uitdaagt tot sporten, maar
het forse gewicht wordt uitstekend
gecontroleerd en begint pas te drukken
als het echt hard gaat. De besturing
is nauwkeurig, met de juiste hoeveelheid
weerstand in de besturing.
Afgezien van de rauwe, futloze motor
en ietwat achterhaalde infotainmentvoorzieningen
in deze klasse, is
zo’n Cadillac op alle fronten een concurrerend
product dat technisch
goed in elkaar lijkt te steken. Jammer
dus van de belastingnadelen die het
model in ons land gaat ondervinden
als eenmaal bekend is waar je straks
zo’n XT4 kunt proefrijden en watie
moet kosten.
We moeten we vermoedelijk rekenen
op een prijs van circa 60.000 euro
voor AWD diesel (waarvan een derde
bpm is), 52.000 euro voor een
voorwielaangedreven diesel en mogelijk
zelfs 70 mille voor de AWD benzineversie.
Maar dan zit er, naar goed
Amerikaans gebruik ook wel alles op
en aan. We zijn benieuwd of het Cadillac
zal lukken om het verkoopsucces
van de door ons veelgeprezen
ATS sportsedan te verbeteren.
Eindoordeel
Fijn rijdende en complete SUV die
het van zijn exclusiviteit zal moeten
hebben, niet van zijn aandrijflijn of
prijs. De XT4 lijkt vooral een overbruggingsmodel
naar een kansrijkere
elektrische toekomst.
SPECIFICATIES
Cadillac XT4 350D AWD
Prijs: ca. € 60.000
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0100:
10,6 s
Gem. verbruik: 1 op 14,5
CO2emissie:
180 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
1995 cm3, turbo
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 174 pk (128 kW)/
3500 min1
Max. koppel: 381 Nm/1500 min1
Transmissie: negentrapsautomaat
Aandrijving: vierwielaandrijving
Juist nu Europa de dieselmotor
collectief in de ban gooit, komt
Cadillac met zijn eerste zelfgemaakte
dieselmodel deze kant op. Is het
beter laat dan nooit met de XT4?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
FOTO WWW.WEIGL.BIZ
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto