10 woensdag AUTO 20. 01. 2021
XT4: meedoen belangrijker dan winnen
ligging van deze XT4 ondanks een
Cadillacwaardig
veercomfort
ronduit solide is. Niet dat hij nu echt
uitdaagt tot sporten, maar het forse
gewicht wordt uitstekend gecontroleerd
en begint pas te drukken als
het echt hard gaat. De besturing is
mede dankzij de platte banden
nauwkeurig, met de juiste hoeveelheid
weerstand in de besturing. Met
prijzen die in Duitsland beginnen bij
35.800 voor een voorwielaangedreven
diesel, snap je dat er best mensen
zijn die met een XT4 uit de band
willen springen. Afgezien van de
rauwe, futloze motor en ietwat achterhaalde
De XT4 lliijjktt vvoorrall een ovverrbrruggiingssmodell
naarr een kanssrriijjkerre ellekttrriissche
ttoekomsstt.. FFOTTO''SS WWW..WEEIIGLL..BIIZZ
infotainmentvoorzieningen
in deze klasse, is zo’n Cadillac op
alle fronten een concurrerend product
dat technisch goed in elkaar
lijkt te steken. Jammer dus van de
belastingnadelen die het model in
ons land gaat ondervinden als eenmaal
bekend is waar je straks zo’n
XT4 kunt proefrijden en watie
moet kosten.
Afgaand op de Duitse prijzen en de
opgegeven verbruikscijfers moeten
we vermoedelijk rekenen op een
prijs van circa 60.000 euro voor
AWD diesel (waarvan een derde
bpm is), 52.000 euro voor een voorCadillac
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Juist nu Europa de dieselmotor
collectief in de ban gooit, komt
Cadillac met zijn eerste zelfgemaakte
dieselmodel deze kant op.
Is het beter laat dan nooit met de
XT4?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Cadillac? Bestaat dat hier nog? Ondanks
dat er vorig jaar amper duizend
Cadillacs in Europa zijn verkocht
en er in Nederland sinds 2018
al geen enkele nieuw werd geregistreerd,
is het Amerikaanse antwoord
op de Duitse premiummerken
nooit helemaal van de markt
verdwenen. Het wil gewoon niet
echt vlotten. De afgelopen maanden
was er overigens wel een echte verkoopstop
afgekondigd, omdat Cadillac
verzuimd had om z’n motoren te
legaliseren voor onze uitstootregels.
Maar nu gaan ze het wederom proberen.
Tussenpaus
Vermoedelijk moeten we deze XT4
vooral zien als een tussenpaus, voordat
het echte offensief vanaf circa
2022 gaat beginnen. En nu echt!
Zeggen ze. Waar dit hervonden vertrouwen
vandaan komt? Elektromobiliteit
natuurlijk. GM investeert
momenteel flink in de ontwikkeling
van elektrische platforms, waarop
te zijner tijd ook Cadillacs gebouwd
zullen worden, die vanzelf hun weg
hierheen vinden. Succes gegarandeerd,
zou je zeggen. Maar om de
dealers tot die tijd wat bezigheidstherapie
te geven, is hier de XT4.
Mét dieselmotor.
Diesel
Jarenlang hebben we vanaf hier
naar de overkant geroepen dat het
nooit iets met Cadillac zou worden
als ze geen diesels in het modelportfolio
opnamen. En dan niet zoals de
BLS, wat natuurlijk een (matig) omgekatte
Saab was. Nooit werd er geluisterd,
tot nu. Juist nu dieseltechniek
voor personenauto’s op zijn
laatste benen lijkt te lopen, brengt
Cadillac zijn eerste eigen dieselmodel.
De XT4 is nieuw voor Europa,
maar rijdt in de VS alweer twee jaartjes
rond. Een concurrent van compacte
premiumSUV’s
als de BMW
X1, Volvo XC40 en dergelijke. Een
booming segment, dus op zich geen
onlogische keus om het daarmee
nog maar weer eens te proberen.
Aanvankelijk is de XT4 er alleen als
350D met 174 pk tweeliter diesel die
door GM Powertrain in Italië (bekend
van menig Opeldieselmotor)
is ontwikkeld. Later volgt nog een
230 pk sterke benzineversie. Zowel
voor
als vierwielaandrijving is beschikbaar,
een negentrapsautomaat
is standaard. Het betreft overigens
geen normale 4WD, maar een
complex systeem met drie koppelingen,
waarmee het vermogen over
beide assen en tussen beide achterwielen
verdeeld kan worden voor
meer tractie en dynamiek.
Dynamiek
Over dynamiek gesproken: wie bij
de naam Cadillac nu nog steeds
denkt aan de deinende slagschepen
van vroeger, zal even schrikken bij
de aanblik van de XT4. Niks lang,
laag en rond. Kort, hoog en hoekig is
wat de vormtaal van deze compacte
SUV dicteert. In de juiste kleur is
het gewoon een auto die goed op z’n
wielen staat en qua visuele impact
niks onderdoet voor de beoogde
concurrentie. Het interieur is geen
toonbeeld van moderne techniek
met breedbeeldschermen en sfeerverlichting,
wel een degelijk gebouwd
en vooral overzichtelijk geheel.
Geen moeilijk vormgegeven digitaal
dashboard, gewoon witte
cijfers en wijzers op een zwarte achtergrond.
Ook genoeg functies met
een eigen knop op de middenconsole,
in plaats van een weggestopt te
zijn in het infotainmentmenu dat we
hier kennen van een zeker ander exGM
merk. En niet te vergeten: een
ouderwetse (maar stiekem heel
handige) drukdraaiknop
op de middentunnel.
Het doet allemaal een
beetje denken aan dezelfde nononsense
stijl die Opel al sinds mensenheugenis
bezigt. Gek hè? Daarbij horen
overigens ook goede stoelen, een
fijne en ruim verstelbare zitpositie
en afdoende ruimte op de achterbank
bij. En cupholders, natuurlijk.
Rauw
Wat dan helaas ook een beetje aan
Opel doet denken, is de rauwheid
van de dieselmotor die Cadillac na
lang zeuren dan toch eindelijk in één
van z’n auto’s heeft gelegd. Op kruissnelheid
verstomt het genagel uiteindelijk
wel, maar omdat de XT4
bepaald niet de lichtste is, moet de
motor er bij elke acceleratie flink
aan sleuren. Vol gas is ondanks 174
pk en alle tractie van de wereld een
0100tijd
van minimaal 10,6 seconden
je deel. Deels met dank aan de
negentrapsautomaat die rustig de
tijd neemt om het daar beneden allemaal
voor je te regelen. Van de werking
van de 4WD merk je weinig.
Meestal rijd je toch met alleen voorwielaandrijving;
om onder droge
omstandigheden iets te merken van
de koppelsturing op de achteras
moet je op een manier rijden die niet
echt bij een SUV hoort.
Al moet gezegd worden dat de wegwielaangedreven
diesel en mogelijk
zelfs 70 mille voor de AWD benzineversie.
Maar dan zit er, naar goed
Amerikaans gebruik ook wel alles
op en aan. Inclusief het een en ander
aan actieve veiligheidssystemen,
elektrisch verstelbare, verwarmde
stoelen, navigatie etc. We zijn benieuwd
of het Cadillac zal lukken om
het verkoopsucces van de door ons
veelgeprezen ATS sportsedan te
verbeteren. Drie stuks moet lukken
toch?
Eindoordeel
Fijn rijdende en complete SUV die
het van zijn exclusiviteit zal moeten
hebben, niet van zijn aandrijflijn of
prijs. De XT4 lijkt vooral een overbruggingsmodel
naar een kansrijkere
elektrische toekomst.
SPECIFICATIES
Cadillac XT4 350D AWD
Prijs: ca. € 60.000
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0100:
10,6 s
Gem. verbruik: 1 op 14,5
CO2emissie:
180 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
1995 cm3, turbo
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 174 pk (128 kW)/
3500 min1
Max. koppel: 381 Nm/1500 min1
Spec. massa: 10,2 kg/pk
Spec. vermogen: 87,2 pk/l
Brandstof: diesel
Transmissie: negentrapsautomaat
Aandrijving: vierwielaandrijving
Onderstel: V: McPherson, stabi, var.
dempers / A: multilink, stabi, var. dempers
Remmen: geventileerde schijven rondom
Bandenmaat: 235/55R18