10 woensdag AUTO 20. 01. 2021
AUTOTEST
Cadillac XT4: meedoen belangrijker dan winnen
vormgegeven digitaal dashboard,
gewoon witte cijfers en wijzers op
een zwarte achtergrond. Ook genoeg
functies met een eigen knop op de
middenconsole, in plaats van een
weggestopt te zijn in het infotainmentmenu.
Verse soepkip
handelsklasse A, voor een
heldere bouillon of fricassee
Jack Daniels
38% vol
1 liter = 21,41
Krombacher
diverse soorten
20 x 0,5 liter, 1 l = 1,-
excl. 3,10 statiegeld
24 x 0,33 liter, 1 l = 1,26
excl. 3,42 statiegeld
Mönchshof Kellerbier
20 x 0,5 liter
1 l = 1,20
excl. 4,50 statiegeld
32% besparing
10.-
per krat
20% besparing
11.))
per krat
15,-
per 0,7 l fles
25% besparing
8.))
per 0,7 l fles
3.))
per 1 kg
Osborne
Veterano
Spaanse
brandy
30% vol
1 l = 12,84
Rundergehakt
om te braden,
steeds vers gemaakt
-.69
per 100 g
Simmentaler biefstuk
krachtige en sappige smaak
2.")
per 100 g
Hamschnitzel van het varken
zorgvuldig gesneden
4.((
per 1 kg
Simmentaler rosbief
of rumpsteak
zeer sappige en
krachtige smaak
2./)
per 100 g
Hambraadstuk of
hamgoulash
zacht varkensvlees,
zeer mals en mager
4.((
per 1 kg
Vermoedelijk moeten we deze XT4
vooral zien als een tussenpaus, voordat
het echte offensief vanaf circa
2022 gaat beginnen. Waar dit hervonden
vertrouwen vandaan komt?
Elektromobiliteit natuurlijk. Juist nu
dieseltechniek voor personenauto’s
op zijn laatste benen lijkt te lopen,
brengt Cadillac zijn eerste eigen dieselmodel.
Aanvankelijk is de XT4 er
alleen als 350D met 174 pk tweeliter
diesel die door GM Powertrain in Italië
(bekend van menig Opeldieselmotor)
is ontwikkeld. Later volgt nog
een 230 pk sterke benzineversie. Zowel
voor
als vierwielaandrijving is
beschikbaar, een negentrapsautomaat
is standaard.
Kort, hoog en hoekig is wat de vormtaal
van deze compacte SUV dicteert.
In de juiste kleur is het gewoon
een auto die goed op z’n wielen staat
en qua visuele impact niks onderdoet
voor de beoogde concurrentie. Het
interieur is geen toonbeeld van moderne
techniek met breedbeeldschermen
en sfeerverlichting, wel
een degelijk gebouwd en vooral overzichtelijk
geheel. Geen moeilijk
Geldig van 18-01-2021 t/m 23-01-2021.
WIJ ZIJN NATUURLIJK VOOR U GEOPEND EN
LETTEN OP DE HYGIËNEVOORSCHRIFTEN.
WIJ VERHEUGEN ONS OP UW BEZOEK.
Zo vindt u ons
REWE GELLEN www.rewe-dortmund.de Ostwall 21
Al onze aanbiedingen vindt u op
47638 Straelen (D)
Klever Str. 47
47441 Moers (D)
Venlo
Straelen
REWE Gellen
Arcen
Direct in het centrum van Straelen,
bij de kerk, aan de centrumring
En: een ouderwetse
drukdraaiknop
op de middentunnel.
Daarbij horen overigens ook goede
stoelen, een fijne en ruim verstelbare
zitpositie en afdoende ruimte
op de achterbank bij.
Wat dan helaas ook een beetje aan
Opel doet denken, is de rauwheid van
de dieselmotor die Cadillac dan toch
eindelijk in één van z’n auto’s heeft
gelegd. Op kruissnelheid verstomt
het genagel uiteindelijk wel, maar
omdat de XT4 bepaald niet de lichtste
is, moet de motor er bij elke acceleratie
flink aan sleuren. Vol gas is ondanks
174 pk een 0100tijd
van minimaal
10,6 seconden je deel. Deels met
dank aan de negentrapsautomaat
die rustig de tijd neemt om het daar
beneden allemaal voor je te regelen.
Van de werking van de 4WD merk je
weinig. Meestal rijd je toch met alleen
voorwielaandrijving.
Al moet gezegd worden dat de wegligging
van deze XT4 ondanks veercomfort
ronduit solide is. Niet dat hij
nu echt uitdaagt tot sporten, maar
het forse gewicht wordt uitstekend
gecontroleerd en begint pas te drukken
als het echt hard gaat. De besturing
is nauwkeurig, met de juiste hoeveelheid
weerstand in de besturing.
Afgezien van de rauwe, futloze motor
en ietwat achterhaalde infotainmentvoorzieningen
in deze klasse, is
zo’n Cadillac op alle fronten een concurrerend
product dat technisch
goed in elkaar lijkt te steken. Jammer
dus van de belastingnadelen die het
model in ons land gaat ondervinden
als eenmaal bekend is waar je straks
zo’n XT4 kunt proefrijden en watie
moet kosten.
We moeten we vermoedelijk rekenen
op een prijs van circa 60.000 euro
voor AWD diesel (waarvan een derde
bpm is), 52.000 euro voor een
voorwielaangedreven diesel en mogelijk
zelfs 70 mille voor de AWD benzineversie.
Maar dan zit er, naar goed
Amerikaans gebruik ook wel alles op
en aan. We zijn benieuwd of het Cadillac
zal lukken om het verkoopsucces
van de door ons veelgeprezen
ATS sportsedan te verbeteren.
Eindoordeel
Fijn rijdende en complete SUV die
het van zijn exclusiviteit zal moeten
hebben, niet van zijn aandrijflijn of
prijs. De XT4 lijkt vooral een overbruggingsmodel
naar een kansrijkere
elektrische toekomst.
SPECIFICATIES
Cadillac XT4 350D AWD
Prijs: ca. € 60.000
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0100:
10,6 s
Gem. verbruik: 1 op 14,5
CO2emissie:
180 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
1995 cm3, turbo
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 174 pk (128 kW)/
3500 min1
Max. koppel: 381 Nm/1500 min1
Transmissie: negentrapsautomaat
Aandrijving: vierwielaandrijving
Juist nu Europa de dieselmotor
collectief in de ban gooit, komt
Cadillac met zijn eerste zelfgemaakte
dieselmodel deze kant op. Is het
beter laat dan nooit met de XT4?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
FOTO WWW.WEIGL.BIZ
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto