woensdag 19. 01. 2022 13
AUTOTEST
BMW iX: spiegeltje, spiegeltje, aan de wand…
PLAN NU EEN PR OEFRIT
IN DE VERNIEUWDE MAZD A CX -5
NU TOT € 2 .000
UPGRADEVOORDEEL
Mazda CX-5 2022 vanaf € 36.490. Gemiddeld verbruik Mazda CX-5 van 6,1 tot 8,0 liter per 100 km / van 16,4 tot 12,5 km per liter / CO2-uitstoot van
153 tot 182 g/km. De vermelde WLTP waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTPtestmethodiek.
Alle technische gegevens zijn onder voorbehoud van de officiële homologatie en kunnen mogelijk nog aangepast worden. Genoemde prijzen
zijn incl. BPM, BTW en kosten rijklaar maken, excl. metallic/mica lak en opties. Actie geldig bij particuliere/zakelijke aanschaf met uiterlijke aankoopdatum
15 december 2021 tot 31 maart 2022, eerst mogelijke registratie na 1 mei 2022 en uiterlijke registratie 30 september 2022. De actie is geldig vanaf de
Luxury-uitvoering. Niet geldig bij zakelijke/private lease of in combinatie met andere acties. Actie geldt niet op voorraadauto’s. Afgebeeld model kan afwijken
van de daadwerkelijke specificaties. Prijswijzigingen voorbehouden. Zie voor kosten en voorwaarden: www.mazda.nl.
DRIVE T OGETHER
. Vernieuwd design met rijke standaarduitrusting . Hoog trekgewicht van ten minste 1.800kg . Meer keuzemogelijkheden waaronder nieuwe speciale uitvoeringen
AUTOMOBIELBEDRIJF PEETEN B.V.
Napoleonsbaan Noord 10b | 5991 NV Baarlo | 077 - 4771590
www.peetenmobiel.nl | Peetenmobiel
AUTO
Waarschijnlijk niet, want de iX is niet
bepaald easy on the eye. De iX verschijnt
in eerste instantie in twee verschillende
versies op de markt, de 40
en 50. Hij heeft een motor op de vooren
achteras en daarmee vierwielaandrijving,
maar in het geval van de 40
reikt het gecombineerde vermogen
tot 240 kW en 630 Nm. Het accupakket
heeft in die versie een capaciteit
van 71 kWh (netto), goed voor 425 kilometer.
De 50 heeft een gecombineerd
vermogen van 385 kW en een
veel grotere batterij (105,2 kWh netto),
waardoorie
630 kilometer ver
komt op een lading stroom. Wij
maakten kennis met de sterkste versie
en realiseerden over een afstand
van 260 kilometer een verbruik van
22,2 kWh/100 km, een bereik van zo’n
470 kilometer. Wie dan moet laden,
doet dat in het geval van de 50i met
een maximaal vermogen van 195 kW,
waarbij het 35 minuten duurt om de
batterij van 10 naar 80 procent te laden.
BMW maakt ook voor deze iX gebruik
van de vijfde generatie elektrotechniek,
dus elektromotoren zonder
een permanente magneet. Daarbij is
het maximumkoppel over een groot
toerenbereik beschikbaar, wat resulteert
in een snelle en consistente vermogensafgifte.
Dat past goed bij het
karakter dat BMW aan de iX poogt
mee te geven: dat van een vliegend tapijt.
Vraag je met je rechtervoet om
alle 523 paardenkrachten, dan krijg
je ze, maar het stroompedaal laat zich
goed doseren zodat de vermogensafgifte
soepel en lineair is.
In de comfortstand werkt de iX oneffenheden
goed weg en glijden de bijna
2.600 kilo’s over het asfalt, terwijl de
massa in de sportmodus en op hoge
snelheden keurig in bedwang wordt
gehouden zonder dat dit leidt tot oncomfortabel
veergedrag. De achterasbesturing
zorgt voor stabiliteit op
hoge snelheid, terwijl de iX op lagere
snelheid juist wendbaar aanvoelt.
Deze iX is vooral een bijzonder comfortabele
en snelle elektroSUV,
waarbij het rijden opmerkelijk genoeg
ondergeschikt lijkt aan andere
zaken.
BMW gaat er prat op te stellen dat
deze iX ‘van binnen naar buiten’ is
ontworpen, waarbij de nadruk lag op
het creëren van een ultieme binnenruimte.
Het dashboard is minimalistisch
en ruim van opzet, vervaardigd
uit prachtige materialen en het geheel
ziet er fraai uit. Met name de
graphics op het grote, gebogen infotainmentscherm
en instrumentarium
zijn indrukwekkend en geven je
het gevoel in de toekomst te rijden. In
de iX debuteert bovendien BMW’s
nieuwe iDrivesysteem,
dat anders is
van opzet. Het hoofdscherm bevat nu
een naar eigen wens in te vullen galerij
van ‘widgets’, waarbij het makkelijk
is om door de verschillende
menu’s te navigeren. Ook nieuw is de
diepere integratie met Apple CarPlay
en Android Auto.
Omdat je de stuurkolom heel ver naar
je toe kunt halen, zit je in de iX ook
verder naar achteren in de auto voor
een goede zitpositie. Daardoor is het
scherm echter niet meer binnen
handbereik. Daar biedt de iDrivecontroller
op de middenconsole weliswaar
een oplossing voor, maar de
klimaatregeling onder in het scherm
kun je niet met die knop bedienen.
Ook zijn de stoelen niet perfect: de zitting
is te kort en het is niet mogelijk
om die uit te schuiven.
Eindoordeel
Al met al legt BMW met de iX op het
gebied van comfort, luxe en digitale
voorzieningen de lat in dit segment
weer wat hoger, maar de vraag is hoe
lang de auto standhoudt. De spiegel
kan tegenwoordig snel z’n oordeel
wijzigen.
SPECIFICATIES
BMW iX xDrive50
Prijs: € 105.472
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0100:
4,6 s
Gem. verbruik: 2319,8
kWh/100 km
Motor: synchroonmotor met elektromagneet
Max. vermogen: 523 pk (385 kW)
Max. koppel: 765 Nm
Transmissie: Eentraps reductieversnelling
AC laden: 11 kW
DC laden: 195 kW
Accu: lithiumion,
105,2 kWh (111,5
kWh bruto)
De gloednieuwe iX moet het beste
en meest geavanceerde zijn dat
BMW op dit moment te bieden
heeft. Is het Duitse vlaggenschip
de mooiste van het elektrische
SUVland?
DOOR SJORS TEN TIJE
BMW iX.
FOTO UWE FISCHER
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto