Woensdag 18. 01. 2023 REGIO 11
Regio
Informatiemiddag
Stomavereniging Zuid
Eijsden
Prinsenproclamatie en
bal bij de Druugsjliepers
Maastricht/Beek
Maastricht Airport
Aachen wil in gesprek
met omwonenden
Maastricht Aachen Airport houdt
donderdag 26 januari en donderdag
9 februari voor buren, omwonenden
en belangstellenden ‘meedenkavonden’
over de luchthaven. „We willen
weten wat jullie belangrijk vinden.
Welke informatie willen jullie ontvangen,
op welke manier. En: willen
jullie meepraten? Zo ja, over welke
onderwerpen” aldus Maastricht Aachen
Airport op haar website. Deelnemers
gaan met elkaar in gesprek
met tien tot vijftien personen per tafel,
met een neutrale gespreksleider.
De gesprekken starten om 19.00 uur
en eindigen omstreeks 21.30 uur.
Wie verhinderd is en toch wil meedenken,
kan ideeën mailen naar:
communications@maa.nl.
Aanmelden is noodzakelijk en kan tot en met
22 januari via: maa.nl/ingesprekmetmaa.
De carnavalsprins geeft z’n mantel door
Vroeger duurde carnaval drie
dagen. Het was de vooravond van
de vasten, de veertig dagen waarin
de mens zich van alle geneugten
hoorde te onthouden. In de laatste
drie dagen voor de vasten namen
de mensen het er nog eens extra
van, met lekker eten en drinken,
muziek en dans, kortom: drie
dagen feest voordat de tijd van
versterving aanbreekt.
struinheukske
Gaai als slimme schreeuwlelijk
Om de week tekent columnist en
natuurliefhebber Piet Schuttelaar
een verhaal op vanuit zijn natuurhuisje.
Hoe kun je het verzinnen? Maar de
gaai behoort toch echt tot de orde
van de zangvogels. Deze krijsende
schreeuwlelijk is een echte opportunist.
Hij eet wat de pot schaft. In voorjaar
en zomer insecten, rupsen en
wormen, maar ook jonge zangvogels
en eieren. Ik heb gezien dat hij zelfs
eieren uit een moeilijk bereikbaar
zwaluwnest rooft. In herfst en winter
schakelt hij over op vruchten, valfruit,
bessen, granen en noten. En
vooral eikels, die hij verstopt.
De wetenschappelijke naam van de
gaai Garullus glandarius betekent letterlijk
babbelzieke eikelzoeker. Hij
heeft ook streek- of dialectnamen zoals:
goudvogel, rotzak, smeerlap,
stinkerd en wouter. Jaren geleden
noemden we hem vooral de Vlaamse
gaai. Er zijn lezingen, die deze benaming
willen verklaren. Ooit dachten
we dat ze vooral uit Vlaanderen kwamen.
Een tweede verklaring voor de oude
soortnaam is dat de gaai wordt gekenmerkt
door een fraai en bont verenkleed
dat deed denken aan de kledij
van de bourgeoisie uit de Middeleeuwen.
Er wordt geschreven dat hij
schuw is, maar uit mijn observaties
blijkt eerder dat hij brutaal is, slim,
zeer alert met een super reactievermogen,
gepaard gaand met een doordringende
schreeuw, dat als een
alarmsysteem werkt voor andere
dieren.
Het schijnt dat de gaai, een werkzame
remedie heeft gevonden tegen
veerluizen en mijten, die onder zijn
verenpak kruipen. Hij gaat met gespreide
vleugels op een mierennest
zitten. Deze spuiten ter verdediging
mierenzuur tussen de veren en het
ongedierte sterft. Soms klemt hij
mieren tussen zijn grote snavel en
stopt ze tussen zijn veren. Dan zegt
men dat de vogel zit te ‘mieren’.
Deze week vertelt hij over
de gaai als slimme schreeuwer.
Een gaai bij het observatiehutje. Foto Piet Schuttelaar
Door Piet Schuttelaar
Toneelspel
Het wezenlijke verschil tussen de
koninklijke prins en de carnavalsprins
is dat de koninklijke prins zijn
leven lang een projectie blijft van
mensen die in sprookjes geloven en
dat de carnavalsprins na drie dagen
feest terugkeert tot zichzelf en weer
zijn rol vervult van buschauffeur,
kok, of makelaar. Hij geeft zijn hermelijnen
jas door aan de volgende
prins die nu nog onderwijzer of
spruitjesteler is. Hij beseft dat alles
aan zijn prinsschap toneelspel was
en is blij dat hij niet zijn leven lang
linten door moet knippen, bejaardenhuizen
moet bezoeken en rondjes
moet geven voor volle cafés.
Op Aswoensdag, de eerste dag van
de vastentijd, is hij platzak en is zijn
vreugde echt als hij, vermoeid door
alle prinselijke plichten, van de
prins geen kwaad meer weet en ontdekt
dat er geen prinsheerlijker bed
is dan het zijne.
ter dood veroordeelde zijn gewaad
om en offerde zijn plaatsvervanger
aan Baäl. Zo werd de nepprins, die
met zijn leven voor het prinsschap
betaalde, in de grijze oudheid geboren
en werd hij de oervader van de
jokers die onze carnavalsprinsen
zijn. Die betalen niet met hun leven,
maar met een zak geld om rondjes
voor volle cafés te geven. In veel
plaatsen wordt een pop die de prins
voorstelt aan het eind van het feest
in de fik gezet, een gebruik dat nog
herinnert aan het oude offerfeest.
Sprookje
En onze koninklijke prins? Op een
dag kreeg Willem-Alexander van
zijn moeder de koningin te horen
dat hij haar ooit als koning zou opvolgen.
Op zijn vraag wat dat inhield,
antwoordde zij dat het koningschap
een projectie is van de
onderdanen die in de koning de tot
mens geworden incarnatie zien van
sprookjes. Ze zei hem ook dat hij
met een gewoon meisje zou moeten
trouwen, om de droom van alle
meisjes dat ze ooit prinsessen zouden
kunnen worden, te laten voortbestaan.
En zo trouwde hij en ook de
andere zonen van de koningin met
gewone meisjes die daarna prinsessen
werden.
Beide prinsen, de carnavalsprins en
de koninklijke prins, lopen rond met
een borst vol onderscheidingen. De
prins van Oranje wordt door vorstenhuizen
geëerd met ordes waarvan
de naam zeer carnavalesk
klinkt, zoals Ridder in de Orde van
de Kousenband en Ridder van het
Gulden Vlies. De carnavalsprins
wordt onderscheiden door de andere
prinsen van het dorp die zelf ook
voor joker staan met titels als Vorst
van het Oelesvolk, Vorst van de
Kuus of Prins van de Kleinkornelkes.
Oelessen zijn uilen, Kuus zijn
roerstokken voor de varkensketel,
en Kleinkornelkes zijn kabouters.
van nul tot nu
Door ton van reen
Gewoonlijk viel dat samen met de
noodzakelijke soberheid, omdat de
wintervoorraden van ingemaakte
groenten en vlees opraakte en de
muizen de hongerdood stierven op
de zolders en in de kelders.
Tegenwoordig barst carnaval, door
slim lobbywerk van de bierproducenten,
al los op de elfde van de elfde
en wordt het zottenfeest dat vroeger
alleen in het zuiden van ons land
werd gevierd, ook gevierd in Groningen
en Friesland.
Met carnaval verkleed je je in de ander
die je soms, al is het maar voor
even, zou willen zijn. Een prins bijvoorbeeld.
Een prins van wie je weet
dat hij nep is, maar die in zijn onechtheid
gedurende de carnavalsdagen
in het dorp voor echt wordt
gehouden. Menig man die meent
dat hij aanzien geniet, wacht jaren
op het ultieme bericht dat de Raad
van Elf hem heeft uitverkoren.
Oudheid
De carnavalsprins kent een lange
geschiedenis. In de Oudheid, bij de
oorlogszuchtige Babyloniërs en Assyriërs,
ging de generaal van een leger
voorop ten strijde. Dat was altijd
de oudste prins, de troonopvolger.
Maar wie voorop rijdt, krijgt de eerste
klappen en overleeft de oorlog
zeker niet. Dus stak de prinselijke
legeraanvoerder een persoon aan
wie hij een hekel had, in zijn prinselijke
pak, stopte hem vol drugs en
stuurde hem voor de troepen uit de
vijand tegemoet.
Ook werden prinsen en eerstgeborenen
vaak geofferd aan de god
Baäl, om vruchtbaarheid en voorspoed
af te smeken. Zoals Abraham
Isaak aan Jahweh wilde offeren.
Maar de prins was niet gek. Op het
eind van het offerfeest, hing hij een
De prins leeft een sprookje maar is vanaf Aswoensdag
weer gewoon zichzelf. Archieffoto jeroen kuit
De regio Zuid van de Stoma vereniging
houdt donderdag 9 februari een
bijeenkomst voor stomadragers,
hun partners en andere belangstellenden.
Aanwezigen kunnen informatie
en ervaringen uitwisselen
over stoma’s, stomamateriaal en
hulpmiddelen. Zo mogelijk is er een
stomaverpleegkundige aanwezig.
De middag is van 13.30 tot 15.30 uur in het
Toon Hermans Huis, in Sittard. Aanmelden:
h.bastiaansen@stomavereniging.
nl.
CV de Druugsjliepers houdt zaterdag
21 januari vanaf 20.11 uur een
carnavalsbal in het Cultureel Centrum.
Hoogtepunt is de bekendmaking
van de nieuwe prins of prinses.
Muziek wordt verzorgd door Big
Benny, John Tana, Sven ohne Girls,
Shakin’ DJ’s en DJ Marvin.
Entree: gratis. Adres: Breusterstraat 23 in
Eijsden.