
10 woensdag AUTO 27. 01. 2021
AUTOTEST
Mercedes-Benz EQV: doe maar normaal…
Profi teer ook en bestel onze
heerlijke winterspecial!
Bestel nu 4 maaltijden en ontvang
onze winterspecial voor maar € 5,-
UITGEKOOKT.NL 085-019 0065 Gratis gekoeld
aan huis bezorgd
PPrroofifi tteeeerr ooookk eenn bbeesstteell oonnzzee
van 10,-
nu 5,-
Hete bliksem met
wildstoof en rode kool
Nog niet eerder besteld bij Uitgekookt?
Maak dan kennis met ons proefpakket en bestel de eerste
4 maaltijden voor maar € 15,-
Dergelijke bussen worden niet enkel
gebruikt voor het vervoer van materieel,
maar óók van personen in bijvoorbeeld
steden en rondom vliegvelden.
De Mercedes VKlasse
doet
daar al jaren op uitstekende wijze
z’n werk, maar dat zijn juist de plekken
waar de dieselmotor onder druk
komt te staan. Precies daar komt de
EQV om de hoek kijken.
Heel simpel gezegd is de EQV een
elektrische variant van de VKlasse.
Wie de twee bussen naast elkaar ziet
staan, zal waarschijnlijk niet direct
verschillen kunnen aanwijzen. Die
zijn er uiteraard wel. Waar de
VKlasse
een grille heeft met twee
horizontale spijlen, krijgt de EQV
een zogenaamde Black Panelgrille
met zwarte accenten rondom. Tussen
de linker lichtunit en de onderste
luchtinlaat bevindt zich een laadopening,
boven de voorste wielkasten
prijkt een embleem met de
typeaanduiding van de elektrobus.
Binnenin zijn de verschillen met een
VKlasse
niet aan te wijzen totdat de
EQV tot leven wordt gewekt, want
dan prijken er overal EQlogo’s
op de
digitale schermen. Toch is het instrumentencluster
vrijwel volledig
analoog met een snelheids
en ‘power’
meter
en daartussen een digitaal
scherm met alle nodige informatie.
De rest van het interieur is
ook identiek aan dat van de VKlasse.
Het interieur van die bus is van
een kwalitatief hoogstaand niveau
en voelt premium aan. Bovendien
kan de doorgewinterde VKlassechauffeur
gemakkelijk overstappen
op zo’n elektrische EQV.
De lithiumion
accu in de EQV meet
100 kWh, waarvan 90 kWh bruikbaar
is. Die levert stroom aan een
enkele elektromotor op de vooras,
die een piekvermogen van 150 kW
(204 pk) heeft. Het maximumkoppel
bedraagt 362 Nm. Dat alles is goed
voor een theoretische actieradius
van 356 kilometer volgens WLTPstandaarden.
Bij een snellader heeft
de EQV een maximaal laadvermogen
van 110 kW, waardoor de batterij
in zo’n 45 minuten van 10 tot 80 procent
kan worden opgeladen. Thuis
of bij een openbaar laadstation is
een vermogen van 11 kW het maximaal
haalbare.
Gelukkig heeft MercedesBenz
veel
aandacht aan de afstelling van die
elektromotor en het stroompedaal
gegeven, want de EQV geeft z’n vermogen
in de normale rijstand –
waarbij die 150 kW wel beschikbaar
is – heel gedoseerd af. In de nieuwe
DAUTOmodus
wordt de mate van
regeneratie aangepast door de input
van onder andere het navigatiesysteem.
Wil je de meeste kilometers uit het
accupakket halen, dan bieden de
Economy en Economy Plusstanden
uitkomst. In die rijmodi wordt
het motorvermogen teruggeschroefd
naar het langdurige vermogen
van 70 kW (95 pk), terwijl
ook andere interieurfuncties zoals
de klimaatbeheersing worden aangepast.
De EQV heeft een veel hogere nettoprijs
(59.990 euro) dan de instapversie
van de VKlasse
220 d (41.050
euro voor de korte versie), maar is
voor de particulier goedkoper door
het ontbreken van een hoog bpmbedrag.
Een taxibedrijf kan daarnaast
profiteren van de voordelige
‘brandstof’, het lage onderhoud en
de soepele rijeigenschappen.
EINDOORDEEL
De EQV laat zien dat elektroaandrijving
veel voordelen heeft ten opzichte
van een dieselmotor en niet
zo ‘anders’ hoeft te zijn. Maar ook
hier geldt: de woon
en werksituatie
moet erop berekend zijn.
SPECIFICATIES
MercedesBenz
EQV 300 L3
Prijs: € 73.641
Topsnelheid: 160 km/h
Acc. 0100:
n.b.
Gem. verbruik: 28,1 kWh/100 km
Max. bereik: 356 km
CO2emissie:
0 g/km
Motor: enkele elektromotor
Max. vermogen: 150 kW (204 pk)
Max. koppel: 362 Nm
Transmissie: automaat, voorwielaandrijving
Massa leeg: 2789 kg
Na de eVito
is er nu een volledig
elektrische versie van Mercedes’
meest luxe bus: de EQV.
DOOR SJORS TEN TIJE
De EQV is de elektrische
variant van de Vklasse.
FOTO DAIMLER AG FOTO
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto