Voor automobilisten die een elektrische
auto willen gaan rijden, is ook in 2022
subsidie beschikbaar. Het gaat snel, want
sinds het loket 3 januari opende, werd
er al bijna 20 miljoen euro aan subsidie
vergeven. Dat blijkt uit gegevens van de
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
(RVO), die de subsidies verstrekt.
Dit jaar is er in totaal 91,4 miljoen euro subsidie
beschikbaar voor mensen die elektrisch
gaan rijden. 20,4 miljoen daarvan is gereserveerd
voor tweedehands elektrische wagens
en 71 miljoen euro voor nieuwe. Vooral die
tweede categorie is in trek. Nederland is nu
al koploper elektrisch rijden in de wereld. In
Maastricht staan op dit moment 800 volledig
elektrische auto’s ingeschreven.
Voorwaarden
Wie een nieuwe elektrische auto koopt of
leaset (als particulier, dus niet via de zaak) kan
daarvoor 3350 euro subsidie krijgen. Voorwaarde
is wel dat de auto een cataloguswaarde
heeft van tussen de 12.000 en 45.000 euro.
Voor een tweedehands elektrische wagen krijg
je 2000 euro subsidie, zowel bij koop als lease.
Ook die auto’s moeten wel een oorspronkelijke
nieuwprijs hebben van tussen de 12.000
en 45.000 euro. Overigens verwacht RVO niet
dat het zo hard blijft gaan met de aanvragen
als in de eerste week. Waarschijnlijk hebben
veel mensen namelijk de koop van hun wagen
uitgesteld aan het eind van vorig jaar om te
kunnen profiteren van de subsidiepot in het
nieuwe jaar. Aangezien je de subsidie pas
kunt aanvragen als je al een koopcontract of
leaseovereenkomst hebt gesloten, kan het zo
zijn dat de pot leeg is en je dus geen subsidie
krijgt terwijl je wel die auto moet betalen.
Als je dat risico wil uitsluiten kun je het best
een ontbindende voorwaarde opnemen in
je contract, tipt RVO. Meer weten over de
voorwaarden? Kijk op: maakdebeweging.nl/
subsidieelektrischeauto.
Maastricht laadt zich op voor de toekomst
Wordt jouw volgende auto elektrisch? Heel
slim, want het is zuinig, duurzaam en rijdt
heerlijk. Logisch dus, dat het aantal elektrische
auto’s in Maastricht snel stijgt. Daarvoor zijn
natuurlijk wel voldoende laadpunten nodig.
Om ervoor te zorgen dat al die auto’s straks
makkelijk en snel kunnen opladen, onderneemt
de gemeente Maastricht nu al actie. De
ambitie is om samen met inwoners en ondernemers
voor 2030 zo’n 13.000 laadpunten te
realiseren: 4.200 publieke (snel)laadpunten en
8.800 laadpunten bij mensen thuis: op de oprit
of eigen parkeerplaats, omdat het makkelijker
en goedkoper is. De gemeente realiseert
publieke laadpunten en informeert jou bij de
aanschaf van een laadpaal op je eigen oprit of
parkeerplaats.
Bewoners kunnen meedenken
Omdat veel mensen geen mogelijkheid
hebben voor een laadpaal vlakbij huis, zorgt
de gemeente voor voldoende laadpunten in
de openbare ruimte. Ook omdat de gemeente
het gebruik van schoon, slim en duurzaam
vervoer belangrijk vindt voor de leefbaarheid
van Maastricht en de gezondheid van haar
inwoners. Op dit moment zijn er in Maastricht
ongeveer 700 laadpunten, bij bedrijven,
woningen en op straat. Bewoners hebben vorig
jaar mee kunnen denken in de keuze voor
locaties in de openbare ruimte. Daardoor
komen er de komende maanden 186 laadpunten
(93 publieke laadpalen) bij. 24 februari
start een volgende participatieronde voor nog
eens 58 openbare laadpalen om de groei van
elektrische auto’s te blijven faciliteren. Hou de
speciale pagina van de gemeente Maastricht:
gemeentemaastricht.nl/parkeren-en-verkeer/
oplaadpunt-elektrische-auto dus in de gaten.
U kunt daar vanaf 24 februari uw opmerkingen
inbrengen en voorstellen doen voor alternatieve
locaties.
De voordelen van thuis opladen
Je elektrische auto thuis opladen is makkelijker
én goedkoper dan bij een publieke
laadplek. Milieu Centraal deed onderzoek naar
opladen op eigen terrein, de conclusie: wie
gemiddeld 12.000 kilometer per jaar elektrisch
rijdt, is zo’n 350 euro voordeliger uit. De
gemeente helpt bewoners en bedrijven graag
op weg om zelf laadpunten te plaatsen. Thuis
of op het werk laden zorgt namelijk ook voor
minder druk op de schaarse openbare ruimte.
Mensen die op hun eigen terrein opladen,
hoeven niet te parkeren op een openbare parkeerplaats
met laadpaal.
Aanbieders vergelijken?
Check de MobiMarkt
Denk je zelf na over elektrisch rijden en dus
laden? Kijk eens op maakdebeweging.nl Sinds
kort vind je hier een ‘MobiMarkt’. Daarin
bieden verschillende aanbieders producten
en diensten rond elektrisch laden aan. Verder
vind je hier handige informatie zoals een laadpaalkeuzehulp.
Subsidiepot voor elektrisch rijden: wees er snel bij
Aan de slag met een gezond
Fit worden of blijven is belangrijk. Op dagen
dat je thuis werkt, moet je vaker actief
op zoek naar meer beweging. Maak jij tijdens
je lunchpauze al een ommetje of stap
je eens wat vaker op de pedalen voor een
boodschap? En ga je weer (af en toe) naar
kantoor, dan kun je kiezen voor actieve vormen
van vervoer, zoals de fiets. Zo maak jij
makkelijk de beweging.
Maak een plan… en geniet ervan!
Er zijn veel manieren om thuis fit te blijven.
De vraag is: hoe hou je het vol? Lees onze tips
maar eens op: maakdebeweging.nl/nl/thuiswerk
en-beweegtips/
Uit onderzoek blijkt dat concrete voornemens
maken helpt.
Daarom hebben we een beweegkalender gemaakt.
Zo plan je heel eenvoudig al je voornemens.
Om gezond thuis te werken én om slimmer
en duurzamer te reizen.
Download voor de beweegkalender op:
maakdebeweging.nl/beweegkalender
Snelle fietsroute
In 2022 wordt gestart met het volgende tra- en fit leven
ject van de snelle fietsroute Sittard-Maastricht
tussen Meerssen en Maastricht. Het
totale traject van 23 km tussen Sittard-Geleen
en Maastricht-Centrum moet de eerste
snelle fietsroute in Zuid-Limburg worden.
De route loopt straks parallel aan de A2
langs belangrijke werklocaties en meerdere
Brighlands campussen en wordt daarmee
een alternatief voor reizen met de auto.
Voor het meerjarenproject werken Provincie
Limburg, de gemeenten Beek, Meerssen,
Maastricht en Sittard-Geleen en het programmabureau
Nieuws volgen?
Kijk op www.zuidlimburgbereikbaar.nl/nl/onze
aanpak/snelle-fietsroute-sittardmaastricht
Zuid-Limburg Bereikbaar samen.