woensdag 26. 01. 2022 AUTO 13
Cupra Born, Spaanse
peper voor ID.3?
kers voorbij om de ideale lijn vervolgens
weer te kunnen benutten.
De besturing is minder sterk bekrachtigd
dan van een ID.3 en zeer
precies. De Born stuurt lekker puntig
in, scherper en met snellere reflexen
dan de Volkswagen, maar
evenmin met gevoel. De gripgrens
leer je dan ook al doende in te schatten.
Bouwen aan vertrouwen op de
neus, want door het goede rubber
blijft die lekker plakken. In de
bocht duwt de massa van bijna
1800 kilogram hem uiteindelijk wel
rechtdoor, maar hij blijft lang neutraal.
Je kunt echt stevig leunen op
de Michelins en als het onderstuur
komt, dan is dat met gas bijgeven
even op te heffen. Met de dempers
in de zachtste stand is hij ook prima
comfortabel op de grootste wielen;
in de strakste stand blijft hij nagenoeg
vlak liggen zonder te stuiteren
op oneffenheden. Het is zelfs
knap hoe de demping omgaat met
het hoge gewicht en de grote wielen
op de grond weet te drukken, als
een peperduur aftermarketsetje
dempers. Rollen doet hij sowieso
nauwelijks door het laaggeplaatste
accugewicht tussen de assen.
Daardoor is het zeker voor het grote
publiek aan de oppervlakte een
dynamisch aanvoelende hatchback.
Steriel
De stilte aan boord en het gebrek
aan feedback van het stuur maken
sportief rijden wel een steriele bezigheid,
een stomme film met jezelf
in de hoofdrol. Echt spectaculair
wordt het niet en daarom kan het
stabiliteitssysteem uit. Cupra benadrukt
dat niet voor niets in zijn
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
tekent dat er accu’s van 45 kWh en
77 KWh bijkomen, terwijl er op vermogensgebied
te kiezen is tussen
150 pk en 204 pk. Maar ook een 231
pk en dat is een nieuw aantal. Daarvoor
is het EBoost
Performancepakket
noodzakelijk, waarmee de
elektromotor gedurende dertig seconden
231 pk mag leveren. Bovendien
moet het accupakket een temperatuur
tussen 20 en 30 graden
hebben en een bepaalde vullingsgraad.
De 58 kWhbatterij
moet
minimaal 55 procent lading hebben
en de 77 kWh op zijn minst 85
procent. De Nederlandse importeur
is er nog niet uit of Eboost
een
optiepakket wordt of een zelfstandige
uitvoering. Het koppel is met
310 Nm voor alle varianten gelijk en
de prijzen voor de andere aandrijflijnen
of de vermogensupgrade zijn
nog niet bekend.
Overigens bevat Eboost
ook tien
millimeter grotere remschijven op
de vooras en 19inch
wielen. De
Born rolt op 215 millimeter brede
banden, maar er is een interessante
optie. Wie kiest voor de afgebeelde
20inch
wielen, krijgt daaromheen
235/40 R20 Michelins Pilot
Sport EV. En dan is de auto volgens
Cupra zo stabiel dat zelfs het ESP
volledig uitschakelbaar is. Niet alleen
een ESC Sportmodus,
zoals
op de andere Borns, maar daadwerkelijk
een ESC Offbutton.
Dat,
in combinatie met 231 pk en achterwielaandrijving,
laat het liefhebbershart
een sprongetje maken. Is
dit een driftige ID.3?
Puntig en scherp
Op de C15B,
iets ten noorden van
het Spaanse Sitges, konden we dat
vol overgave uitproberen in de 58
kWhuitvoering
met de Eboost
optie, de adaptieve dempers en de
Michelins. Precies zoals je hem wilt
hebben, want dan sprint hij in 6,6
seconden naar 100 km/h. De versie
met grotere accu is zwaarder en
heeft een paar tienden meer nodig.
Het is een auto die niet direct veel
sneller aanvoelt dan een ID.3, maar
je ervaart hem wel als rap. En stil,
want de snelheidsbeleving is zeer
beperkt door de afwezigheid van
motorgeluid. Op de kortere rechte
stukken knal je medeweggebruiuitingen.
Vol verwachting duiken
we een lonkende haarspeldbocht in
met ‘ESC Off’ brandend op het
dashboard. Insturen, gas erop om
de grip te verbreken, opvangen en
vasthouden. Zover komt het niet.
Als de achterzijde begint te glijden,
wordt hij vrijwel direct gecorrigeerd
met remmen en het terugnemen
van het vermogen. Je kunt wel
iets meer proeven van de achterwielaandrijving
dan in een ID.3,
omdat je soms een bandbreedte
mag schuiven. Maar compleet uit
blijft het systeem niet. Ook op een
rotonde dwarsboomt de elektronica
de driftverlangens en zelfs op
een parkeerplaats met wat zand is
hij niet op vermogen rond te gooien,
want de systemen slapen nooit.
Het zal voor weinigen een breekpunt
zijn, maar enigszins teleurgesteld
waren we wel. Het had veel
leuker kunnen zijn. Navraag leert
dat het systeem daadwerkelijk uit
kan, maar als de auto het gevaar
signaleert van een uitbrekende
achterzijde, dan grijpt het weer
in…
Eindoordeel
Een aantrekkelijke en marginaal
sportievere variant van de Volkswagen
ID.3. Er had veel meer rijplezier
in gezeten. Van driftbuien zijn
geen sprake.
SPECIFICATIES
Cupra Born Business One
Basisprijs: € 37.990
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0100:
7,3 s
Gem. verbruik: 15,6 kWh/100 km
Elektrische radius: 421 km
Accucapaciteit: 58 kWh
Max. laadsnelheid: 11 kW AC,
120 kW DC
CO2emissie:
0 g/km
Motor: permanente magneet
synchroonmotor
Max. gec. vermogen: 204 pk/310
Nm
Transmissie: eentraps, reductieversnelling
Aandrijving: achterwielen
Massa leeg: 1736 kg
Cupra Born is de Spaanse
versie van de Volkswagen ID.3.
Door achterwielaandrijving, 231 pk
en de belofte van een uitschakelbaar
stabiliteitssysteem lijkt hij de
taal van de liefhebber te spreken.
Een EV met driftbuien?
DOOR PETER HILHORST
Cupra mag de bekende Volkswageningrediënten
van Spaanse peper
voorzien en dat levert leuke
modellen op. Zo rijdt de Leon dynamischer
dan zijn technische evenknie
Golf en met de Formentor
heeft Cupra de sportiefst rijdende
crossover in het Csegment.
Nu
heeft het piepjonge merk de Volkswagen
ID.3 op smaak mogen brengen.
Het visuele sausje weet de basisvorm
niet te verhullen, maar
toch is het een auto met een duidelijk
andere uitstraling. Door een
agressiever front, aangedikte dorpels,
koperkleurige accenten,
fraaie wielen en een achterzijde
met kenmerkende ledstrip
staat
er een stoute ID.3, het alter ego van
de Volkswagen. Hij is verlaagd met
vijftien millimeter aan de voorzijde
en tien millimeter aan de achterzijde
in vergelijking met een normale
ID.3. Deze setting is ook leverbaar
als sportonderstel op de Volkswagen,
terwijl de in vijftien standen
verstelbare dempers een optie zijn
en dat is eveneens het geval op zijn
technische neef. De Born is in de
basis strakker afgestemd en wordt
alleen met de progressieve besturing
geleverd, wederom een optie
voor de ID.3. Verder vanbinnen in
de gereden, dure uitvoering treffen
we fijne kuipstoelen, mooiere materialen
dan in de Volkswagen en
een speelsere vormgeving, maar in
grote lijnen is alles vergelijkbaar.
Met prominent het centrale
scherm, waarin de meeste functies
verstopt zijn en dat is zoals bekend
niet gebruiksvriendelijk. Voorts is
er hetzelfde royale ruimteaanbod
op de achterbank en een kofferbak
met een inhoud van 385 liter.
Begin dit jaar wordt het aanbod in
lijn getrokken met de ID.3. Dat beDe
Cupra Born.
FOTO CUPRA
AUTOTEST