woensdag 26. 01. 2022 13
AUTO
AUTOTEST
Cupra Born, Spaanse peper voor ID.3?
Cupra mag de bekende Volkswageningrediënten
van Spaanse peper
voorzien. Nu heeft het piepjonge
merk de Volkswagen ID.3 op smaak
mogen brengen. Het visuele sausje
zorgt voor een auto met een duidelijk
andere uitstraling. Door een agressiever
front, aangedikte dorpels, koperkleurige
accenten, fraaie wielen
en een achterzijde met ledstrip
staat er een stoute ID.3. Hij is verlaagd
met vijftien millimeter aan de
voorzijde en tien aan de achterzijde.
Deze setting is ook leverbaar als
sportonderstel op de ID.3, terwijl de
verstelbare dempers een optie zijn
en dat is eveneens het geval op zijn
technische neef. De Born is in de basis
strakker afgestemd en wordt alleen
met de progressieve besturing
geleverd. In de gereden, dure uitvoering
treffen we fijne kuipstoelen,
mooiere materialen dan in de Volkswagen
en een speelsere vormgeving,
maar in grote lijnen is alles vergelijkbaar.
Met prominent het centrale
scherm, waarin de meeste functies
verstopt zijn en dat is zoals bekend
niet gebruiksvriendelijk. Voorts is er
hetzelfde royale ruimteaanbod
op
de achterbank en een kofferbak met
een inhoud van 385 liter.
Begin dit jaar wordt het aanbod in
lijn getrokken met de ID.3. Dat betekent
dat er accu’s van 45 kWh en 77
KWh bijkomen, terwijl er op vermogensgebied
te kiezen is tussen 150 pk
en 204 pk. Maar ook een 231 pk en dat
is een nieuw aantal. Daarvoor is het
EBoost
Performancepakket
noodzakelijk,
waarmee de elektromotor
gedurende dertig seconden 231 pk
mag leveren. Het koppel is met 310
Nm voor alle varianten gelijk en de
prijzen voor de andere aandrijflijnen
of de vermogensupgrade zijn nog
niet bekend. De Born rolt op 215 millimeter
brede banden, maar er is een
interessante optie. Wie kiest voor de
afgebeelde 20inch
wielen, krijgt
daaromheen 235/40 R20 Michelins
Pilot Sport EV. En dan is de auto volgens
Cupra zo stabiel dat zelfs het
ESP volledig uitschakelbaar is. Dat,
in combinatie met 231 pk en achterwielaandrijving,
laat het liefhebbershart
een sprongetje maken. Is dit een
driftige ID.3? Iets ten noorden van
het Spaanse Sitges, konden we dat
vol overgave uitproberen in de 58
kWhuitvoering
met de Eboost
optie,
de adaptieve dempers en Michelinbanden.
De nieuwe Kia Sportage.
Nu in de showroom.
rijden wel steriel. Echt spectaculair
wordt het niet en daarom kan het
stabiliteitssysteem uit. Vol verwachting
duiken we een lonkende haarspeldbocht
씲3344..889955 Vanaf:
De bekendste SUV van Kia is vernieuwd. De nieuwe Kia Sportage is
moderner dan ooit zonder zijn Sportage-karakter te verliezen. De sterke
en ef쏾 ci썝nte aandrijving – naar keuze Mild Hybrid, Hybrid of Plug-in
Hybrid – brengt je krachtig in beweging. Ontdek de nieuwe Kia
Sportage nu in onze showroom.
naar 100 km/h. Het is een auto
die niet direct veel sneller aanvoelt
dan een ID.3, maar je ervaart hem
wel als rap. En stil, want de snelheidsbeleving
is zeer beperkt door de afwezigheid
van motorgeluid. De Born
stuurt lekker puntig in, scherper en
met snellere reflexen dan de Volkswagen,
maar evenmin met gevoel. De
gripgrens leer je dan ook al doende in
te schatten. Met de dempers in de
zachtste stand is hij ook comfortabel
op de grootste wielen; in de strakste
stand blijft hij nagenoeg vlak liggen
zonder te stuiteren op oneffenheden.
De stilte aan boord en het gebrek aan
feedback van het stuur maken sportief
VDNS Hansen
Dan sprint hij in 6,6 seconden
Keizersveld 2, Venray,
Tel: 0478 - 514 315 | kia-vdns.nl
VDNS Venlo
De Sondert 12, Venlo,
Tel: 077 - 333 30 77 | kia-vdns.nl
Gem. brandstofverbruik Mild Hybrid/Hybrid: 5,6–6,5 l/100km, 17,8–15,4 km/l. CO2-uitstoot: 126–148 g/km. *De Plug-in Hybride is in af wachting van de쏾 nitieve homologatie.
De vermelde waarden voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens WLTP. Genoemde actie en consumentenprijs is geldig bij aankoop van een nieuwe Kia Sp ortage
met uiterste kentekenaanvraag op 31-03-2022 en uiterste registratie op 30-04-2022. G enoemde prijzen zijn incl. kosten rijklaar maken. * Bekijk de volledige actievoorwaarden op kia.com of
vraag ernaar bij jouw Kia-dealer. Getoond model kan afwijken van de beschreven uitvoering. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.
in met ‘ESC Off’ brandend
op het dashboard. Insturen, gas
erop om de grip te verbreken, opvangen
en vasthouden. Zover komt het
niet. Als de achterzijde begint te glijden,
wordt hij vrijwel direct gecorrigeerd
met remmen en het terugnemen
van het vermogen. Navraag
leert dat het systeem daadwerkelijk
uit kan, maar als de auto het gevaar
signaleert van een uitbrekende achterzijde,
dan grijpt het weer in…
Eindoordeel
Een aantrekkelijke en sportievere
variant van de Volkswagen ID.3. Er
had veel meer rijplezier in gezeten.
Van driftbuien zijn geen sprake.
SPECIFICATIES
Cupra Born Business One
Basisprijs: € 37.990
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0100:
7,3 s
Gem. verbruik: 15,6 kWh/100 km
Elektrische radius: 421 km
Accucapaciteit: 58 kWh
Max. laadsnelheid: 11 kW AC,
120 kW DC
Motor: permanente magneet
synchroonmotor
De Cupra Born is de Spaanse
versie van de Volkswagen ID.3.
Door achterwielaandrijving, 231 pk
en de belofte van een uitschakelbaar
stabiliteitssysteem lijkt hij de
taal van de liefhebber te spreken.
Een EV met driftbuien?
DOOR PETER HILHORST
Cupra Born.
FOTO CUPRA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto