In Maastricht zijn in heel veel wijken vaak grote
30-km zone ‘’aangelegd’’ en gekozen voor een
soort ‘big boom’ waarbij je alles in een gebied
ineens verlaagd naar 30 km, ook al is de weg
niet daar op aangepast. Duidelijk is, wat de
maximumsnelheid is. (we noemen dit ook de
Amsterdamse variant). Binnen deze zones zijn
vaak ook een groot aantal woonerven, waar
een maximumsnelheid van 15 km geldt.
Soms tref je op doorgaande wegen nog 50
km aan. Prachtige basis voor een leefbare
omgeving waar het goed toeven is. Waar
ouders hun kinderen met een gerust hart op
straat kunnen laten spelen en waar je je als
voetganger, maar ook als fietser op je gemak
voelt.
Zou móeten voelen!!!
woonerf
Mijn ervaring is, dat er in en op de woonerven
toch vaak te hard gereden wordt.
Dat voorrangsregels aan de spreekwoordelijke
laars gelapt worden. (bestuurders moeten het
overige verkeer, dus ook voetgangers namelijk
voor laten gaan)
de 30-km zone
Binnen de 30-km zone zijn de wegen soms
aangepakt. Klinkers i.p.v. asfalt als dat kan, de
weg breder gemaakt en de parkeerplekken op
de stoep!
Hier en daar een grote
snelheid remmende
voorziening op kruispunten
(met vaak een of twee
oversteekplekken), maar dat
is het dan ook! De rest van de
wijken worden alleen (hier en
daar) voorzien van een bord 30-km of het staat
op de weg, dat je een 30-km zone inrijdt.
Maar afremmende voorzieningen of
belemmeringen? Helaas.
En de voorrangsregels? Ook een fietser van
rechts heeft voorrang op U, automobilist, bus-
of vrachtwagenchauffeur!
• Zie ik dit nu alleen, of zijn er mogelijk
meer mensen die het zelfde gevoel
hebben als ik!?
• Is het mogelijk alleen een subjectief
onveiligheidsgevoel?
• Is het mogelijk meer een sociaal
onveiligheidsgevoel en veel minder
fysiek?
• Is het werkelijke onveiligheid en ervaar
ik dat dus alleen zo?
Ik zou dan ook meer kiezen voor de Utrechtse
variant, waar de snelheid geloofwaardig past
bij de inrichting.
Beste lezer, graag jullie reactie!
Henny Willems
email: henny.willems@gemeenteraadmaastricht.nl
Verkeersveiligheid?!
*Vraag uw adviseur naar de voorwaarden. Bank- en fauteuiltoppers zijn uitgesloten van de actie,
deze zijn al voorzien van een vaste voordeelprijs. Looptijd van de actie: 16 januari t/m 29 januari 2023
MONTÈL
INRUILDAGEN
Wij je oude bank;
JIJ TOT € 500.-
KORTING OP
EEN NIEUWE*
Montèl Traffic
Banktopper*
Zoals getoond in stof
BANKTOPPERPRIJS*
2499.-
Montèl Icarus
Hoekbank. In stof vanaf € 1749.-
Zoals getoond € 1949.-
NU MET € 50.- KORTING:
1.899.-
Onze 35 winkels vind je in: Alkmaar | Almere | Amersfoort | Amstelveen
Amsterdam | Barendrecht | Beverwijk | Breda | Coevorden/Steenwijksmoer
Cruquius | Den Bosch | Den Haag | Duiven | Goes | Groningen| Heerlen
Hulst | Leeuwarden | Leiderdorp | Nijmegen | Oldenzaal | Poortvliet
Purmerend | Rotterdam | Sliedrecht | Soest | Son | Utrecht | Veenendaal
Venlo | Waalwijk | Wolvega | Zoeterwoude| Zutphen | Zwolle www.montel.nl
PORTA MOSANA COLLEGE
OPEN DAG: 14 JANUARI
INFORMATIEAVOND:
16 JANUARI tweetalig onderwijs (tto) havo-vwo
17 JANUARI Nederlandstalig havo-vwo
PROEFLESMIDDAG: 18 JANUARI
Oude Molenweg 130, Maastricht
www.portamosana.nl
VMBO MAASTRICHT
OPEN DAG: 14 JANUARI
PROEFLESMIDDAG: 18 JANUARI
INFORMATIEAVOND: 19 JANUARI
Bemelerweg 1, Maastricht
www.vmbomaastricht.nl
SINTMAARTENSCOLLEGE
OPEN DAG: 21 JANUARI
PROEFLESMIDDAG: 25 JANUARI
INFORMATIEAVOND: 26 JANUARI
Noormannensingel 50, Maastricht
www.sint-maartenscollege.nl
BERNARD LIEVEGOED COLLEGE
OPEN DAG: 28 JANUARI
PROEFLESMIDDAG: 1 FEBRUARI
INFORMATIEAVOND: 2 FEBRUARI
Nijverheidsweg 25, Maastricht
www.bernardlievegoedcollege.nl
BONNEFANTEN COLLEGE
OPEN DAG: 4 FEBRUARI
PROEFLESMIDDAG: 8 FEBRUARI
INFORMATIEAVOND: 9 FEBRUARI
Eenhoornsingel 100, Maastricht
www.bonnefantencollege.nl
TERRA NIGRA PRO
INLOOPDAGEN: 8, 9 EN 10 FEBRUARI 2023
Terra Nigrastraat 5, Maastricht
www.terranigra.nl
VOORTGEZET ONDERWIJS
IN MAASTRICHT
OPEN DAGEN,
PROEFLESSEN EN
INFORMATIEAVONDEN
GA NAAR DE
WEBSITE VAN
ELKE SCHOOL
VOOR EXTRA
EN ACTUELE
INFORMATIE!
WE ZIEN JE GRAAG!
Vanaf schooljaar 20232024