Woensdag 25. 01. 2023 REGIO 13
Datzelfde jaar 1969 komt zijn eerste
proza uit, de verhalenbundel Autobiografische
flitsen& fratsen, in 1970
gevolgd door Ik hau van Holland.
Vertaler
Het jaar 1969 is een sleuteljaar voor
Hawinkels, die zijn studie heeft opgegeven.
Hij is sindsdien vertaler en
datzelfde jaar verschijnen vijf vertalingen
van zijn hand, onder meer
van grootheden als Thomas Mann
en Friedrich Nietzsche en van Het
boek Prediker (samen met Pius Drijver).
Er volgen meer dan vijftig andere
vertalingen, van zowel moderne
als klassieke auteurs. Uiteraard
raakt hij opnieuw in opspraak, dit
keer vanwege zijn vertaalopvatting
die inhoudt dat hij zaken verandert,
weglaat of toevoegt. Dat principe
kost hem in 1975 de Martinus Nijhoffprijs
(de belangrijkste Nederlandse
prijs voor een vertaler).
De werkdrift die hij als vertaler aan
de dag legt, draagt bij aan de legendevorming.
Hij werkt namelijk zo
hard dat hij regelmatig met pleisters
om de vingers zit te typen. Wat
ook helpt bij de mythevorming is
zijn dood (hartstilstand). Omdat
zijn huisgenoten denken dat hij op
vakantie is, wordt hij pas acht dagen
na zijn sterven zittend aan zijn bureau
gevonden.
literaire hoek
Literatuurlegende Pé Hawinkels
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over Pé
Hawinkels.
De legende van de Limburgse letteren.
Zo mag je Pé Hawinkels
(Hoensbroek 1942 – Nijmegen 1977)
inmiddels wel noemen. Ondanks
zijn korte leven heeft hij een welhaast
mythische status gekregen.
Hawinkels is namelijk geen saaie
schrijver die zijn werkkamer nauwelijks
uitkomt en alleen maar op
zijn (toen nog) typemachine rammelt.
Hij komt regelmatig in opspraak,
houdt van mooie en snelle
auto’s, verslijt de ene vrouw na de
andere, schrijft liedteksten voor
Herman Brood en gaat zich te buiten
aan drank en drugs. Geen wonder
dus, dat hij ook wel de James
Dean van zijn tijd wordt genoemd.
Talent
Al tijdens zijn jaren op het Bernardinuscollege
in Heerlen toont Hawinkels
zich zeer getalenteerd. Hij
is niet alleen een heel goede gymnasiumleerling,
maar tevens een drijvende
kracht achter het schoolblad
Binden en Bouwen. Nadat hij cum
laude slaagt, vertrekt hij in 1960
wereld en De Nieuwe Linie. Vooral
publiceert hij poëzie, die nogal
breedsprakig en beschrijvend is en
vaak wordt geïnspireerd door muziek
en kunst. In 1968 debuteert hij
met de bundel Bosch & Bruegel, die
een jaar later wordt gevolgd door
Het uiterlijk van de Rolling Stones.
naar de Nijmeegse universiteit om
er klassieke talen te gaan studeren.
Een studie die hij een jaar later inruilt
voor Nederlandse taal en letterkunde.
Snel verbindt hij zich aan
het Nijmeegs Universiteitsblad en
schrijft er columns, gedichten,
stukken over literatuur en verhalen
voor. Om meteen ook in opspraak te
komen door het publiceren van het
gedicht Hi-ro-shi-ma, dat volgens de
dan nog katholieke universiteitsgemeenschap
pornografie is.
Schrijven doet Hawinkels ook voor
literaire tijdschriften als Raam,
Merlyn en Raster en bladen als Jazz-
Pé Hawinkels.
Foto ANP/Kippa
DOOR ADRI GORISSEN
AUTO
rentieel: van neutraal en veilig in
Comfort, tot aangenaam overstuurd
in GT. De EV6 laat zich dan door een
goed doseerbaar stroompedaal intuïtief
op vermogen de bocht door sturen.
Al deze funtechniek wordt aangevuld
door het 800 volt-boordnet
dat 10 tot 80 procent opladen in 18 minuten
mogelijk maakt. De grotere en
plakkerigere banden, plus het spoilerwerk
en gewicht zorgen voor een
toename in het verbruik, maar gezien
het rappe snelladen is de beloofde
424 kilometer uit 77,4 kWh alsnog
redelijk.
Eindoordeel
Met overtuiging de beste allround
elektrische crossover in zijn prijsdivisie.
Oprecht leuk rijdende auto,
misselijkmakend snel en toch voldoende
comfortabel en praktisch
bruikbaar.
SPECIFICATIES
Kia EV6 GT
Prijs: € 68.495,-
Topsnelheid: 260 km/h
Acceleratie 0-100: 3,5 s
Gem. verbruik: 20,6 kWh/100 km
Motor: 2x synchroonmotor perm. magneet
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: vierwielaandrijving
Autotest
Kia EV6 GT is een echte flitsbezorger
tails plus comfortabele sportkuipen
met ruwe stof om je goed op je plek te
houden maken er statisch in elk geval
een overtuigende GT van.
Aangezien de standaard EV6 al behoorlijk
stug is, vreesden we wat betreft
de GT inzake het comfort voor
alledag. Nergens voor nodig, zo
bleek, want hoewel de achteras 11
procent stijver is afgeveerd en een
dikkere stabi kreeg, is de vooras juist
zachter gemaakt en zorgen de elektronisch
gestuurde dempers rondom
ervoor dat het afrolcomfort zo
mogelijk nog beter is. Pas in de sportstand
of liever nog de ‘GT’-setting,
die je met één druk op de felgroene
knop op het stuur activeert, krijgt
alle onderhuidse techniek meerwaarde.
Zoals de achterste elektromotor
met interne oliekoeling en een
tweetraps omvormer, die in staat is
om voor langere tijd zijn piekvermogen
van 367 pk te produceren. De
voorste motor doet daar nog eens 218
pk bij voor een totaal van 585 pk.
Maar sprintjes trekken kan tegenwoordig
elke elektrische crossover
in dit prijssegment. De EV6 GT
maakt juist op andere manieren het
verschil. Zoals met de remmen, die
bij behoorlijk intensief gebruik op
een testcircuitje geen krimp gaven.
Maar in het bochtenwerk onderscheidt
de Kia zich pas echt van de
rest. Aan de besturing ligt het niet
per se, want die is tamelijk doods qua
gevoel. Het is vooral knap hoe deze
auto met een wielbasis van 2,9 meter
om je heen lijkt te krimpen wanneer
je ‘m de sporen geeft. Wanneer de
dempers de taak krijgen om 2,2 ton
aan sportief gereden auto op te vangen,
blijkt er toch nog aardig wat beweging
in te krijgen. De Kia blijft rollen
en duiken, maar dan wel op een
uiterst beheerste manier, waarbij je
als bestuurder in het middelpunt van
de actie zit en daardoor goed kunt
aanvoelen wat er gebeurt.
Afhankelijk van de rijstand voel je
duidelijk verschil in de verdeling van
het vermogen tussen voor- en achteras
en het gedrag van het sperdiffe-
Kia EV6 GT.
Foto www.weigl.biz
Voor de ontwikkeling van de eerste
Koreaanse performance-EV is Kia
niet over één nacht ijs gegaan. De
EV6 GT bezorgt zijn bestuurder
meer dan alleen duizelingwekkende
cijfers.
Door Dries van den Elzen
585 pk, 740 Nm, in 3,5 seconde naar
de honderd, 260 km/h topsnelheid,
snelladen met 230 kilowatt, 800 volt
boordnet: dat zijn de duizelingwekkende
cijfers waarmee Kia de volgende
stap zet in het veroveren van de
EV-markt. Deze GT is gericht op de
liefhebber, met onder andere elektronisch
gestuurde schokdempers,
een mechanisch sperdifferentieel en
een ‘driftmodus’ om hem over de
streep te trekken als het met de koude
data niet lukt. Anders wel met het
uiterlijk vertoon, dat Kia ook visueel
in staat stelt om te concurreren in het
prijssegment rondom 68.495 euro
waarin deze GT opereert. Goed gevulde
wielkasten, een andere voorbumper,
een achterspoiler en felgekleurde
remklauwen identificeren
de GT als het topmodel van de reeks.
De achterkant blijft een beetje overgestileerd,
maar in alle opzichten is
het een model dat zijn vraagprijs visueel
waarmaakt. Het interieur is
qua opzet grotendeels hetzelfde,
maar felle contraststiksels en -de-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto