woensdag 03. 02. 2021 AUTO 11
AUTOTEST
Suzuki Across: Liefde op het tweede gezicht
‘Wij staan altijd
voor u klaar.’
Judith, Hans, Riny, Sandra en Jos van DELA
Ons ervaren team helpt u graag om het afscheid
altijd persoonlijk en bijzonder te maken.
Voor leden en ieder ander. Ga voor informatie naar
dela.nl/weert of bel 0495 72 99 30 voor een
persoonlijk gesprek.
Met de komst van de Across beschikt
Suzuki over een model met
een CO2waarde
van slechts 22
g/km en in de berekening voor de gemiddelde
uitstoot betekent dat snel
gezegd
dat je iets meer dan twintig
verkochte Swifts direct compenseert
door één Across te verkopen.
Maar is de Across wel een verkoopbare
auto? De achterban reageerde
direct negatief op de Across. Niet zozeer
omdat het een aangepaste
RAV4 is, maar vanwege zijn prijsstelling.
De importeur zette de
Across voor zijn marktintroductie
voor exact € 65.001 op de prijslijst.
Een astronomisch bedrag voor een
Suzuki waarvan voor minder geld
een Toyotaversie
bestaat. Meteen
na de marktintroductie is de prijs
naar beneden toe bijgesteld. De
Across kost nog maar 55.900 euro.
Het is onveranderd een flink bedrag,
maar nu prijst hij zich ten opzichte
van stekkerconcurrenten Peugeot
3008, Opel Grandland X en Mitsubishi
Outlander niet direct uit de
markt. Waar verschilt de Across van
de RAV4? Qua uiterlijk zijn de grille,
de lichtunits en de bumpers anders.
Verder onderscheidt hij zich voornamelijk
door andere badges en teert
hij vervolgens op louter beproefde
Toyotaengineering.
Hij voelt als een
Toyota aan en ruikt zo. En als je de
krachtcentrale tot leven wekt, klinkt
hij ook zo. Dat is deels te wijten aan
de transmissie die de motor op de
vooras desgewenst laat gieren zoals
we dat van Toyota’s hybridemodellen
gewend zijn. Maar zelden werkt
een benzinemotor zo prettig samen
met niet één, maar twee elektromotoren.
De schakeling van verbrandingsmotor
naar alleen de elektrounit
of andersom is niet voelbaar. De
motor, het is de 2,5 liter viercilinder
volgens het Atkinsonwerkingsprincipe,
werkt samen met een 134 kW
sterke elektromotor op de vooras en
een 40 kWelektromotor
op de achteras.
Het vermogen op papier is 306
pk. Hij is in staat om de 100 km/
hmarkering
vanuit stilstand na zes
tellen te bereiken. Het is een leuk gegeven,
maar het draait om efficiënt
met je energie omgaan. Op puur
elektrokracht haal je liefst 75 kilometer.
Natuurlijk hangt de elektrische
actieradius af van je rechtervoet, je
dagelijkse route en anticipeertalent,
zoals dat ook voor het benzineverbruik
geldt. De grote actieradius
komt op conto van een knoeperd van
een batterij. Met zijn capaciteit van
18,1 kWh is het sowieso de grootste in
zijn klasse. De aanwezigheid van het
accupakket achterin en de elektromotoren
zie je terug in de enorme
massa van het voertuig, maar je voelt
het niet als obstakel tijdens het rijden.
De Suzuki kent in lijn met de RAV4
een ruim interieur. Hoewel de achterbank
niet verschuifbaar is, kunnen
de leuningen onder verschillende
hoeken staan. De leuning kan geheel
plat waarna een vlakke
laadvloer ontstaat. Zowel voor
als
achterin zit je ruim. Gekeken naar de
uitrusting kun je niet anders stellen
dat die compleet is. Op de prijslijst
kun je alleen bijbetalen voor een speciale
lak en een trekhaak. Het enige
dat in de Across ontbreekt is een navigatiefunctie.
Suzuki laat dat deactiveren,
omdat in de software alleen
Toyotadealers
staan en het te veel
kost om de techniek continu met
speciale software te updaten.
SPECIFICATIES
Suzuki Across Style
Prijs: € 55.900
Topsnelheid: 180 km/h
Acc. 0100:
6,0 s.
Gem. verbruik: 1,2 l/100 km
CO2emissie:
22 g/km
Motor: 2.5viercilinder
met
elektromotor vóór en achterin
Transmissie: planetair tandwielstelsel
Max. vermogen/koppel benzinemotor:
185 pk (136 kW)/227 Nm
Vermogen elektromotoren:
134 kW (v), 40 kW (a)
Systeemvermogen: 306 pk
Accu: 18,1 kWh
Aandrijving: vier wielen
Onderstel: McPherson/
dubbele draagarmen
Met de Across introduceert Suzuki
een voor het merk belangrijk
model, want de SUV moet het merk
helpen om aan de Europese
CO2regels
te voldoen. Maar wat
heb je er als koper aan?
DOOR SJOERD VAN BILSEN
De Across voelt solide aan, geen blikkerig geluid. FOTO SUZUKI FOTO
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto