12 woensdag 02. 02. 2022
AUTOTEST
Ook derde generatie Duster blijft zichzelf
werkmentaliteit betaamt, wordt dat
onderstel alleen maar beter als je het
belast. Het interieur is nog steeds nononsense,
maar voldoende ruim en
multifunctioneel. De neerklapbare
achterbank vergroot zo de toch al royale
bagageruimte. De Duster is relatief
stil en koersvast, hoewel de besturing
te sterk bekrachtigd is en gevoelloos.
Stuurcorrecties zijn zelden
nodig en ook de remmen voelen vertrouwenwekkend
en goed te doseren
aan. Tel daarbij op de ordentelijke
carrosseriebeheersing, waardoor
overmatig overhellen van de koets
niet aan de orde is en je hebt een probleemloos
rijdende, praktische auto.
Eindoordeel
De Duster blijft zichzelf, namelijk een
betaalbare, praktische nononsense
SUV die tegen een stootje kan. Infotainment
is de grootste verbetering.
SPECIFICATIES
Dacia Duster TCe 150 EDC
Prijs: € 27.750
Topsnelheid: 199 km/h
Acc. 0100:
9,7 s
Gem. verbruik: 1 op 16,9
CO2emissie:
141 g/km
Motor: viercilinderinlijn,
turbo
Max. vermogen: 150 pk/(110 kW)
Max. koppel: 250 Nm/1700 min1
Transmissie: zestraps automaat, 2WD
Massa leeg: 1238 kg
Ook de nieuwe bezorger kan rekenen op veel financiële
extra’s. Bovenop de verdiensten, die sowieso al prima
zijn, kan hij of zij een bonus verdienen die kan oplopen
tot wel € 360,-. Alle info vind je op bezorgdekrant.nl.
Via deze site kun je je ook aanmelden. We nemen dan
snel contact met je op.
Bent u abonnee en weet u iemand die
krantenbezorger wil worden? Meld hem of haar
dan nu aan en krijg een jaar lang gratis de krant
en bovendien een cadeaucheque van € 100,-.
Voorwaarde is dat de nieuwe bezorger minimaal
drie maanden goed zijn of haar werk doet.
Stuur een e-mail naar backoffice@
delimburger.nl of bel 046 - 411 7600.
Ook tot wel 360 euro bonus
voor de nieuwe bezorger
Gratis abonnement
én 100 euro bonus
voor aanbrengen
nieuwe bezorger
AUTO
De basisvorm is onveranderd, maar
toch was het wel weer tijd voor een
facelift, omdat de Duster in zijn huidige
vorm alweer vier jaar rondreed.
Maar wees gerust, net zoals het verschil
tussen de eerste en tweede generatie
niet zodanig groot was dat de
identiteit en herkenbaarheid van het
concept in gevaar kwam, schaadt ook
deze facelift het fenomeen Duster
niet.
De Duster die anno 2021 met een vanafprijs
van nog geen 20 mille op je
staat te wachten in de showroom, is
grotendeels dezelfde verschijning als
voorheen. Het is nog steeds die stoere
compacte SUV met bolle wielkasten
en met voldoende grondspeling voor
een bosrit of een landweggetje. De
grille glimlacht met wat andere chromen
detaillering heel eigentijds en
ook het lichtbeeld is 2021. Hij knipoogt
zelfs heel modern met ledknipperlichten
voor. De grille, verlichting
en de nieuwe wielen met lage rolweerstandsbanden
en betere wiellagers
zorgen samen voor een iets betere
aerodynamica, waardoor de vernieuwde
versie 5,8 gram minder CO2
uitstoot dan voorheen het geval was.
Qua motorisering veranderde er niet
veel. Opnieuw is er een TCe 130 of een
TCe 150, maar ook heel vertrouwd
die goedkoopste TCe 100 BiFuel,
die
vanaf 19.350 euro de prijslijst ‘opent’.
Allemaal benzinemotoren dus, waarvan
de goedkoopste is aangevuld met
een lpginstallatie
die een 61
(netto
48,8)
liter tank heeft naast de benzinetank,
die nog steeds 50 liter omvat.
De gecombineerde actieradius zou
daarmee 1235 kilometer moeten zijn.
De 2WD TCe 150, voorzien van automaat
met dubbele koppeling die wij
wel hebben gereden, had een flinke
actieradius. Met een verbruik van 1
op 16,6 en een 50liter
tank kwamen
we dik 800 kilometer ver. Met dank
ook aan de soepel en snel schakelende
DCTzesbak.
Met een kruissnelheid
van 130 km/h draait de 1,5liter
viercilinder 2500 toeren. Ook de tractie
was tevredenstellend. Zelfs op
modderige landweggetjes was de
aandrijflijn zo afgesteld dat er zelden
sprake was van doorslaande voorwielen.
De TCe 150 is overigens ook
met vierwielaandrijving leverbaar,
maar dan alleen in combinatie met
een handbak. Wie een 4x4 Duster wil,
zit dus vast aan de zwaarste motor en
die kost minimaal 28.290 euro.
Qua veiligheidsassistenten is het
overzichtelijk aan boord. Wel een
nieuwe dodehoekbewaker, maar
geen adaptieve cruisecontrol en ook
geen rijstrookhulpen. Wel voldoende
airbags en het verplichte ESP en vanzelfsprekend
ABS. Ook is er een
nieuw infotainmentscherm met groter
beeldscherm, dat veel connectiviteit
biedt en goed samenwerkt met
Apple CarPlay en Android Auto. Ook
de zitpositie is goed, de stoelen voldoende
groot en comfortabel. Dat
geldt ook voor het onderstel dat stevig
is, maar zeker ook comfortabel.
Zoals het een auto met een echte
Het is altijd gevaarlijk als een goed
doordacht ontwerp, dat het van
zijn eenvoud en praktische kanten
moet hebben, een facelift ondergaat.
Is de Duster zijn update
zonder kleerscheuren doorgekomen
of is hij te luxe gemaakt?
DOOR JACO BIJLSMA
Derde generatie Dacia
Duster, FOTO AUTOVISIE
1332 cm3,
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto