woensdag 02. 02. 2022 AUTO 13
AUTOTEST
Ook derde generatie Duster blijft zichzelf
Derrde generrattiie Daciia Dusstterr..
FFOTTO AUTTOVVIISSIIEE
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Het is altijd gevaarlijk als een goed
doordacht ontwerp, dat het van
zijn eenvoud en praktische kanten
moet hebben, een facelift ondergaat.
Is de Duster zijn update
zonder kleerscheuren doorgekomen
of is hij te luxe gemaakt?
DOOR JACO BIJLSMA
Waar je in het grote Frankrijk ook
de autoroute verlaat, je komt hem
gegarandeerd tegen. In elk dorp, op
elke Bweg.
De Dacia Duster is
sinds zijn start, alweer zo’n 12 jaar
geleden, een populair werkpaard
voor boeren, burgers en buitenlui.
Naar de formule van een betaalbare
nononsense
auto die praktisch
is en tegen een stootje kan, bleek
vraag te zijn. Ook in Nederland was
dat het geval, al halen we hier niet
de aantallen die ze in Frankrijk wisten
te verkopen. De basisvorm en
het recept zijn onveranderd, maar
toch was het wel weer tijd voor een
facelift, omdat de Duster in zijn
huidige vorm alweer vier jaar
rondreed. Maar wees gerust, net
zoals het verschil tussen de eerste
en tweede generatie niet zodanig
groot was dat de identiteit en herkenbaarheid
van het concept in gevaar
kwam, schaadt ook deze facelift
het fenomeen Duster niet. Of
moeten we het al een klassieker
noemen? Liefhebbers zeggen vast
volmondig ja en dat snappen we.
Facelift
De Duster die anno 2021 met een
vanafprijs van nog geen 20 mille op
je staat te wachten in de showroom,
is grotendeels dezelfde verschijning
als voorheen. Het is nog
steeds die stoere compacte SUV
met bolle wielkasten en met voldoende
grondspeling voor een bosrit
of een landweggetje met diepe
sporen. De grille glimlacht met wat
andere chromen detaillering heel
eigentijds en ook het lichtbeeld is
2021. Hij knipoogt zelfs heel modern
met ledknipperlichten
voor.
De grille, verlichting en de nieuwe
wielen met lage rolweerstandsbanden
en betere wiellagers zorgen samen
voor een iets betere aerodynamica,
waardoor de vernieuwde
versie 5,8 gram minder CO2 uitstoot
dan voorheen het geval was.
Motoren
Qua motorisering veranderde er
niet veel. Opnieuw is er een TCe 130
of een TCe 150, maar ook heel vertrouwd
die goedkoopste TCe 100
BiFuel,
die vanaf 19.350 euro de
prijslijst ‘opent’. Allemaal benzinemotoren
dus, waarvan de goedkoopste
is aangevuld met een lpginstallatie
die een 61
(netto
48,8)
liter tank heeft naast de benzinetank,
die nog steeds 50 liter
omvat. De gecombineerde actieradius
zou daarmee 1235 kilometer
moeten zijn. Dat hebben we niet geprobeerd,
maar ook de 2WD TCe
150, voorzien van automaat met
dubbele koppeling die wij wel hebben
gereden, had een flinke actieradius.
Met een verbruik van 1 op 16,6
en een 50liter
tank kwamen we dik
800 kilometer ver. Met dank ook
aan de soepel en snel schakelende
DCTbak
met zijn zes verzetten.
Met een kruissnelheid van 130
km/h draait de 1,5liter
viercilinder
relaxed 2500 toeren. Ook de tractie
was tevredenstellend. Zelfs op
modderige landweggetjes was de
aandrijflijn – dus inclusief automaat
– zodanig afgesteld dat er zelden
sprake was van doorslaande
voorwielen. Ook onder vollast waren
er geen wild naar grip graaiende
voorbanden of een overactieve
traction control.
De TCe 150 is overigens ook met
vierwielaandrijving leverbaar,
maar dan alleen in combinatie met
een handbak. Wie een 4x4 Duster
wil, zit dus vast aan de zwaarste
motor en die kost minimaal 28.290
euro.
Niets tekort
Qua veiligheidsassistenten is het
overzichtelijk aan boord van de
Duster. Wel een nieuwe dodehoekbewaker,
maar geen adaptieve
cruisecontrol en ook geen (actieve)
rijstrookhulpen. Wel voldoende
airbags en uiteraard het verplichte
ESP en vanzelfsprekend ABS. Om
kort te gaan: je komt niets tekort.
Zeker als je ook het nieuwe infotainmentscherm
met groter beeldscherm
meerekent, dat veel connectiviteit
biedt en goed samenwerkt
met Apple CarPlay en
Android Auto. Het interieur is verder
onveranderd praktisch gebleven.
Ook de zitpositie is goed, de
stoelen voldoende groot en comfortabel.
Rijervaring
Dat geldt ook voor het onderstel
dat stevig is, maar zeker ook voldoende
comfortabel. Zoals het een
auto met een echte werkmentaliteit
betaamt, wordt dat onderstel
alleen maar beter als je het belast.
Dan wordt de Duster nog wat soepeler
en iets minder springerig dan
wanneer je hem leeg zonder belading
bestuurt. Het interieur is nog
steeds nononsense,
maar wel voldoende
ruim en multifunctioneel.
Je klapt de achterbank makkelijk
neer en vergroot zo de toch al royale
bagageruimte. Op de autoroute
ontpopt de Duster zich met deze
aandrijflijn als een probleemloze
cruiser. Hij is relatief stil en koersvast,
hoewel de besturing te sterk
bekrachtigd is en behoorlijk gevoelloos.
De bekrachtiging is ook
niet heel consistent en lineair, want
zo af en toe lijkt het alsof er een
stuurassistent meestuurt, terwijl
die er echt niet opzit. Niets alarmerends,
want de installatie is wel
precies genoeg. Stuurcorrecties
zijn zelden nodig en ook de remmen
voelen vertrouwenwekkend
en goed te doseren aan. Tel daarbij
op de ordentelijke carrosseriebeheersing,
waardoor overmatig
overhellen van de koets niet aan de
orde is en je hebt een probleemloos
rijdende, praktische auto. Iets wat
zijn voorganger ook altijd al was;
welnu, die sterke punten heeft deze
Duster driepuntnul
behouden.
De essentie van het ontwerp is intact
gebleven, maar wel voldoende
aangescherpt.
Eindoordeel
De Duster blijft zichzelf, namelijk
een betaalbare, praktische nononsense
SUV die tegen een stootje
kan. Infotainment is de grootste
verbetering.
SPECIFICATIES
Dacia Duster TCe 150 EDC
Prijs: € 27.750
Topsnelheid: 199 km/h
Acc. 0100:
9,7 s
Gem. verbruik: 1 op 16,9
CO2emissie:
141 g/km
Motor: viercilinderinlijn,
1332 cm3,
turbo
Max. vermogen: 150 pk
(110 kW)/5250 min1
Max. koppel: 250 Nm/1700 min1
Transmissie: zestraps automaat,
2WD
Massa leeg: 1238 kg