
10 woensdag AUTO 10. 02. 2021
AUTOTEST
De échte BMW onder de 1-Series
PUZZEL&WIN! 0909-5010584 0,60 per gesprek
Finest Riverdale
set 4-delig
t.w.v. € 45,-
L N E L E H W R IJ V I N G
O F T N A T U R I S T R N
U O L N E V E I L K O U E
I T I O S C E Z V F P U G
T S E R E N U G W E N K O
V L T P E I E E D E R E B
L O S H D W G L M E B I E
U O P O C W U O M F O P G
C K O R IJ E K O M O R P I
H S E S U R R G R O O T S
T O L E E C R E P B G Z S
I I E E D E O M G O O H E
G K N S I G N A L E R E N
WIN!
www.groenrijkmaasbree.nl
BROUWER
GEBOGEN
GERECHT
GISSEN
GROFWEG
GROOTS
HELEN
HOOGMOED
HUIVERIG
KIOSK
KLIEVEN
KOOLSTOF
LUCHTIG
NATURIST
NEERKOMEN
PERCEEL
PIEKUUR
POFMOUW
PROMO
SIGNALEREN
SPECERIJ
SPOEDGEVAL
SPOELEN
STEILTE
UITVLUCHT
WEGWIJS
WRIJVING
ZOOMLENS
ZUIDOOST
Zo doet u mee! Streep alle gegeven woorden
door. De resterende letters vormen een woord als
eindoplosing van deze puzzel. Bel dat woord voor
komende dinsdag door naar 0909-5010584.
U maakt dan kans op de hoofdprijs, maar ook op
een van de vijf puzzelpakketten van Sanders.
Maak ook kans op vijf leuke puzzelpakketten van Sanders!
Het winwoord van week 04: muntdrop
Gardena Easycut takkenschaar en snoeischaar: de winnaar heeft schriftelijk bericht ontvangen.
OOK WIJ HEBBEN EEN
ASSORTIMENT WINTERpROducTEN
VOOR u Op VOORRAAd
De 128ti krijgt een tot 265 pk en 400
Nm geknepen versie van de tweeliter
turbo in het topmodel de M135i.
Inclusief bijbehorende achttrapsautomaat
GEHAKTBROOd
PER 100 GRAM
BERLINER
BRAAdWORST
HALF OM HALF
PER 500 GRAM 370
KIpSHOARMA
105
PER 100 GRAM
VARKENSpOuLET
PER 500 GRAM
370
195
BIEFSTuK
PER 100 GRAM
BLIK GOuLASH OF
ZuuRVLEES
(ALLEEN EVEN
OpWARMEN)
PER stuk 690
Heerbaan 21, Heel - 0475-578186 - www.slagerijtomassenheel.nl
AANBIEDINGEN ZIJN GELDIG VAN DoNDErDAG 11 fEBruArI De winnaars van de puzzelpakketten hebben schriftelijk bericht ontvangen.
ToT EN MET WoENSDAG 17 fEBruArI
PER 100 GRAM
130
100
Wij zijn geopend van dinsdag t/m vrijdag van 9:00 uur tot 18:00 uur.
En zaterdag van 8:00 uur tot 14:00 uur.
en torsensperdifferentieel,
maar zónder aandrijving op de
achterwielen. Dat scheelt 80 kilo,
zodat de 128ti uitkomt op 1520 kilo
rijklaar, een 0100
van 6,2 seconden
en een begrensde top van 250 km/h.
De vanafprijs bedraagt 49.916 euro.
Ten opzichte van de M135i is de rijhoogte
10 millimeter omlaag gebracht,
de veerspanning met acht
procent verhoogd, en werden de
passieve dempers daarop aangepast.
De remmerij is integraal overgenomen.
Tractiecontrole en ESP
werden aangepast en vanzelfsprekend
kreeg ook de stuurbekrachtiging
een eigen karakter, waarbij duidelijk
onderscheid is gemaakt tussen
de comfort
en sportstand.
Michelin Pilot Sport 4banden
met
een breedte van 225 millimeter bij 18
inch en 235 millimeter bij 19 inch zijn
een gratis te bestellen optie. De auto
is vanwege uitstootredenen gehomologeerd
op een band met lagere
rolweerstand. Dat er niet gekozen is
voor Pilot Sport 4S, zegt genoeg
over de 128ti: het is eerst en vooral
een dagelijks bruikbare hatchback,
met een sportief karakter als prettige
bijkomstigheid.
Om duidelijk te maken dat het gaat
om meer dan een nieuwe motorvariant,
is er bewust voor gekozen om de
‘ti’badge
nieuw leven in te blazen.
Om te kijken of hij de letters waard
is, mochten we een rondje door de
Eifel sturen, met daarna twee rondjes
Nordschleife als scherprechter.
We zitten in een auto die dankzij een
vlot meesturende achteras ineens
kilo’s lichter aanvoelt. Een besturing
die niet overdreven zwaar is gemaakt
om sportiviteit te suggereren,
maar gewoon mooi van gewicht
is en zoals beloofd in de sportstand
tot leven komt. Zo voel je hoe de
voorbanden samen met het sper
vechten om de 400 Nm op straat te
krijgen en de neus de goede kant op
sleuren. Verwacht geen uitzwierende
achteras, maar net genoeg losheid
om zonder onderstuur een
bocht in te kunnen duiken. De stabiliteit
op de autobahn is daardoor onverminderd
voortreffelijk. Op de
Nordschleife is zo’n allround karakter
niet misplaatst. Totdat de voorbanden
uiteindelijk oververhit raken
en je net iets meer onderstuur
krijgt dan je zou willen, laat de 128ti
zich gedwee over de 21 kilometer Eifelasfalt
jagen. De remmen blijven
overtuigend overeind, met alleen na
een paar keer achter elkaar bergaf
remmen een ietwat weker pedaal.
De tractie is afdoende om het vermogen
van de motor zonder al te
veel problemen om te zetten in snelheid.
De motor zelf heeft een te vlak
karakter om echt te enthousiasmeren,
en moet het vooral van zijn trekkracht
hebben om indruk te maken.
Tegelijk lieten de rondjes op de Ring
ook vooral het gevoel achter dat er
nog veel meer potentie in het platform
schuilt. Wat te denken van een
128tii of een clubsportpakket met
nog sportievere banden, gewoon de
volledige 306 pk en misschien nóg
ietsje meer reactie van achteren? De
haalbaarheid daarvan zal vast afhangen
van het succes van de 128ti,
maar dat het hothatchsegment
er
een interessante nieuwe speler bij
heeft, moge duidelijk zijn.
Eindoordeel
Het antwoord op de vraag of ze bij
BMW eigenlijk wel wisten hoe je een
leuke voorwielaandrijver maakt.
Sportief zonder de dagelijkse bruikbaarheid
uit het oog te verliezen.
SPECIFICATIES
BMW 128ti
Prijs: 49.916 euro
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0100:
6,2 s
Gem. verbruik: 6,9l/100km
CO2emissie:
157 g/km
Motor: vierinlijn,
1998 cm3, turbo
Max. vermogen: 265 pk
(195 kW)/6500 min1
Max. koppel: 400 Nm/1750 min1
Transmissie: achttrapsautomaat,
sperdifferentieel
Massa leeg: 1420 kg
We verwachtten niets van de BMW
1Serie
en waren toch teleurgesteld.
Hier is de 128ti om een en
ander recht te zetten.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
De BMW 128ti: sportief zonder de
dagelijkse bruikbaarheid uit het
oog te verliezen. FOTO BMW FOTO
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto