10 woensdag AUTO 17. 02. 2021
AUTOTEST
Prijzige primeurs Jeep Renegade en Compass
Jägermeister
kruidenlikeur
35% vol, 0,7 l fl es,
ook Jägermeister
Scharf 33% vol in
de aanbieding
Chantré
brandewijn,
Cuvée Rouge of
Liqueur Caramel
26% - 36 % vol,
per 0,7 l fl es
Ideaal te bereiken vanuit Nederland! Roderweg 9-11
Vers varkensbraadstuk of
varkensrollade
uit de sappige schouder, per 1 kg
1.88
Gehakt
rund- en varkensvlees gemengd,
op vele manieren te bereiden,
1 kg
Alleen te koop in normale huishoudelijke hoeveelheden, zolang de voorraad strekt. Geldig van 15-02-2021 t/m 20-02-2021.
52072 Aachen - Richterich
Tel.: 0049.241.18 05 94 85
www.edeka-geldermann.de
Openingstijden:
Ma. – za. van 7 tot 21 uur U kunt ook met PIN betalen!
10.49
4.44 4.29
Verse kippenborst
met huid en bot,
handelsklasse A, 1 kg
Dr. Oetker, Ristorante pizza of
Bistro Flammkuchen
bevroren, div. soorten,
per 235 g - 410 g
verpakking, ook Ristorante
Piccola in de aanbieding
Milka chocolade
div. soorten,
per 250 g - 300 g reep
0.99
Krombacher
pils, Radler of alcoholvrij,
per krat =
20 x 0,5 l /
24 x 0,33 l,
excl. statiegeld
Absolut vodka
Zweedse wodka,
div. soorten,
40% vol,
per 0,7 l fl es
10.99
3.99
10.49
5.99
Langnese Viennetta
luchtig-licht ijsgenot, div. soorten,
per 650 ml verpakking
Storck To fee
125 g verpakking
1.69 0.99
Heinz ketchup
div. soorten, per 500 ml /
400 ml stadop fl es,
ook Heinz mayonnaise
in de aanbieding
1.99
Vernel
wasverzachter
div. soorten, per
fl es voor 32 - 36
wasbeurten
1.39
Italië - Apulië
Doppio Passo Primitivo
Salento, Rosato
Primitivo of Grillo
halfdroog,
per 0,75 l fl es
4.99
Pepsi* of
Schwip Schwap*
en meerdere
soorten
(*met cafeïne),
ppeerr 11,,55 ll flfl eess
0.59
De aandrijflijn vormt de basis voor
een aantal huidige modellen dat binnenkort
aan elektrificatie moeten
geloven. Jeep heeft met de Renegade
en Compass 4xe (lees: ‘four by e’)
een primeur binnen het concern.
Het hart van de aandrijflijn in zowel
de Renegade als de Compass wordt
gevormd door een bekende: de 1,3liter
viercilinder turbomotor. Die
werkt samen met een elektromotor
op de achteras, zelf goed voor 60 pk.
De viercilinder kun je bestellen met
een vermogen van 130 of 180 pk, afhankelijk
van het uitrustingsniveau.
Ga je (in het geval van deze 4xe’s)
voor de ‘goedkoopste’ maar goed
uitgeruste Limitededitie,
dan krijg
je standaard en maximaal een gecombineerd
vermogen van 190 pk.
De Trailhawk
en Svariant
krijgen
standaard 240 pk mee. Ook in dat
geval krijg je dezelfde 1,3liter
viercilinder
onder de kap, maar door een
softwareaanpassing
perstie
er
dan 50 pk meer uit. De elektromotor
wordt gevoed door een accupakket
met een capaciteit van 11,4 kWh.
Daarmee moeten beide 52 elektrische
kilometers kunnen afleggen.
De hele aandrijflijn heeft verder weinig
invloed op de praktische bruikbaarheid
van beide auto’s: enkel de
boordlader onder de dubbele laadvloer
zorgt dat de bagageruimte 20
liter krapper is dan die in de reguliere
versies. Ook de brandstoftank
kromp tot 37 liter, al krijg je daar natuurlijk
dat accupakket voor terug.
Jeep heeft geprobeerd om haar
unieke terreinDNA
in deze auto’s te
verwerken. Door de toevoeging van
een elektromotor op de achteras is
zowel de Renegade als Compass 4xe
namelijk altijd een vierwielaandrijver.
Niet alleen dat: deze groene
stekkerhybrides krijgen standaard
ook een uitgebreid 4x4systeem
mee, dat je middels een lockknop
permanent kunt inschakelen en
kunt voorbereiden op het type terrein
dat je wilt gaan trotseren. Wie
all the way wil gaan, kan kiezen voor
de Trailhawkversie.
Met een vanafprijs
van 41.995 euro is de 4xe namelijk
bijna 11.000 euro duurder dan de
reguliere versie in dezelfde Limiteduitvoering,
en zowel de Renegadeklant
als de pluginhyrbiderijder
lijken niet bijzonder geïnteresseerd
in de terreincapaciteiten van een
Csegment
crossover. Bij de grotere
Compass lijken de geavanceerde
terreinsystemen meer op z’n plek,
mede door het kleinere prijsverschil
van 8.000 euro tussen de voor
en
vierwielaandrijver en het sterkere
offroadkarakter van die auto.
Toch zijn de asfaltkwaliteiten van de
Renegade en Compass in ons land
het meest belangrijk. Door de toevoeging
van de zware accu voelt
vooral de Renegade een stuk volwassener
aan op de snelweg. Prettig
is ook het feit dat de accu deels is verwerkt
onder de middentunnel,
waardoor de achterzijde relatief
zacht is geveerd. Maar als we na wat
snelwegkilometers de bergen in duiken,
kunnen zowel de Renegade als
de Compass hun enorme gewicht
niet maskeren. Het elektrische bereik
lijkt in de praktijk dichtbij de opgegeven
52 kilometer te komen. Wat
dat betreft hoeft de gemiddelde Nederlandse
forens de verbrandingsmotor
niet vaak op te wekken. Zowel
de Renegade als de Compass voelen
zeker niet underpowered aan, maar
wie enthousiast wordt van de specificaties
op papier zal eenmaal op het
asfalt niet heel erg onder de indruk
zijn.
Eindoordeel
Al met al zijn de Renegade en Compass
4xe twee plugin
hybrides die
op papier prima meekunnen in de
huidige stekkerhype, totdat het
prijskaartje in beeld komt. De Renegade
moet het dan namelijk opnemen
tegen sterke stekkeraars als de
Mini Countryman en Volvo XC40.
De grotere Compass 4xe lijkt iets
meer kans te hebben, met concurrenten
als de goedkopere Ford Kuga
en duurdere Peugeot 3008 PHEV.
Jeep introduceert als eerste merk
binnen FCA (per 1 januari Stellantis)
een stekkerhybride. Hoewel we
op het eerste oog de Renegade en
Compass 4xe met open armen in
Nederland ontvangen, maken ze ’t
zichzelf wel een beetje lastig.
DOOR SJORS TEN TIJE
De nieuwe hybride Jeep Renegade
(links) en de Compass. FOTO JEEP
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto