10 woensdag 17. 02. 2021
LANDGRAAF
Absoluut geen koudwatervrees
Een gezonde spanning voelt hij wel,
zenuwen daarentegen heeft hij
niet. Na vier jaar assistent te zijn
geweest, begint Tim Zuidersma
(40) volgend seizoen aan zijn
eerste klus als hoofdtrainer bij
tweedeklasser vv Schaesberg.
DOOR WILLY WINGEN
Koudwatervrees? „Wat is dat?” riposteert
hij gevat. „Dat heb ik niet.
Zeker ook niet omdat ik er heel veel
zin in heb. Daarnaast heb ik in de
persoon van Marco van Steenbrugge
voor een prima assistent gezorgd.”
Zuidersma meent namelijk,
dat beiden complementair moeten
zijn. „Ik moet iemand hebben die me
aanvult, waar ik nog iets van kan leren.
Je moet dadelijk een groep managen,
al is dat bij een amateurclub
een heel groot woord. Dan is Marco
van
huis uit manager
hierbij voor
mij dé persoon bij uitstek.”
Zuidersma leek voorbestemd voor
het betaalde voetbal. Begonnen bij
Waubach en daarna de hele jeugdopleiding
van Roda JC. „Maar ziek
geworden op het verkeerde moment.
Ik was 19 jaar en had een contract
afgedwongen. Een gesprongen
blindedarm, een tijdje ziekenhuis,
vijftien kilo gewichtsverlies en
bijna een jaar herstel”, zegt hij met
spijt in zijn stem. Daarna onder andere
via Patro Eisden, Germania
Teveren, SVN, Alsdorf naar
Schaesberg, waar hij nu al jarenlang
SPORT
BOCHOLTZ
Sportclub’25-erelid Hein
Magermans overleden
Met grote verslagenheid heeft heel
Sportclub’25 op donderdag 4 februari
kennis genomen van het overlijden
van het lid van verdienste Hein
Magermans.
Magermans was een toegewijd vrijwilliger
en was nauw betrokken bij
het wel en wee van de Bocholtze vereniging
en in het bijzonder bij de
jeugdafdeling.
Zijn hoge leeftijd ten spijt
Hein was
inmiddels al ruim 85 jaar
was hij
nog altijd actief als trainer van de
bambini’s van Sportclub’25. Het bestuur
en de leden wensen de nabestaanden
van Hein Magermans dan
ook veel sterkte bij dit verlies.
LANDGRAAF
Schaesberg kiest nieuwe
bestuursleden digitaal
Een opmerkelijke bestuursverkiezing
vond bij vv Schaesberg plaats.
Vanwege corona was een normale
algemene ledenvergadering niet
mogelijk. Er moesten echter twee
nieuwe bestuursleden worden gekozen,
waardoor er voor de digitale
variant werd gekozen. Een veertigtal
leden sloot zich bij de vergadering
aan en volgde de toelichting
van het zittende bestuur op de twee
kandidaten. Rob Boymans en Nico
Heuvelmans traden hierna af,
waarna Maurice Jongen en Ralph
Schaepkens met een ruime meerderheid
van stemmen in het Dagelijks
Bestuur werden gekozen.
actief is. Begonnen als speler en op
zijn 36ste zijn actieve loopbaan beeindigd
als assistent. Eerst van
René Smeets, daarna bij Rob Pierik,
beiden in het bezit van UEFA A.
„Van die twee heb ik heel veel geleerd.
Je spart met elkaar; dat is het
fijne.” Hij heeft inmiddels UEFA B
en de intentie om verder te gaan.
Sinds dat laatste diploma zegt hij
wel wat prettiger voor een groep te
staan. „Ik ben altijd ambitieus geweest.
Ik wil de ingeslagen weg van
Pierik voortzetten. We willen het
eersteklasserschap heroveren.”
Legt dat niet een bepaalde druk op
hem? Hij: „Je kunt natuurlijk een
heel team bij elkaar kopen en dat
zou ook kunnen lukken. Maar wil je
dat ook echt? Nee, we willen het fatsoenlijk
doen. Zorgen voor een goede
basis met spelers, die ook een
Tim Zuidersma
tijdens zijn
afscheidsduel
met vader Hans.
FOTO ZUIDERSMA
doel hebben. Dat is ook de reden
waarom ik twee jaar de O17 heb getraind.”
Hij wil die groep (‘daar zit heel veel
talent’) liefst helemaal overhevelen
naar de Ajeugd
om hen zo voor te
bereiden op de senioren. „Het moet
met beleid. Overleg met bestuur,
trainer O19 en van het tweede. Wat
we dan realiseren? De tijd zal het
wel uitwijzen.”
AUTO
AUTOTEST
Prijzige primeurs Jeep Renegade en Compass
voeging van de zware accu voelt
vooral de Renegade een stuk volwassener
aan op de snelweg. Prettig
is ook het feit dat de accu deels is verwerkt
onder de middentunnel,
waardoor de achterzijde relatief
zacht is geveerd. Maar als we na wat
snelwegkilometers de bergen in duiken,
kunnen zowel de Renegade als
de Compass hun enorme gewicht
niet maskeren. Het elektrische bereik
lijkt in de praktijk dichtbij de opgegeven
52 kilometer te komen. Wat
dat betreft hoeft de gemiddelde Nederlandse
forens de verbrandingsmotor
niet vaak op te wekken. Zowel
de Renegade als de Compass voelen
zeker niet underpowered aan, maar
wie enthousiast wordt van de specificaties
op papier zal eenmaal op het
asfalt niet heel erg onder de indruk
zijn.
Eindoordeel
Al met al zijn de Renegade en Compass
4xe twee plugin
hybrides die
op papier prima meekunnen in de
huidige stekkerhype, totdat het
prijskaartje in beeld komt. De Renegade
moet het dan namelijk opnemen
tegen sterke stekkeraars als de
Mini Countryman en Volvo XC40.
De grotere Compass 4xe lijkt iets
meer kans te hebben, met concurrenten
als de goedkopere Ford Kuga
en duurdere Peugeot 3008 PHEV.
wordt gevoed door een accupakket
met een capaciteit van 11,4 kWh.
Daarmee moeten beide 52 elektrische
kilometers kunnen afleggen.
De hele aandrijflijn heeft verder weinig
invloed op de praktische bruikbaarheid
van beide auto’s: enkel de
boordlader onder de dubbele laadvloer
zorgt dat de bagageruimte 20
liter krapper is dan die in de reguliere
versies. Ook de brandstoftank
kromp tot 37 liter, al krijg je daar natuurlijk
dat accupakket voor terug.
Jeep heeft geprobeerd om haar
unieke terreinDNA
in deze auto’s te
verwerken. Door de toevoeging van
een elektromotor op de achteras is
zowel de Renegade als Compass 4xe
namelijk altijd een vierwielaandrijver.
Niet alleen dat: deze groene
stekkerhybrides krijgen standaard
ook een uitgebreid 4x4systeem
mee, dat je middels een lockknop
permanent kunt inschakelen en
kunt voorbereiden op het type terrein
dat je wilt gaan trotseren. Wie
all the way wil gaan, kan kiezen voor
de Trailhawkversie.
Met een vanafprijs
van 41.995 euro is de 4xe namelijk
bijna 11.000 euro duurder dan de
reguliere versie in dezelfde Limiteduitvoering,
en zowel de Renegadeklant
als de pluginhyrbiderijder
lijken niet bijzonder geïnteresseerd
in de terreincapaciteiten van een
Csegment
crossover. Bij de grotere
Compass lijken de geavanceerde
terreinsystemen meer op z’n plek,
mede door het kleinere prijsverschil
van 8.000 euro tussen de voor
en
vierwielaandrijver en het sterkere
offroadkarakter van die auto.
Toch zijn de asfaltkwaliteiten van de
Renegade en Compass in ons land
het meest belangrijk. Door de toeDe
nieuwe hybride Jeep Renegade
(links) en de Compass. FOTO JEEP
Jeep introduceert als eerste merk
binnen FCA (per 1 januari Stellantis)
een stekkerhybride. Hoewel we
op het eerste oog de Renegade en
Compass 4xe met open armen in
Nederland ontvangen, maken ze ’t
zichzelf wel een beetje lastig.
DOOR SJORS TEN TIJE
De aandrijflijn vormt de basis voor
een aantal huidige modellen dat binnenkort
aan elektrificatie moeten
geloven. Jeep heeft met de Renegade
en Compass 4xe (lees: ‘four by e’)
een primeur binnen het concern.
Het hart van de aandrijflijn in zowel
de Renegade als de Compass wordt
gevormd door een bekende: de 1,3liter
viercilinder turbomotor. Die
werkt samen met een elektromotor
op de achteras, zelf goed voor 60 pk.
De viercilinder kun je bestellen met
een vermogen van 130 of 180 pk, afhankelijk
van het uitrustingsniveau.
Ga je (in het geval van deze 4xe’s)
voor de ‘goedkoopste’ maar goed
uitgeruste Limitededitie,
dan krijg
je standaard en maximaal een gecombineerd
vermogen van 190 pk.
De Trailhawk
en Svariant
krijgen
standaard 240 pk mee. Ook in dat
geval krijg je dezelfde 1,3liter
viercilinder
onder de kap, maar door een
softwareaanpassing
perstie
er
dan 50 pk meer uit. De elektromotor
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto