ADVERTENTIE
Wat is Zero Emissie Stadslogistiek en hoe gaan we dat
in Maastricht realiseren?
Met Zero Emissie Stadslogistiek
(ZES) kan onze stad leefbaar èn
economisch vitaal blijven. ZES
zet in op minder en schoner gereden
kilometers van het bestel- en
vrachtverkeer en komt voort uit
het (landelijk) Klimaatakkoord.
Mogelijk doen 30 steden mee. ‘ZES
is een fantastische ambitie voor
Maastricht zodat we op een efficiente
en vooral duurzame manier
de stad kunnen bedienen’, zegt
centrummanager Paul ten Haaf,
die samen met zo’n 75 andere partijen
en personen afgelopen jaar
meedacht en -sprak. De gemeenteraad
van Maastricht neemt 30
maart een besluit over Zero Emissie
Stadslogistiek Maastricht, 23
februari is er nog een Stadsronde.
Aantrekkelijk stadscentrum
Corona heeft laten zien hoe waardevol
onze publieke ruimte is, zeker
in een compacte en oude binnenstad
als Maastricht. ZES is daarom
niet alleen goed voor de gezondheid
van bewoners en bezoekers èn het
klimaat. ZES draagt ook bij aan een
veilig en aantrekkelijk stadscentrum,
waar je zonder ronkende motoren op
een terras kunt genieten van je kopje
koffie of rustig flaneren. Met ZES vergroot
Maastricht haar leefbaarheid
en aantrekkingskracht, waardoor de
stad ook economisch toekomstbestendig
wordt.
Krachtenbundeling
Een absolute voorwaarde om ZES te
realiseren is samenwerking. Binnenstadpartners
en logistieke partners
trekken samen op, 22 van hen hebben
een Akte van Ambitie ondertekend.
Zij onderstrepen daarmee het belang
van het implementatieplan van
ZES waaraan vorig jaar is gewerkt en
waarover de gemeenteraad 30 maart
besluit .
Zero Emissie zone
ZES betekent óók de invoering van
een Zero Emissie zone Stadslogistiek
vanaf 1-1-2025. Zero emissie
heeft betrekking op voertuigen die
geen uitlaatgassen meer uitstoten.
Stadslogistiek wil zeggen al het bestel
en vrachtverkeer. ZES gaat niet
over personenauto’s, brommers en
scooters of OV-bussen en is dus geen
milieuzone. Onderzoek wijst uit dat
invoering van een Zero Emissie zone
Stadslogistiek voor het centrumgebied
de beste optie is. Daarmee is
er een positief effect op de verbetering
van de luchtkwaliteit in het
centrumgebied, naar de omliggende
singels en op de routes van en naar
Maastricht. Kortom centrum, wijken
én wijde omgeving profiteren van de
Zero Emissie zone Stadslogistiek.
Slimme logistiek
Veel meer dan de invoering van de
Zero emissiezone is ZES een meer
efficiënte en duurzame aanpak van
alle bestel- en vrachtverkeer. Dat kan
slimmer en beter, vinden logistieke
bedrijven en ondernemers in de binnenstad
die deze beweging al in gang
hebben gezet. De Binnenstad Service
bijvoorbeeld zorgt al verschillende
jaren voor het bundelen van leveringen
van goederen. Ook zogenaamde
stadshubs waar goederen en afval geleverd
en afgehaald kunnen worden,
maken de stadslogistiek efficiënter
en duurzamer. Wat zeker ook helpt
is de bouw van logistieke centra aan
de rand van de stad voor grote leveringen,
waarvandaan met e-bestelbusjes
of e-cargobikes ondernemers
goederen geleverd krijgen. Met het
concept ‘Stop en Drop’ hebben enkele
horecagroothandels zoals Hanos,
Sligro, Becker-Royen, sinds maart
2020 de mogelijkheid om hun koelmotoren
op de Markt en het Vrijthof
aan te sluiten op ondergrondse
stroomvoorzieningen. Zo kunnen
ze elektrisch koelen en gaat de dieselmotor
uit. De locaties zijn met
belanghebbenden bepaald en liggen
binnen een straal van 250 meter van
de bestemming. Slimme logistiek
kan de ondernemer uiteindelijk ook
winst opleveren.
Technisch haalbaar en betaalbaar
ZES is technisch mogelijk en betaalbaar.
Zero emissie bestelbussen zijn
nu al ruim beschikbaar en er komen
steeds meer modellen voor verschillende
toepassingen op de markt die
voor stadslogistiek ook concurrerend
zijn met b.v. dieselmotoren. Bovendien
ondersteunt de rijksoverheid
de aankoop fiscaal en met subsidie.
Subsidieaanvragen kunnen vanaf 15
maart 2021 worden ingediend.
De beschikbaarheid en betaalbaarheid
van vrachtauto’s vraagt nog extra
inspanningen en investeringen.
De omslag wordt verwacht tussen
2025 en 2030. Daarom geldt voor
vrachtauto’s een overgangsregeling
en is er voorbereidingstijd tot 2030.
Hiervoor staan subsidieregelingen
op stapel. Voor de laadinfrastructuur
moet ook nog een flinke inhaalslag
gemaakt worden, maar ook dat is in
gang gezet.
Wat levert het op?
ZES zorgt voor een binnenstad waar
het goed toeven, leven en ondernemen
is. ZES zorgt voor schonere
lucht, een beter bereikbare en veilige
binnenstad en draagt ook substantieel
bij aan het terugdringen van de
CO2-uitstoot: 1,7 % van het landelijke
totaal. ZES versterkt het positieve
imago van de stad omdat Maastricht
als duurzame (hoofd)stad de motor
kan zijn voor een aantrekkelijk en
duurzaam Zuid-Limburg.
Aankondiging Stadsronde ZES
Op 23 februari is een Stadsronde in de gemeenteraad gepland over
ZES. Op 9 maart is de Raadsronde. En 30 maart neemt de gemeenteraad
een besluit over het implementatieplan voor ZES. Wilt u deelnemen
aan de stadsronde op 23 februari? Aanmelden vóór 18 februari
via: griffie@gemeenteraadmaastricht.nl of (043) 350 40 46. Meekijken
op 23 februari kan altijd via www.maastricht.nl scrol op de homepage
wat naar beneden en kies voor ‘Volg de raad live’.
* De deelnemers aan het participatieproces hebben vorige week een uitnodiging
ontvangen.
Meer weten?
Over het Implementatieplan ZES KORT of de ondertekenaars van de
Akte van Ambitie: logistiekbereikbaar.nl
Winkeliers in de binnenstad die ook mee willen doen, kunnen
contact opnemen met
Jelle.ummels@zuid-limburg-bereikbaar.nl
Logistieke bedrijven met
Mark.luikens@zuid-limburg-bereikbaar.nl