10 woensdag AUTO 17. 02. 2021
Prijzige primeurs Jeep Renegade en Compass
ging van de zware accu – de Renegade
en Compass wegen respectievelijk
maar liefst 450 en 430 kg
meer dan hun benzinebroers –
voelt vooral de Renegade een stuk
volwassener aan op de snelweg.
Prettig is ook het feit dat de accu
deels is verwerkt onder de middentunnel,
waardoor de achterzijde
relatief zacht is geveerd. Maar als
we na wat snelwegkilometers de
bergen in duiken, kunnen zowel de
Renegade als de Compass hun
enorme gewicht niet maskeren.
Daar doet een Mini Countryman
SE All4, de auto waar Jeep haar Renegade
graag tegenover zet, het
simpelweg veel beter. De gevarieerde
testroute is niet representatief
voor het Nederlandse wegennet,
maar het elektrische bereik
lijkt in ieder geval dichtbij de opgegeven
52 kilometer te komen. Wat
dat betreft hoeft de gemiddelde
Nederlandse forens de verbrandingsmotor
niet vaak op te wekken.
Is dat wel nodig, dan laat de
viercilinder in dat geval wel erg
goed merken datie
nog leeft. Zowel
de Renegade als de Compass
voelen zeker niet underpowered
aan, maar wie enthousiast wordt
van de specificaties op papier zal
eenmaal op het asfalt niet heel erg
onder de indruk zijn. De versies
met 240 pk zijn zeker vermogend
genoeg, maar de viercilinder laat
wel goed merken hoe hardie
moet
werken om op snelheid te komen.
Het geheel is overigens aan een
koppelomvormer met zes verzetten,
die redelijk schokvrij maar
niet altijd adequaat en snel z’n
werk doet.
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Jeep introduceert als eerste merk
binnen FCA een stekkerhybride.
Hoewel we op het eerste oog de
Renegade en Compass 4xe met
open armen in Nederland ontvangen,
maken ze ’t zichzelf wel een
beetje lastig.
DOOR SJORS TEN TIJE
PSA en FCA hebben dan bijna de
spreekwoordelijke hand geschud
door de fusie tot Stellantis, de eerste
stekkerhybrides van het concern
zijn nog in eigen huis ontwikkeld.
De aandrijflijn van FCA vormt
de basis voor een aantal huidige
modellen dat binnenkort aan elektrificatie
moeten geloven, uiteraard
om de CO2uitstoot
van de
complete vloot zo snel mogelijk
naar beneden te drukken. Jeep, het
Amerikaanse merk dat de grootste
‘vervuiler’ binnen de groep is, heeft
met de Renegade en Compass 4xe
(lees: ‘four by e’) niet geheel toevallig
een primeur binnen het concern.
Aandrijving
Het hart van de aandrijflijn in zowel
de Renegade als de Compass wordt
gevormd door een bekende: de
1,3liter
viercilinder turbomotor
die we terugvinden in veel producten
van FCA, waaronder in de reguliere
versies van deze Jeeps. De
oliegestookte krachtbron werkt samen
met een elektromotor op de
achteras, zelf goed voor 60 pk. De
viercilinder kun je bestellen met
een vermogen van 130 of 180 pk, afhankelijk
van het uitrustingsniveau.
Ga je (in het geval van deze
4xe’s) voor de ‘goedkoopste’ maar
goed uitgeruste Limitededitie,
dan
krijg je standaard en maximaal een
gecombineerd vermogen van 190
pk. De Trailhawk
en Svariant
krijgen
standaard 240 pk mee. Ook in
dat geval krijg je dezelfde 1,3liter
viercilinder onder de kap, maar
door een softwareaanpassing
perstie
er dan 50 pk meer uit. De
elektromotor wordt gevoed door
een accupakket met een capaciteit
van 11,4 kWh, die deels onder de
achterbank en middentunnel is
verwerkt. Daarmee moet zowel de
Renegade als de Compass 52 elektrische
kilometers kunnen afleggen.
De hele aandrijflijn heeft verder
weinig invloed op de praktische
bruikbaarheid van beide auto’s: enkel
de boordlader onder de dubbele
laadvloer zorgt dat de bagageruimte
20 liter krapper is dan die in de
reguliere versies. Ook de brandstoftank
kromp in beide versies tot
37 liter, al krijg je daar natuurlijk
dat accupakket voor terug.
TerreinDNA
Tot nu toe geen indrukwekkende
cijfers, maar Jeep heeft wel geprobeerd
om haar unieke terreinDNA
in deze auto’s te verwerken. Door de
toevoeging van een elektromotor
op de achteras is zowel de Renegade
als Compass 4xe namelijk altijd
een vierwielaandrijver, ongeacht
het uitrustingsniveau. Niet alleen
dat: deze groene stekkerhybrides
krijgen standaard ook een uitgebreid
4x4systeem
mee, dat je middels
een lockknop
permanent kunt
inschakelen en kunt voorbereiden
op het type terrein (van sneeuw tot
de modder) dat je wilt gaan trotseren.
Wie all the way wil gaan, kan
kiezen voor de Trailhawkversie
van beide auto’s. Die breidt het
4WDsysteem
uit met een rockmodus,
waarmee je dus ook op rotsen
uit de voeten moet kunnen, onder
andere door de toevoeging van
meer bodemprotectie en offroadbanden
met een grover profiel en
een dikkere bandwang (235/60R17
versus 235/45R19). Bovendien kun
je met die versie door waterplassen
tot 50 centimeter rijden, voor de
andere versies bedraagt de doorwaadcapaciteit
40 centimeter.
Hoewel dat allemaal interessant
klinkt in het segment van plugin
hybrides, is het vooral bij de Renegade
de vraag waarom Jeep zo ver
gaat qua technologie. Met een vanafprijs
van 41.995 euro is deze 4xe
namelijk bijna 11.000 euro duurder
dan de reguliere versie in dezelfde
Limiteduitvoering,
en zowel de Renegadeklant
als de pluginhyrbiderijder
lijken niet bijzonder geïnteresseerd
in de terreincapaciteiten
van een Csegment
crossover.
Bij de grotere Compass lijkt het geavanceerde
systeem iets meer op
z’n plek, mede door het kleinere
prijsverschil van 8.000 euro tussen
de voor
en vierwielaandrijver en
het sterkere offroadkarakter van
die auto. Zo’n hybride 4WDsysteem
heeft overigens wel enkele
voordelen ten opzichte van een traditionele
opstelling. Zo ontbreekt
er natuurlijk een cardanas en geeft
de elektromotor op de achteras directer,
efficiënter en met meer –
computergestuurde – controle vermogen
en koppel af, wat de terreinkwaliteiten
in theorie ten goede
moeten komen. Die mogen we kort
ontdekken op de eigen testroute
van FCA, waar zowel de Renegade
als de Compass de klus niet onverwacht
gecontroleerd klaren.
Op asfalt
Toch zijn de asfaltkwaliteiten van
de Renegade en Compass in ons
land het meest belangrijk. In
NoordItalië
maken we voor het
eerst kennis met beide stekkeraars,
die hun werk met een voldoende accucapaciteit
tot een snelheid van
130 km/h geruisloos en daarom
aangenaam doen. Door de toevoeEindoordeel
Al met al zijn de Renegade en Compass
4xe twee plugin
hybrides die
op papier prima meekunnen in de
huidige stekkerhype, totdat het
prijskaartje in beeld komt. De Renegade
moet het dan namelijk opnemen
tegen sterke stekkeraars als
de Mini Countryman en Volvo
XC40. De grotere Compass 4xe lijkt
iets meer kans te hebben, met concurrenten
als de goedkopere Ford
Kuga en duurdere Peugeot 3008
PHEV.
Redelijke plugins
die aan de norm
voldoen met voor dit segment unieke
– maar voor ons land onnodige terreincapaciteiten,
maar zichzelf
wel de markt uit prijzen.
Plus: volwassen wegligging in rechte
lijn, terreincapaciteiten, standaard
rijke uitrusting
Min: duur, aandrijflijn niet heel verfijnd
SPECIFICATIES
Jeep Renegade 4xe Limited
Prijs: 42.990
Topsnelheid: 182 km/h
Acc. 0100:
7,5 s
Gem. verbruik: 1 op 47,6
CO2emissie:
49 g/km
Motor: viercilinder, 1332 cm3, elektromotor
Max. vermogen: 190 pk/5550 min1
Max. koppel: ICE: 270 Nm/1850 min1
/ Emotor:
250 Nm
Transmissie: zestraps automaat
Massa leeg: 1770 kg
Compass 4xe Limited
Prijs: 46.490
Topsnelheid: 183 km/h
Acc. 0100:
8 s
Gem. verbruik: 1 op 47,6
CO2emissie:
47 g/km
Motor: viercilinder, 1332 cm3, elektromotor
Max. vermogen: 190 pk/5550 min1
Max. koppel: ICE: 270 Nm/1850 min1
/ Emotor:
250 Nm
Transmissie: zestraps automaat
Massa leeg: 1860 kg
De nieuwe hybride Jeep
Renegade (links) en
de Compass. FOTO'S JEEP