woensdag 16. 02. 2022 AUTO 13
AUTOTEST
Volkswagen T7 Multivan: familiefeest
tingsniveau voor alle mogelijke
stoelenconfiguraties kiezen. Daardoor
kun je ook een soort zitje creëren,
waarbij je op de tweede en derde
zitrij naar elkaar kijkt. Ook het
traditionele multifunctionele tafeltje
hoort er weer bij. De nieuwe Multivan
heeft een multifunctioneel
railsysteem, waarin de ten opzichte
van zijn voorganger ongeveer 25
procent lichtere stoelen (ze wegen
nu tussen de 23 en 29 kilo) kunnen
schuiven. Die rails verzorgen overigens
ook de ‘connectiviteit’ van de
stoelen, die zo bijvoorbeeld verwarmd
kunnen worden. Welke opstelling
je kiest, hangt af van de uitvoering,
maar je hebt maximaal vijf
zitplaatsen achterin. Je kunt met
twee stoelen op de tweede rij zitten,
waardoor er een doorlooppad vrij
blijft naar de drie individuele stoelen
op de derde zitrij, maar ook andere
configuraties zijn mogelijk.
Want de stoelen zijn stuk voor stuk
uitneembaar, zodat je er meer een
Transporter van kunt maken.
Prijzen
Wie in de configurator duikt en zijn
ideale Multivan (vanaf 54.400 euro
inclusief bpm en btw) wil samenstellen,
ontdekt dat je wel het tweede
uitvoeringsniveau Life (58.080
euro) moet hebben om die prachtige
twotone
lak, die een kleine 2800
De nieuwe T7 Multivan.
FOTO VOLKSWAGEN
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
tijden waarin de campervan
floreert, vinden wij het niet gek dat
Volkswagen haar busjesaanbod
uitbreidt.
DOOR JACO BIJLSMA
Het fenomeen Volkswagenbus
is
net als menig camperbezitter al zeventigplus.
Want de eerste schets
van het beroemde busje van de hand
van bedenker Ben Pon senior stamt
uit 1947. Een bus met een bak vol
mooie verhalen kortom. Want wat
ooit als T2 begon, is inmiddels bij
hoofdstuk T7 aangekomen. En dat
is niet het zoveelste hoofdstuk in
een voorspelbaar Transporterverhaal,
maar een heel nieuw verhaal.
De T7 is namelijk niet simpelweg de
opvolger van de T6, want die blijft,
als bij een echt familiebedrijf, voorlopig
nog aan. De T6 zal vooral de
commerciële functie blijven vervullen,
terwijl de T7 de Multivanrol
overneemt en vooral de burger beter
moet bedienen. Dat begint al bij
de basis, want dat is het overbekende
MQBplatform,
waarop ook de
Golf en vele andere modellen worden
gemaakt. Kort door de bocht
hebben we hier dus te maken met
een Golf XXXL, want hij leent ook
zijn aandrijflijnen van die bestseller.
Een van de meest populaire zal ongetwijfeld
de PHEVversie
worden,
die zijn techniek leent van onder andere
de Golf GTE.
Maten
Laten we even de specificaties erbij
pakken om te zien waar we het qua
maatvoering over hebben. Als we ze
ter referentie afzetten tegen die van
de T6, dan zien we de verschillen. De
T7 Multivan blijkt met een minimale
lengte van 4,97 meter bijna 7 centimeter
langer te zijn dan de T6, de
lange versie is met 5,12 meter helemaal
flink aan de maat met zo’n
twintig centimeter extra achter de
achterwielen. Dat levert vooral extra
bagageruimte op en dat is juist
bij een zevenzitter wenselijk. Qua
breedte is de luxebus bijna 4 centimeter
gegroeid tot 194,1 centimeter.
Qua hoogte buigt hij nu wel voor
meer parkeergarages, want hij is 4,2
centimeter lager geworden. De
wielbasis groeide met 12,4 centimeter
en bedraagt nu dik 3,12 meter bij
zowel de lange als de korte versie.
Hoewel je dus in eerste instantie zou
denken dat de meer geciviliseerde
bus op basis van het burgerlijke
MQBplatform
kleiner zou zijn, is
niets minder waar. Dit is een forse
bus. Ook qua inhoud, want er kan
maximaal een dikke 4 kuub mee.
Uitrusting
Maar er is meer dat de Multivan
aantrekkelijk maakt. Zijn uitrusting
bijvoorbeeld. Terwijl het aan
boord van een T6 al prima toeven
was, geeft deze T7 je nog meer het
personenautogevoel. Het stuur
oogt vertrouwd en dat klopt, want
dat kennen we van de Golf en andere
modellen. Ook het dashboard met
zijn digitale displays, infotainment
en connectiviteit herkennen we van
bestaande volumemodellen. Het
grote voordeel is dat de bediening
dus weinig vraagtekens veroorzaakt,
want alles komt heel vertrouwd
over. Zoeken naar functies
is immers net zo makkelijk (of moeilijk)
als in een Golf. Het rijassistentieteam
verzorgt dezelfde beveiliIn
ging en varieert van een actieve rijstrookhulp
tot een headup
display.
Maar ook een parkeerassistent en
een actieve cruise control met stop
& gofunctie
is mogelijk. Veel commando’s
kun je ook met de voicecontrol
doen. Terwijl je in de T6
Transporter nog heel af en toe
dacht: knap dat ze een bedrijfsauto
zo kunnen aankleden, heerst in de
T7 gewoon een personenautosfeer.
Met één grote uitzondering: je zit
namelijk nog steeds hoger en echt
zoals je in zo’n busje wilt. Heel ruim
en comfortabel met veel overzicht,
klaar om het land achter de horizon
te ontdekken.
Aandrijving
Er zijn internationaal meerdere
aandrijflijnen te bestellen, maar wij
moeten het doen met de GTEaandrijflijn
die we onder andere kennen
van de Passat. De basis is de bekende
150 pk sterke 1.4 TSIbenzinemotor
en die krijgt assistentie van een
115 pk elektromotor. Dat levert een
systeemvermogen van 218 pk en
350 Nm trekkracht op. Met de 13
kWhaccu
moet je zo’n vijftig kilometer
stille kilometers op elektropower
kunnen rijden. De transmissie
van alle krachten komt voor rekening
van de beproefde en soepel
functionerende DSGbak,
die zijn
zes verzetten zo efficiënt mogelijk
inzet. Je hebt geen omkijken naar
deze aandrijflijn, die in bijna alle situaties
zonder drama dienstdoet.
Hij is wel op zijn best als hij geassisteerd
wordt door de elektromotor,
want die verricht goed werk bij
vooral stopandgoverkeer
en ook
levert hij extra kracht als je veel vermogen
vraagt. Braaf stekkeren is
dus het devies, want dat zorgt niet
alleen voor de meeste efficiëntie,
maar ook pluk je de betere rijervaring
omdat de Multivan dan vlotter
en soepeler aanvoelt.
Deze Multivan maakt het eerste
deel van zijn typenaam waar, want
hij is hij echt multifunctioneel. Je
kunt afhankelijk van het uitruseuro
kost, te kunnen bijbestellen.
Maar dan heb je dus wel die kostbare
uitstraling die de T6 ook heeft in
die twotone
uitvoering. Dat was
zo’n beetje de RollsRoyce
onder de
busjes, maar het goede nieuws is dat
je nu met die nieuwe Multivan meer
beschaving koopt voor een veel lagere
prijs dan voorheen. Deze 2,1 ton
wegende T7 Multivan is door zijn
plugin
hybrideaandrijflijn
die op
papier veel minder uitstoot, maar
liefst zo’n 35 mille goedkoper dan de
T6 Multivan, die het moest doen
met een dikke diesel. Goed nieuws
dus voor grote gezinnen en wie weet
luidt de Multivan wel een revival in
van de MPV, want je mag hem ook
wel zien als opvolger van de Sharan.
En nu we het toch over personenbusjes
hebben: volgend jaar volgt
opnieuw uitbreiding van de Volkswagenfamilie:
de lang verwachte,
volledig elektrische ID.Buzz maakt
dan hopelijk zijn debuut. Als die
maar een beetje lijkt op de concepts,
dan klopt ons hart vol verwachting,
want dan is het familiefeest compleet.
SPECIFICATIES
Volkswagen Multivan 1.4 eHybrid
Prijs: 54.400 euro
Topsnelheid: 190 km/h
Acc. 0100:
11,6 s
Gem. verbruik: 1 op 66,6
CO2emissie:
39 g/km
Motor: 1395 cm3, vierinlijn,
turbo en
elektromotor
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen (gecomb.): 218 pk
(160 kW)/49006500
min1
Max. koppel benzinemotor:
350 Nm/10004100
min1
Brandstof: benzine/elektrisch
Transmissie: zestraps DSG automaat
Aandrijving: voorwielaandrijving
Remmen: geventileerde schijven voor,
massieve schrijven achter
Bandenmaat: 235/50 R17