woensdag 16. 02. 2022 13
AUTO
AUTOTEST
Volkswagen T7 Multivan: familiefeest
In tijden waarin de campervan
floreert, vinden wij het niet gek dat
Volkswagen haar busjesaanbod
uitbreidt.
DOOR JACO BIJLSMA
Wij zoeken
enthousiaste
bezorgers.
meer een Transporter van kunt maken.
Wie in de configurator duikt en zijn
ideale Multivan (vanaf 54.400 euro
inclusief bpm en btw) wil samenstellen,
ontdekt dat je wel het tweede uitvoeringsniveau
Life (58.080 euro)
moet hebben om die prachtige lak te
kunnen bijbestellen. Het goede
nieuws is dat je nu met die nieuwe
Multivan meer beschaving koopt
voor een veel lagere prijs dan voorheen.
Deze 2,1 ton wegende T7 Multivan
is door zijn plugin
hybrideaandrijflijn
die op papier veel minder uitstoot,
maar liefst zo’n 35 mille
goedkoper dan de T6 Multivan, die
het moest doen met een dikke diesel.
SPECIFICATIES
Volkswagen Multivan 1.4 eHybrid
Prijs: 54.400 euro
Topsnelheid: 190 km/h
Acc. 0100:
11,6 s
Gem. verbruik: 1 op 66,6
CO2emissie:
39 g/km
Motor: 1395 cm3, vierinlijn,
turbo en
elektromotor
Max. vermogen (gecomb.): 218 pk
(160 kW)/49006500
min1
Max. koppel benzinemotor:
350 Nm/10004100
min1
Brandstof: benzine/elektrisch
Remmen: geventileerde schijven voor,
massieve schrijven achter
Bandenmaat: 235/50 R17
Wij bieden u
Contact met collega bezorgers
Verdienste tussen de €35 en
€60 per bezorgroute plus
km-vergoeding
Erg leuk werk en zeer geschikt
voor actieve vutters en
gepensioneerden
Dankbare klanten
085 - 04 06 065
9,
klant-
waardering
In de regio Weert
Taakomschrijving
Bezorgen van koelverse, lekkere &
gezonde maaltijden
In bezit van rijbewijs en auto
Pro-actief en enthousiast
Keuze uit 1 of meerdere bezorgmomenten:
Dinsdag: 16.00-20.00 uur
Vrijdag: 16.00-20.00 uur
Geïnteresseerd? Solliciteer: : uitgekookt.nl/vacatures
De T7 is niet simpelweg de opvolger
van de T6, want die blijft voorlopig
nog aan. De T6 zal vooral de commerciële
functie blijven vervullen, terwijl
de T7 de Multivanrol
overneemt en
vooral de burger beter moet bedienen.
Kort door de bocht hebben we
hier te maken met een Golf XXXL,
want hij leent platform en aandrijflijnen
van die bestseller. Een van de
meest populaire zal ongetwijfeld de
PHEVversie
worden, die zijn techniek
deels leent van de Golf GTE.
De T7 Multivan is met een minimale
lengte van 4,97 meter bijna 7 centimeter
langer dan de T6, de lange versie
is met 5,12 meter flink aan de maat
met zo’n twintig centimeter extra
achter de achterwielen. Dat levert
vooral extra bagageruimte op en dat
is juist bij een zevenzitter wenselijk.
Qua breedte is de luxebus bijna 4 centimeter
gegroeid tot 194,1 centimeter.
Qua hoogte buigt hij nu wel voor
meer parkeergarages, want hij is 4,2
centimeter lager geworden. De wielbasis
groeide met 12,4 centimeter en
bedraagt nu dik 3,12 meter bij zowel
de lange als de korte versie. Dit is een
forse bus. Ook qua inhoud, want er
kan maximaal een dikke 4 kuub mee.
Het stuur oogt vertrouwd en dat
klopt, want dat kennen we van de
Golf en andere modellen. Ook het
dashboard met zijn digitale displays,
infotainment en connectiviteit herkennen
we van bestaande volumemodellen.
Het rijassistentieteam
verzorgt dezelfde beveiliging en varieert
van een actieve rijstrookhulp tot
een headup
display. Maar ook een
parkeerassistent en een actieve
cruise control met stop & gofunctie
is mogelijk. In de T7 heerst gewoon
een personenautosfeer. Met één grote
uitzondering: je zit namelijk nog
steeds hoger en echt zoals je in zo’n
busje wilt. Heel ruim en comfortabel
met veel overzicht.
Wij moeten het doen met de GTEaandrijflijn
die we onder andere kennen
van de Passat. De basis is de 150
pk sterke 1.4 TSIbenzinemotor
en
die krijgt assistentie van een 115 pk
elektromotor. Dat levert een systeemvermogen
van 218 pk en 350 Nm
trekkracht op. Met de 13 kWhaccu
moet je zo’n vijftig kilometer kilometer
op elektropower kunnen rijden.
De transmissie komt voor rekening
van de beproefde DSGbak,
die zijn
zes verzetten zo efficiënt mogelijk inzet.
Hij is wel op zijn best als hij geassisteerd
wordt door de elektromotor,
want die verricht goed werk bij vooral
stopandgoverkeer
en ook levert
hij extra kracht als je veel vermogen
vraagt.
Deze Multivan is hij echt multifunctioneel.
Je kunt afhankelijk van het uitrustingsniveau
voor alle mogelijke
stoelenconfiguraties kiezen. Daardoor
kun je ook een soort zitje creëren,
waarbij je op de tweede en derde
zitrij naar elkaar kijkt. Ook het traditionele
multifunctionele tafeltje
hoort er weer bij. Welke opstelling je
kiest, hangt af van de uitvoering,
maar je hebt maximaal vijf zitplaatsen
achterin. De stoelen zijn stuk
voor stuk uitneembaar, zodat je er
De nieuwe T7 Multivan. FOTO VOLKSWAGEN
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto