Woensdag 15. 02. 2023 3
Wullem
Column
hegelsom
Wildwesttaferelen op
boerenbruiloft Tuutekop
Ook in Hegelsom heeft de organisatie
van de boerenbruiloft dit jaar gekozen
voor een andere opzet en
dresscode.
Bruidspaar Dan en Louisa hebben
hun gasten opgeroepen om het traditionele
boerenkostuum dit jaar in
de kast te laten hangen en zich in
plaats daarvan als cowboy of indiaan
te verkleden. Ze worden op carnavalsmaandag
allemaal om 15.11
uur in zaal Debije verwacht, waar de
bruid en bruidegom elkaar het jawoord
zullen geven. Na de onechte
trouwerij volgt de receptie.
geijsteren
Keieschieters proosten
samen met Wiendbuul
De Keieschieters uit Geijsteren en
de Wiendbuul uit Wanssum heffen
zondag samen het glas op vastelaovend.
In plaats van het traditionele receptiebezoek
hebben beide carnavalsverenigingen
BEZORG DE KRANT
IN HORST OF VENLO!
een nieuwe gezamenlijke
activiteit bedacht voor carnavalsvierders
uit beide dorpen: het
Wiendschieters Matinee. Dit treffen
begint om 13.00 uur in zaal de Kei en
duurt tot 15.00 uur. De jeugdmiddag
schuift daardoor op en zal duren
van 15.30 uur tot 18.00 uur. De jeugdreceptie
start om 16.11 uur.
REGIO
DOOR WIM MOORMAN
Het mag intussen bekend worden
verondersteld: Grondexploitatiemaatschappij
Californië verkocht
in 2019 en 2020 grote stroken
grond in het gebied Californië
onderhands en tegen een zeer lage
prijs aan haar eigen directeur,
Lodewijk Burghout. Via zijn
bedrijf voor zonne-energie liet
Burghout, in mei 2021 vertrokken
als directeur van Californië, er
vervolgens twee zonneparken
aanleggen.
De raad van commissarissen van
Californië zag er geen enkel
probleem in. Greenport Venlo,
aandeelhouder van Californië,
evenmin. De gemeente Horst aan
de Maas, net als de gemeenten
Venlo en Venray en de provincie
Limburg op haar beurt weer
aandeelhouder van Greenport,
rook wel onraad. Toenmalig
wethouder Rudy Tegels (eenmaal)
en burgemeester Ryan Palmen
(viermaal) trokken aan de bel,
maar kregen telkens nul op het
rekest. Venlo en Venray, de provincie
en de overige aandeelhouders
van Californië lieten het er, voor
zover bekend, bij zitten.
Inmiddels heeft de provincie
besloten tot een extern onderzoek.
Hopelijk geeft dat antwoord op de
vraag waarom Venlo, Venray en de
provincie hebben zitten slapen. En
ook waarom de gemeente Horst
aan de Maas niet heeft doorgepakt
(waar heb ik dat woord toch vaker
gehoord?). Speciale aandacht
verdient de rol van toenmalig
wethouder Tegels. Blijkens door
De Limburger onderschepte
notulen vroeg Tegels in de aandeelhoudersvergadering
van
Greenport Venlo in mei 2021: ‘Is er
wel gesproken met de directeur
[van Californië, WM] over mogelijke
belangenverstrengeling bij
grondtransacties waarbij de
directeur betrokken zou zijn?’ Het
antwoord moet bevestigend zijn
geweest, want verderop vermelden
de notulen: ‘De heer Tegels
benadrukt dat juist om ruis in de
toekomst te voorkomen, moet
worden vastgelegd dat er niets
fout is gelopen en dat vanuit het
Ontwikkelbedrijf de bestuurder
correct heeft gehandeld als
aandeelhouder bij Californië.’
Zo snel kan het dus gaan: van een
kritische vraag tot het voorkomen
van ‘ruis in de toekomst’. Damage
control op voorhand.
Liet Tegels zich inpakken? Het
heeft er alle schijn van. Burgemeester
Palmen wendde zich
immers nog geen half jaar later
met dezelfde vraag naar mogelijke
belangenverstrengeling door
Burghout tot Grondexploitatiemaatschappij
Californië.
En de Horster gemeenteraad? Die
liet zich in slaap sussen door het
gemeentebestuur, hoe luid en hoe
duidelijk Yvonne Douven (VVD) de
dubbelrol van Burghout al in een
vroegtijdig stadium ook hekelde.
Reageren?
redactievenray@delimburger.nl
Gronddeal
Blitterswijck/barcelona
Picasso-wandeling met
Karlijn door Barcelona
Deze maand exposeert Karlijn Surminski
in de Catalaanse hoofdstad
haar nieuwste werk, genaamd Barcelona
Lockdown 02. „Tijdens de
pandemie mochten we bijna twee
maanden het appartement niet uit.
Het enige wat ik zag was vanaf mijn
balkonterras de muren en ramen
aan de achterkant van de appartementen”,
vertelt Karlijn Surminski
in haar kleine maar knusse atelier.
„Achter elk raam schuilt een verhaal.
Het gebeurde weleens dat vanuit
een van die ramen een Syrische
vrouw begon te zingen. Weldra gingen
meer ramen open en begonnen
mensen mee te zingen. Ook zag ik
hoe een familie op de vijfde verdieping
een oude dame op de derde etage
via een touw een kommetje eten
bezorgde. Dat gevoel heb ik in mijn
olieverfschilderijen tot uitdrukking
proberen te brengen.”
Karlijn Surminski timmert hard
aan de weg. In het atelier staat een
hele serie onderwatertaferelen.
Eind vorig jaar voltooide ze het project
Barcelona Districts waaraan ze
tien jaar heeft gewerkt. Tien grote
doeken met daarop de districten
van de Catalaanse hoofdstad. „Ik
wilde Barcelona ontdekken en begrijpen,
wandelde door alle wijken
en sprak met inwoners.” Het resultaat
is een kleurrijke hommage aan
Barcelona en zijn inwoners, de kleuren,
de gebouwen, het verleden en
de veelzijdigheid van de stad waar
ze haar hart aan heeft verloren. De
lokale media in de miljoenenstad
schrijft lyrisch over de Barcelona
Districts.
Na haar studie aan de Academie
voor Beeldende Kunst in Maastricht
werd Karlijn kunstdocent in
Purmerend en woonde ze een tijdje
in Amsterdam. Ze kwam in contact
met ex-meestervervalser Geert Jan
Jansen, ging bij hem werken en specialiseerde
zich in het impressionisme
en expressionisme. Ze schilderde
als leerling van Jansen ‘in de stijl
van Picasso’ en kwam alles over
deze Spaanse kunstenaar te weten.
„Ik adoreer Picasso en heb er tegelijk
een haat-liefdeverhouding mee.
Zijn kleuren en vormen hebben mij
mede gevormd”.
Karlijn woont met haar twee kinderen
in een appartement in de schaduw
van de wereldberoemde Sagrada
Familia, het nog steeds niet
voltooide meesterwerk van Gaudí.
Van hier uit organiseert ze Picassowandelingen
door de stad met onder
meer een bezoek aan café Els
Quatre Gats, waar de schilder zijn
eerste expositie hield en de menukaart
ontwierp. De route gaat vervolgens
via de wijk El Gótico naar
het Picasso Museum. Na afloop
volgt een workshop waarin deelnemers
hun eigen Picasso schilderen.
Dat deed ook de bekende Britse televisiekok
Gregg Wallace. „Hij was
aanvankelijk sceptisch, maar heeft
er uiteindelijk enorm van genoten.
De tv-opnames zijn wereldwijd uitgezonden
en nog steeds te zien via
YouTube. Ik krijg er veel positieve
reacties op. Onlangs kwam nog een
stel uit Australië een Picasso schilderen”.
Kunstenares Karlijn Surminski
(45) uit Blitterswijck werkt al
vijftien jaar in Barcelona. Ze
schildert vaak in de sfeer van
Picasso maar heeft ondertussen
ook een eigen stijl ontwikkeld. Met
veel kleuren.
Door rené poels
Karlijn Surminski aan het werk
in haar kleine maar knusse
atelier. Foto rené poels
horst
Nieuwe exposities in Kantfabriek
Met de expositie MOP-UP 4 biedt
De Kantfabriek voor de vierde keer
een platform aan jonge aankomende
textielkunstenaars en modeontwerpers
om hun werk te etaleren.
De textielfabricage is een van de
meest vervuilende industrieën en
onder de jongeren is veel beweging
om hier iets mee te doen. Voorbeelden
zijn duurzame productie van
garens en stoffen, verven met natuurverf,
ontwerpen van duurzame
kleding en recycling in garens, stoffen
en kleding. De tentoonstelling
laat zien hoe een jonge generatie
ontwerpers op verschillende manieren
bijdraagt aan een duurzame
textielsector met de uitdaging een
eigen stijl te maken. Deelnemers uit
de regio zijn Kyra Hegger en Romy
van Reenen uit Horst, Maayke Mutsaers
en Elian Beeker uit Peel en
Maas en Evy Cornelissen uit Venray.
De expositie KwANT toont onder
meer een greep uit de kantcollectie
van Museum de Domijnen uit Sittard.
Uit die collectie worden losse
stroken naaldkant en kloskant tentoongesteld.
Het merendeel is afkomstig
van de Liefdezusters van
het Kostbaar Bloed, die meisjesonderwijs
gaven in het Agnetenbergklooster.
De pronklappen en werkstukken
zijn gemaakt door de pensionaires
en de zusters van het
Urulinenpensionaat aan de Oude
Markt. Daarnaast zijn er kragen en
manchetten die gemaakt zijn ter
verfraaiing van burgerkleding, omslagdoeken
en kleding die rijkelijk is
versierd met stroken kant.
Vijf jonge ontwerpers van de opleiding
Design van de Kunstacademie
in Maastricht en hun docent namen
enkele kanten objecten uit de collectie
van De Domijnen onder de loep.
Tot begin april zijn in museum De
Kantfabriek in Horst twee nieuwe
exposities te bezichtigen.