10 woensdag AUTO 24. 02. 2021
EV: Renault Twingo Z.E
stroom kan laden. Daarmee is deze
goedkoopste elektrische auto wél
een snellader bij de publieke laadpalen,
alleen zijn er nog maar weinig
locaties die dat vermogen ook leveren.
Overigens kun je de batterij uit
de Twingo Z.E. niet huren, zoals bij
de Zoe: de unit is altijd bij de prijs
inbegrepen.
Rijervaring
Wat zeker is, is dat de Twingo Z.E.
de fijnste Twingo van het moment
is. Z’n aandrijflijn is – uiteraard –
soepel en schokvrij en dus ideaal
voor gebruik in de stad. Prettig is
ook de mogelijkheid om de mate van
regeneratief remmen in te stellen.
Er zijn drie standen, waarbij one pedal
driving helaas niet mogelijk is
omdat de Twingo net niet volledig
zelf tot stilstand kan komen. Hij
heeft een heel kleine draaicirkel van
8,6 meter door de enorme stuuruitslag,
achterwielaandrijving en relatief
brede banden. Tel daarbij het
zuivere stuurgevoel (door het ontbreken
van aandrijfkrachten op de
vooras), een lager zwaartepunt
door de accu die net voor de voorstoelen
ligt en de redelijk stugge
achterwielophanging op, en dan
blijkt de Twingo Z.E. een dynamisch
karretje op lage snelheden en
in de stad.
Meerwaarde
Blijft de vraag wél staan of deze
elektrische versie z’n meerprijs
waard is. Een reguliere Twingo begint
immers al bij net iets meer dan
13 mille, maar ook dan rijd je in een
vrij karig uitgevoerde versie. Vergelijken
we de versies mét elektroBudget
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De Renault Twingo Z.E.
FOTO JEANBRICE
LEMAL
We zijn lange tijd voor de gek gehouden
door Renault, want tot voor
kort zei de Franse fabrikant dat er
geen ruimte was voor een elektrische
Twingo onder de populaire
Zoe. Dat was enerzijds te begrijpen,
omdat de ontwikkeling en productie
van zo’n kleine, goedkope EV een
enorme uitdaging voor fabrikanten
is. Batterijen zijn immers duur om
te produceren en verhogen de verkoopprijs
van een auto flink, helemaal
in een segment waar consumenten
een prijsverschil van een
paar honderd euro al een reden vinden
om een auto al dan niet te laten
staan. Nu blijkt dat Renault al sinds
de ontwikkeling van de derde generatie
Twingo van plan was ook een
elektrische variant te bouwen. En
eigenlijk kennen we die auto al,
want de Smart ForTwo en ForFour
– die reeds als elektrische modellen
zijn verschenen – maken gebruik
van hetzelfde platform. Renault
kan op die manier de ontwikkelingskosten
van de auto drukken,
waardoor de komst van de Twingo
Z.E. niet zo gek duur is. De Fransoos
is mede daardoor de goedkoopste
elektrische auto van het
moment, want hij is er ‘al’ vanaf
20.590 euro.
Lokkertje
Vergis je echter niet: da’s vooral een
lokkertje. Dat bedrag hoort bij de
vrij karig uitgeruste Lifeuitvoering,
die bijvoorbeeld airconditioning,
een multimediascherm en een
in hoogte verstelbaar stuur mist.
Wil je die zaken wél aan boord, plus
bijvoorbeeld een in twee delen
neerklapbare achterbank, een in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel
en elektrische ramen voor,
dan dien je 22.090 euro over te maken
voor de veel aantrekkelijkere
Collectionversie.
Daarmee blijft de
Twingo nog altijd onderaan de prijslijst
staan, want de elektrische
Smarts kosten 23.995 euro, en ook
de elektromini’s
van de Volkswagen
Groep kosten minstens 23 mille.
Personalisatiemogelijkheden
Ook in het geval van deze Twingo
Z.E. kun je je helemaal uitleven op
de uitgebreide optielijst, want de
zeer rijk uitgeruste Vibeseditie
die
wij reden, kost bijna 25 mille. In alle
gevallen krijg je een Twingo zoals
we ‘m kennen: met veel personalistatiemogelijkheden,
achterwielaandrijving
en die flinke stuuruitslag
door het ontbreken van een motor
in de neus. De binnenmaten zijn
ook gelijk – omdat er van meet af aan
rekening is gehouden met het batterijpakket
onder de voorstoelen –
daarom past boven de elektromotor
net als in een reguliere Twingo 240
liter aan bagage.
Vermogen en bereik
Die elektromotor komt qua specificaties
volledig overeen met die in de
twee Smarts: het vermogen bedraagt
60 kW (82 pk), het koppel 160
Nm. Daarmee is de Twingo vlot genoeg
voor in de stad en daarbuiten:
binnen 5 seconden ‘sprint’ hij naar
de 100 km/h, z’n topsnelheid is 135
km/h. Wel anders ten opzichte van
de kleine Daimlers is de batterij. Die
meet namelijk 22 kWh – in tegenstelling
tot 17,6 kWh in de Smarts –
en is goed voor een rijbereik tussen
de 190 en 250 kilometer. Toen we de
Twingo Z.E. ontvingen, bleek de volle
batterij echter maar goed voor
160 kilometer. Dat is een veel realistischere
waarde, maar tegelijkertijd
genoeg voor de doorsnee Twingorijder.
Die rijdt volgens Renault
gemiddeld namelijk zo’n 30 kilometer
per dag. Gelukkig maar, want de
mogelijkheid tot DCladen
ontbreekt.
Wél positief is het feit dat de
Twingo Z.E. – net als z’n grote broer
Zoe – maximaal 22 kW wisselnisch
geregelde airconditioning en
een multimediascherm, dan bedraagt
het prijsverschil iets om en
nabij de 6000 euro. Het lage onderhoud,
de goedkope energie (helemaal
wanneer er thuis kan worden
geladen) en de waarschijnlijk lagere
afschrijving in combinatie met
de prettige rijeigenschappen zijn
goede redenen om voor deze elektrische
versie te gaan. De Z.E. is ook
interessant voor wie private lease
overweegt: het publiek voor een
dergelijke constructie rijdt waarschijnlijk
liever in een soepele en
onderhoudsvrije elektroauto
als
deze. Maar ook dan moetie
in je gebruikspatroon
passen, want de
laadsituatie moet voorbereid zijn
op de lage actieradius van de Twingo
Z.E. Bovendien bedraagt het
maximale kilometrage bij private
lease maar 6000 kilometer voor
een Twingo. Dat geldt ook voor de
benzinegestookte versie, dus in dat
geval kun je beter voor de Z.E. gaan.
Renault zegt zelf ook te mikken op
bedrijven die hun vloot van stadsautootjes
willen vernieuwen en vergroenen,
en daar lijkt deze Twingo
Z.E. uitermate voor geschikt. De
kans is dus groot datie
snel een
veelgeziene gast op de Nederlandse
weg wordt.
SPECIFICATIES
Renault Twingo Z.E.
Série Limitée Vibes
Prijs: € 24.790,Topsnelheid:
135 km/h
Acc. 0100:
12,6 s
Gem. verbruik: 16,3 kWh/100 km
CO2emissie:
0 g/km
Motor: synchroonmotor met
permanente magneet
Max. vermogen: 82 pk (60 kW)/
n.b. min1
Max. koppel: 160 Nm/0 min1
Transmissie: enkele reductieversnelling
Massa leeg: 1112 kg
De Renault Twingo Z.E. is de
goedkoopste elektrische auto van
het moment. Geeft dat automatisch
uitzicht op een succesverhaal?
DOOR SJORS TEN TIJE