AUTO
SPECIAL Voilà 59
Voilà heeft de JAC gereden. Het meest
kenmerkende voor wie elektrisch gaat rijden
is dat alle vermogen meteen beschikbaar
is en de auto als een pijl uit een boog wegschiet.
Dat wow-effect heb je ook in de JAC.
De auto voelt bijzonder stijf – en daarmee
degelijk
– aan.
Men kan de JAC vergelijken met de ID3 van
Volkswagen
en de Jaguar I-PACE. De JAC
zit bepaald niet ver af van de rijbeleving
van de ID3.
Het algemene kwaliteitsgevoel is dik in orde.
Zeker niet alleen maar hard en goedkoop
plastic. Op het dashboard zit mooi, zacht
materiaal.
Waar het bij elektrische auto’s steeds meer
op aankomt is vormgeving,
ruimte en een
scherpe prijs. Dit is zeker aanwezig in de
JAC. Actieradius is natuurlijk ook belangrijk,
maar die wordt van elk model steeds groter.
Deze JAC zal in 95% van de ritten voldoen.
Als je van Sittard heen en weer naar
TEKST VOILÀ MAGAZINE BEELD JEAN-PIERRE GEUSENS
“Auto Gelissen in Sittard
is nu de eerste Nederlandse
dealer van de JAC”
Amsterdam
wil, moet je de JAC in de hoofdstad
ergens een paar uur aan de stroom
hangen. De meeste mensen rijden gemiddeld
maar 50 kilometer per dag, waardoor
de actieradius van 300 kilometer actieradius
voor veel particulieren en bedrijven volstaat.
Qua design is de JAC een moderne compacte
auto en is het vooral een kwestie van
smaak of je hem mooi vindt of niet. Blijft
over de prijs. Om het kenteken op je naam
te zetten vraagt de dealer 30.650 euro,
inclusief de kosten rijklaar maken. Dat is
alle specificaties afwegende een duizendje
of vier, vijf goedkoper dan de concurrentie.
Daarmee maakt JAC een serieuze kans
om een blijvertje te worden.
MERK JAC
TYPE iEV7s
VERMOGEN 85 kW (114 pk)
GEWICHT
1460 kg
TOPSNELHEID 132 km/u
ACTIERADIUS 240-300 km
BATTERIJCAPACITEIT 39 kWh
BATTERIJ TYPE Samsung ternary
lithium
OPLAADTIJD 0-100% 8 uur,
15-855 <5 uur
KOFFER 250 liter