14 AUTO woensdag 23. 02. 2022
AUTOTEST
Een eigen draai voor nieuwe Skoda Fabia
deelde’ driecilinder moet wel even
op stoom komen onder 2000 toeren
per minuut, maar presteert vervolgens
afdoende in het middentoerengebied.
Hij haalt in 10,6 seconden
100 km/h en op een gevarieerde rit
haalden we al 1 op 18,2. De fabrieksopgave
van 1 op 20 lijkt eenvoudig
haalbaar. De koppeling gaat licht, de
pook soepel door de versnellingen
en het is een geschikte aandrijflijn
voor deze supermini, maar een zesbak
zou wenselijk zijn. Met korte lagere
versnellingen voor meer spintkracht
en een langer spaarverzet
voor de zuinigheid. Maar de grootste
hork rijdt hiermee vloeiend weg.
Wie meer snelheid en gebruiksgemak
wil, neemt de versie met automaat.
Die motor heeft iets meer
punch, maar heel groot is het verschil
niet. Het gedrag van de automaat
voldoet deels, want opschakelen
gaat snel en soepel. Echter, in
druk spitsverkeer heeft hij moeite
om het stopandgoverkeer
naadloos
aan elkaar te knopen. Hij schakelde
houterig en te laat terug van 2
naar 1 tijdens het uitrollen voor een
stoplicht. Ook het aangrijpen bij het
wegrijden gaat te langzaam en vervolgens
te abrupt om van een soepele
start te kunnen te spreken.
We reden hem langs de Poolse kust
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Met bekende bouwstenen uit de
Volkswagendoos
toch weer een
echte Skoda maken. Dat is gelukt
met de Fabia.
DOOR PETER HILHORST
De Skoda Fabia is aangeland bij de
vierde generatie en na 22 jaar zijn er
4,5 miljoen exemplaren verkocht.
De Fabia heeft in het competitieve
Bsegment
altijd een eigen plek weten
te veroveren als het nononsense
aanbod. Een betaalbare, doordachte
en ruime supermini voor een
schappelijke prijs. Genoeg voor een
eigen fanbase in het Bsegment,
waarin de Volkswagen Polo, Ford Fiesta,
Opel Corsa, Renault Clio en Toyota
Yaris de grote spelers zijn. De
nieuwe Fabia staat op het MQB A0platform
en dat is de bodemplaat
waarop onder meer de Audi A1, de
genoemde Polo en de TCross
rollen.
Maar Skoda past het ook al toe op de
Kamiq. Het is stijver, veiliger, groter
en maakt gebruik van een modernere
elektrische architectuur. Sinds
het verscheiden van de Citigo als het
instapmodel van het merk moet de
Fabia daarmee de verkooplijsten in
Nederland beklimmen.
Ruim
De kracht van de Skoda zat hem in
de royale ruimte en op dat vlak heeft
hij zelfs gewonnen. Hij meet voortaan
4,11 meter van bumper tot bumper,
waarmee hij elf centimeter langer
is. Het zorgt ervoor dat hij fors
geschapen is voor zijn segment,
want het gemiddelde is vier meter.
De wielbasis is 9,4 centimeter toegenomen
en daarmee is de afstand tussen
beide assen zelfs forser dan bij
de eerste generatie Octavia. In de
breedte is hij 4,8 centimeter uitgedijd.
De kofferbak kreeg 50 liter
meer inhoud, waardoor die nu 380
liter bedraagt. Dat is vergelijkbaar
met de huidige Golf en veel meer volume
dan gebruikelijk in het Bsegment.
Met de bank plat ontstaat er
1190 liter en ook dat is een mooie
waarde. De inzittenden komen er
evenmin bekaaid vanaf. De fijne achterbank
staat onder een flinke hoek,
heeft een lange zitting en een zachte
vulling. Tot de voorstoelen blijft er
een centimeter of vier over voor de
knieën als je 1,80 meter bent. Tot de
dakhemel zelfs tien centimeter. Op
de voorste zitrij staan stoelen met
keurige afmetingen, voldoende
steun en verstelbaarheid. Op het
praktische vlak bevindt hij zich dan
ook vooraan in zijn klasse en is hij eigenlijk
beter dan de Volkswagen
Polo. Met dezelfde technische fundering,
maar een ruimer opgezet
bouwwerk.
Interieur
De ‘huisstijl’ van Skoda ziet er ook
weer frisser uit. Met een herkenbare
neus en rustige lijnen. In het interieur
evenmin designuitspattingen,
maar een strak afgewerkt geheel.
Harde kunststoffen, glimmende panelen,
in stof ingepakte plastics, voldoende
aflegruimte, een modern
multimediasysteem, inductieladen,
draadloze smartphoneconnectiviteit
en zelfs een digitale cockpit, al
dan niet standaard. Het centrale
scherm is er in drie varianten met
een maximum van 9,2 inch. Het
staat op het dashboard, terwijl het
er bij een Polo in is geïntegreerd. De
grootste versie heeft thematoetsen
aan weerszijden en de menu’s zijn
suboptimaal. Het is soms even zoeken
voordat je de juiste aanraakopdracht
hebt gevonden. De aircounit
heeft fysieke toetsen en de Fabia
doet met de juiste aankleding niets
onder voor een Polo. Solide, degelijk
en met net genoeg franje als je wat
contrasterende kleuren kiest op het
dashboard. De tekst Fabia aan
weerszijden van het instrumentarium
geeft bovendien een eigen draai
aan het geheel. Het klokkencluster
geeft overzichtelijk de benodigde informatie
weer. Er zijn weer praktische
vondsten, zoals een optionele
usbc
aansluiting in de binnenspiegel
om bijvoorbeeld een dashcam
aan te sluiten, waardoor er geen kabel
over het dashboard loopt. Voorts
ontbreken de ijskrabber in de tankklep
en de paraplu in de deur niet. In
de kofferbak vind je een uitklapbare
mat om de achterbumper te beschermen
tijdens het beladen en een
flexibel opbergvak om spullen van
verschillende grootte in vast te maken.
Aandrijving
Het motorenaanbod bestaat voor
Nederland slechts uit één versie,
maar in twee vermogensvarianten.
Het betreft de 1,0liter
driecilinder
turbomotor met 95 pk en 175 Nm in
combinatie met een handgeschakelde
vijfbak, of een variant met 110 pk
en 200 Nm die gekoppeld is aan een
zeventraps automaat met dubbele
koppeling. Hij wordt geleverd in drie
uitvoeringen: Active, Ambition en
Business Edition. Met een prijsniveau
vergelijkbaar met de Polo is de
Fabia niet zozeer de onderscheidend
scherp geprijsde auto in zijn
segment, want bij de concurrentie
zijn – al dan niet zwakker gemotoriseerde
– versies te krijgen voor minder.
Skoda biedt ook geen milde hybride
of een fullhybrid
om de CO2uitstoot
(en de prijs) te verlagen.
We hebben met beide motorvarianten
gereden. De versie met handbak
blijkt de prettigste. De ‘minderbeaan
de Oostzee. Een paar kilometer
landinwaarts is het asfalt op de buitenwegen
zwaar gehavend. Het is
veelvuldig gerepareerd en daardoor
zeer hobbelig. Zelfs het soepele onderstel
van de Fabia had er zijn handen
vol aan. Hij is soft geveerd en
zacht gedempt, waardoor hij de
grootste aanslagen weet te verwerken.
Op 16inch
wielen ging hij daar
nog wat beter mee om dan op 17inch
exemplaren waarop we hem ook
hebben geprobeerd. Die brengen
meer stuurprecisie, maar minder
afrolcomfort.
Op het Nederlandse asfalt rijdt hij
probleemloos door veel souplesse,
aardig wat rol om de lengteas
en
een koersvaste wegligging, al dan
niet geholpen door de uitgebreide
rijhulpjes om afstand te bewaren tot
de voorligger en binnen de lijntjes te
blijven. De besturing is sterk bekrachtigd
en geeft geen feedback,
maar wel precisie. Genoeg om hem
moeiteloos een parkeervak in te
draaien of vol vertrouwen een afrit
te nemen. Dat is exact wat een Fabia
moet doen.
Eindoordeel
Groot, doordacht, praktisch en verzorgd.
Nuchter bekeken beter dan
een Volkswagen Polo.
SPECIFICATIES
Skoda Fabia 1.0 TSI
Prijs: 20.290 euro
Topsnelheid: 195 km/h
Acceleratie 0100
km/h: 10,6 s
Gem. verbruik: 1 op 20,0
CO2emissie:
113 g/km
Motor: drieinlijn,
999 cm3, turbo
Max. vermogen: 95 pk (70 kW)/
5000 min1
Max. koppel: 175 Nm/1600 min1
Brandstof: benzine
Transmissie: handgeschakelde
vijfbak, voorwielaandrijving
Skoda Fabia.
FOTO'S SKODA AUTO