woensdag 02. 03. 2022 MOTOR 13
de remmen, uiteraard nu voorzien
van ABS, zo blijkt als het tempo stevig
wordt opgeschroefd op de
bochtige Franse wegen. Waarbij de
achterrem, die je meestal veel minder
gebruikt, het opvallend goed
doet. Zelfs beter dan het anker aan
de voorzijde.
De Classic 350 is geen krachtpatser.
De eenpitter heeft 20,2 pk en
een trekkracht van 27 Nm. Met wat
moeite tik je de 130 kilometer per
uur aan. Iets meer vermogen om
wat vlotter mee te komen in het
verkeer zou fijner zijn. Maar misschien
moet je op dit punt gewoon
niet te veel verwachten van deze
Indiase motor. Je moet vooral rustig
van het rijden en je omgeving
willen genieten op de Royal Enfield.
Als je gedachten dan afdwalen
en je vergeet terug te schakelen
bij een scherpe bocht, wordt dat
niet meteen afgestraft. Want ondanks
dat er maar één zuiger heen
hen weer gaat in het motorblok,
pruttelt de vriendelijke Classic onvermoeibaar
op een laag toerental
door zonder bokkig te worden. Er
zit behoorlijk wat contragewicht in
het blok verborgen om dit voor elkaar
te krijgen.
Gewichtig
Gewichtig is de motor zonder
meer, dat voel je ook tijdens het rijden.
Niet dat de motor erg zwaar
stuurt, maar je voelt hem wel een
beetje in de bochten vallen. Nee,
lichtvoetig is deze Royal Enfield
niet, maar deze klassieker is dan
ook degelijk gemaakt. Vrijwel alles
is van metaal, alleen de zijkapjes
zijn van kunststof.
De motor oogt niet alleen degelijk,
hij is het volgens de fabrikant ook.
Daarom geven ze drie jaar garantie
op de motor, ongeacht het aantal kilometers.
En mocht je dan in die
drie jaar toch stil komen te staan,
dan belooft Royal Enfield je gratis
hulp om je weer op weg te helpen.
Als je dat durft te beloven, moet je
aardig zeker zijn van je zaak. Tijdens
het rijden op de Classic denk
ik echter geen moment aan de mogelijke
problemen die eventueel
zouden kunnen ontstaan en waarvoor
ik de wegenwacht van Royal
Enfield moet bellen. In het zadel
van deze vriendelijke pruttelaar is
het credo vooral rustig genieten. Je
hoeft je daarbij ook niet druk te maken
over steeds ingewikkeldere
elektronica waarmee je allerlei informatie
op je dashboard tovert,
want dat zit er simpelweg niet op.
Twee tripmeters, een klokje,
brandstofmeter en een snelheidsmeter.
Meer smaken heeft de Classic
niet. En dat kun je met een simpel
knopje bedienen. Daarnaast
kun je ook nog verschillende accessoires
monteren, zoals een vrij basic
navigatiesysteem. Royal Enfield
noemt dit een tripper die je aan
je telefoon koppelt en met een eenvoudig
pijltje de juiste richting aangeeft.
Bij dit van oorsprong ruim
120 jaar oude Engelse motormerk
is alles altijd vooral functioneel.
Dat geldt ook voor de Classic 350.
Dure benzine
Wat je ziet is wat je krijgt bij deze
nieuwe motor. Een klassiek ogende,
maar wel moderne en keurig afgewerkte
degelijke pure motorfiets
voor net geen 6.000 euro. En dan is
deze eenpitter ook nog eens erg zuinig
op de dure benzine. Er kan dertien
liter in de druppelvormige tank
die je bijna 400 kilometer ver
brengt. Maar dan moet je hem wel
rustig berijden, waar deze motor
ook voor bedoeld is.
Boze reacties van mensen die aan
populaire dijkweggetjes wonen
hoef je daarbij niet te verwachten
want ook het geluid dat deze motor
produceert is uiterst vriendelijk.
Meer info: www.royalenfieldbenelux.
nl.
MOTORTEST
Als de eenpitter aanslaat lijkt het
wel of een geoliede stoommachine
tot leven wordt gewekt met een
enorm vliegwiel onderhuids.
Soepel pruttelt de 350 cc sterke
Royal Enfield in het vooronder van
deze klassieker.
DOOR MICHIEL SNIK
,,Dat is een oudje’’, klinkt het vanaf
de rand van de straat met een onvervalst
Provençaals accent. De
Fransman knikt bewonderend en
steekt zijn duim omhoog, niet wetend
dat hij de plank stevig misslaat
want de Royal Enfield Classic
350 is nagelnieuw. De ‘wederopstanding
van de Classic 350’ noemt
de importeur van dit Indiase merk
deze motor die aan de pers gepresenteerd
wordt in de omgeving van
Marseille.
De ‘oude’ classic wordt al een paar
jaar niet meer gemaakt, maar zijn
opvolger lijkt als twee druppels water
op zijn voorganger. Maar als je
wat beter kijkt, stapelen de verschillen
zich op. Van het voor
tot
het achterlicht zijn er talloze zaken
vernieuwd, inclusief dat voor
en
achterlicht. Zo is het motorblok
nieuw, of beter, overgenomen van
de vorig jaar gepresenteerde Meteor.
Die Meteor is een belangrijke
donateur van de Classic, want onder
meer ook het frame is hiervan
afkomstig.
Comfort
Het comfort is een stuk beter dan
op de oude Classic, zo merk je al
snel tijdens het rijden. Dat komt
niet alleen door het betere zadel,
maar ook door de grotere wielen.
Zelfs een lifter die een stukje mee
achterop gaat, is te spreken over
het zadel achter. Je kunt dat achterste
zadel ook weglaten, waardoor
de motor een nog karakteristiekere
uitstraling krijgt.
De nieuwe Classic is echt beter dan
het oude model. Dat geldt ook voor
Kijk voor meer auto
en motornieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Royal Enfield
Classic 350:
wedergeboorte
van puur
motorrijden
Royal Enfield Classic 350. FOTO'S FLORIAN MEURET EN RODOLPHE HERPET