woensdag 02. 03. 2022 3
De Lambertuskerk,
10 jaar terug
opgeknapt en
later ook van
binnen verbouwd,
is een van de
kerken die een
nieuwe bestemming
hebben
gekregen.
ARCHIEFFOTO
HARRY HEUTS
Serie over stenen met een
oude ziel en een nieuw geloof
TAAL OF TAOL?
MUZIEK EN TAAL VERBINDEN MAASTRICHT
19.30u - 22.00u Herremeniezaol Hier
IMPASSANT
AD VAN ITERSON
Een appje uit de Randstad. Of we
geen carnavalsschaamte hebben
gevoeld? Immers, hossen met zijn
allen terwijl tweeduizend kilometer
verderop… Pijnlijke vraag, dat.
Maar ook een vraag die slechts één
antwoord accepteert. Dat antwoord
moet luiden: ja, wij hebben
ons te schamen! Maar van vragen
die geen echte vragen zijn − eerder
bevelen – wordt een mens obstinaat.
Je wilt de kont tegen de krib
gooien. Carnavalsschaamte? Wij
helpen de Oekraïners niet door
met de vastenavond thuis te
blijven zitten!
Nee, denk je vervolgens, laat je niet
tot zulke uitspraken provoceren.
Er zijn geen eenduidige antwoorden
te geven. Carnaval is van
origine al tweeslachtig – de
bekende lach en de bekende traan.
Dit jaar helemaal. ‘Juist nu het
leven vieren’ en ‘had je niet een
jaartje kunnen wachten?’ strijden
om de voorrang.
We lopen naar de stad. ‘We hebben
in ieder geval geboft met het weer’,
monkelen we een beetje beschaamd.
VAAL
Pop-up vaccinatie nog
twee donderdagen open
Dialect of Nederlands? Hoe verbindt muziek en taal ons met elkaar? Wat is de rol van
onderwijs, van verenigingen, van muziekonderwijs? Hoe verbinden we Mestreechtenere
met nieuwe stadsbewoners?
WITTEM
Askruisje halen in
kloosterkerk Wittem
MAASTRICHT
8 MAART
Aanmelden via : cdamaastricht.nl/agenda
Herremeniezaol Hier
Burg. Cortenstraat 7
6226 GP Maastricht
Talkshow gastheer Theo Bovens in gesprek met Beppie Kraft, Peter Noten,
Jan Janssen, Leonie Cornips en uiteraard met U!
De laagstaande zon in
onze rug werpt lange schaduwen,
ook van onszelf en wat we inderhaast
op onze kop hebben gezet.
Wat hangt daar achter dat raam?
Vellen papier met tekst. Zouden de
inwoners van dat studentenhuis bij
wijze van bijverdienste wat te eten
aanbieden? Saté? Hamburgers?
Iets van veggie? Nee. We lezen:
Ukraine.
Mekraine.
Wekraine.
En:
Carnawar! Ook bij het eerste café
wordt er volop verwezen naar de
oorlog. De roodgeelgroene
streepjes op de wangen ondervinden
concurrentie van blauw en
geel. „Die Poetin gaat Hitler
achterna… Een capsule in zijn
bunker”, zegt een vrouw en wordt
dan onderbroken met een typische
wending van deze dagen: „Wat zeg
je van de nieuwe prins? Leuke
vent, hè? Niet meer de jongste,
maar dat vind ik juist…”
Voor de beschilderde schutting in
het winkelhart staan mensen te
discussiëren. Die kale man, die ze
daar hebben geschilderd, dat moet
Poetin zijn! Kijk maar: ‘Duffe!’
staat naast zijn kop geschreven.
Nee, zeggen anderen. Het moet die
buurman van het roze hekje in
Nazareth verbeelden. De gemillimeterde
man die bij de Rijdende
Rechter uit zijn slof schoot. O die!
Een soort held wel. Mobieltjes
flitsen, maar dan zie je aarzeling.
Eentje zegt wat iedereen denkt:
„Ik zet dit jaar niks van carnaval
op Facebook of Instagram. Dat is
het minste wat je kan doen.”
Zo ging het door, alle dagen. De
woede over Poetin en Baudet is
ontzaglijk. Het verdriet om de
slachtoffers ook. „Toen ik Grameer
hoorde luiden heb ik in de tuin
staan janken.” Maar er worden ook
relativerende grapjes gemaakt.
Grappen over het randje. Carnavalsschaamte
– ja en nee. „Het is
dubbel.”
REAGEREN?
redactiemaastricht@delimburger.nl
COLUMN
Schaamte
REGIO
De popup
vaccinatielocatie van de
GGD Zuid Limburg in café restaurant
Suisse aan de Maastrichterlaan
in Vaals is nog twee extra donderdagen
open, op 3 en 10 maart.
Mensen kunnen er dan nog, zonder
afspraak, binnenlopen voor hun
eerste, tweede of boosterprik. Die
laatste prik is voor iedereen van 18
jaar en ouder die minimaal 3 maanden
geleden de basisvaccinatie
heeft afgerond of besmet is geweest.
De prikplek in de feestzaal van het
café is beide donderdagen geopend
tussen 16.00 en 20.00 uur.
In de kloosterkerk in Wittem kan op
Aswoensdag een askruisje gehaald
worden.
„Er staat de hele dag gezegende as
in de kerk waarmee men zelf een
kruisje op het voorhoofd kan maken”,
laat het klooster weten. Er ligt
tevens een bijbehorend gebed klaar.
Aswoensdag is de eerste dag van de
zogenaamde Veertigdagentijd; de
weg naar Pasen. Het askruisje is een
teken hiervan.
Om 19.00 uur is er een gebedsdienst. Ook
daar kan een askruisje worden gehaald.
Oproep!
Bewaart u zelf een bijzondere
herinnering aan een van de
godshuizen die in deze serie
langskomen? Of is er volgens u
een kerk die absoluut niet in
deze serie mag ontbreken?
Laat het ons weten via:
zuid@delimburger.nl
Aan bod komen godshuizen zoals de
Nieuwe kerk in Valkenburg en de
Hubertuskerk in Maastricht. We
blikken terug – bijvoorbeeld: hoe kon
op deze locatie een kerk ontstaan – ,
maar zoomen vooral in op de huidige
bestemming van de aan de eredienst
onttrokken kerk.
Het is nog niet zo gek lang geleden
dat in deze contreien het leven voor
een groot deel werd bepaald door de
roomskatholieke
kerk. De kalender
puilde uit van feest
en herdenkingsdagen
en op die data zat je, net als
elke zondag, in de kerk, die afgeladen
vol was. Het onderhoud van de vaak
immense gebedshuizen met hun
vele kunstschatten vormde decennialang
geen enkel probleem. De collectes,
de gezins
en kerkbijdragen,
de misstipendia en zeker niet op de
laatste plaats de aan de kerk veelvuldig
nagelaten roerende en vooral onroerende
goederen brachten meer
dan genoeg geld in het laatje. Het
was de tijd van het Rijke Roomse Leven.
Die tijd is niet meer. Eind jaren zestig
van de vorige eeuw begint de ontzuiling
in ons land. Emancipatie, democratisering,
maar ook stijgende welvaart
en toenemende scholing maken
dat we steeds verder los raken
van onze zuil én dat we steeds minder
afhankelijk worden, óók van de
kerk. Het aantal gelovigen loopt terug,
met als gevolg voor de parochies,
eigenaar van vaak meerdere
kerkgebouwen: minder inkomsten.
In combinatie met hoge onderhoudskosten
en/of de keuze om middelen
anders te besteden, bijvoorbeeld
aan ouderen,
zieken
of armenzorg,
besluiten parochies een of
meerdere kerken te sluiten en te verkopen.
Op die manier zijn in Limburg
de afgelopen jaren tientallen
kerken gesloten.
Wanneer kerkgebouwen aan de eredienst
worden onttrokken, of er
noodgedwongen op zoek moet worden
gegaan naar een nieuwe, gedeelde
invulling, is het vaak een dilemma:
wat kun je met zo’n gebouw? In praktische
zin, maar ook in principiële
zin. Want niet alles is bespreekbaar.
De nieuwe functie moet wel aansluiten
bij de doelstellingen van de kerk,
zo is ook vastgelegd in de Codex van
Canoniek recht (CIC), het wetboek
van de RoomsKatholieke
Kerk. Wat
precies wordt verstaan onder het zogeheten
‘profane en niet onwaardig
gebruik’, is op voorhand niet altijd
duidelijk. Maar het mag in elk geval
geen seksboetiek of coffeeshop zijn.
Voorbeelden van ‘wat dan wel’, leest
u de komende weken in de VIAserie
‘Na de dienst’.
NA DE DIENST
DOOR ALBERT LAMBERTS EN ROB WILLEMS
‘Na de dienst’. Door het teruglopend
aantal gelovigen zijn veel
kerken gesloten in Limburg. Soms
worden ze gesloopt, de meeste
krijgen een wereldlijke bestemming.
Van museum tot sportschool.
VIA portretteert een aantal
aan de eredienst onttrokken
kerken in een serie over stenen
met een oude ziel en een nieuw
geloof.