woensdag 10. 03. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Groen gassen in Volkswagen Golf GTE
Op het eerste oog in elk geval wel,
want de GTE wordt optisch nadrukkelijk
als een sportieve variant de
wereld in gestuurd. In het interieur
moeten sportstoelen met het kenmerkende
ruitjesmotief de familiebanden
met de GTI bevestigen, als
zijn ze natuurlijk niet in het rood,
maar in VW’s ecokleur blauw uitgevoerd.
Een uitgebreid infotainmentsysteem
is eveneens standaard, aangezien
dat integraal onderdeel uitmaakt
van het hybridesysteem.
Dat
is ten opzichte van de vorige generatie
flink doorontwikkeld. De basis is
nog wel hetzelfde, met een 150 pk
1,4liter
viercilinder turbo en een zestraps
DSGautomaat
waarin een
109 pk en 400 Nm sterke elektromotor
is verwerkt. Het gecombineerde
vermogen is opschroefd van 204 pk
en 350 Nm naar 245 pk en 400 Nm.
Daardoor sprint de GTE nu in een
GTIwaardige
6,7 seconden naar de
100 km/h, terwijl de topsnelheid met
drie hele kilometers per uur is verhoogd
tot 225 km/h. Het grootste
verschil zit ‘m echter in het accuformaat.
Met zijn 13 kWh aan lithiumioncellen
die onder de achterbank
verstopt liggen, is een realistische
elektrische actieradius van 60 kilometer
absoluut niet ondenkbaar.
Een klein nadeel is dat het opladen
van de accu nog steeds met maximaal
3,6 kW gaat en vanwege het
toegenomen formaat iets langer
duurt. Reken op drie uur en veertig
minuten bij de doorsnee laadpaal.
Onderhuids is er ook het nodige aan
het hybridesysteem gesleuteld om
de beschikbare energie optimaal te
gebruiken. Navigatiedata en de sensoren
van de adaptieve cruise control
De Kia Stonic
vinden werkt alleen als daar aansprekende
씲 229 p/m Private Lease
worden gebruikt om de meest efficiënte
strategie te plotten en de
auto wanneer nodig automatisch te
laten afremmen door de emotor
als
generator te gebruiken. De DSGbak
schakelt soepel en vlot en de elektromotor
speelt vooral op de achtergrond
een ondersteunende rol. In de
volledig elektrische modus gebruik
je de 400 Nm vanuit stilstand om
meer dan vlot door het verkeer te
schieten tot een snelheid van 130
km/h. Maar eerlijk gezegd is voor
een echte GTIbeleving
meer vermogen
nodig om te compenseren
voor het extra gewicht en het vlakke
Ben jij toe aan iets nieuws, iets verfrissends? Voel dan de schone kracht van
onze nieuwe Mild Hybrid technologie, standaard in elke Kia Stonic.
Power, rust en ruimte: wie zegt dat je moet kiezen?
karakter van de aandrijflijn.
Qua rijeigenschappen vallen de extra
kilo’s gelukkig minder in negatieve
zin op. Omdat het grootste deel
van de extra 161 kilo ten opzichte van
een GTI laag achterin de auto ligt, is
de balans van de auto er in zekere zin
juist op vooruitgegaan.
Wie zich afvraagt waarom er maar
geen veel goedkopere plugin
hybrides
met meer bescheiden vermogens
op de markt komen, moet zich
realiseren dat een PHEV vanwege
de dubbele aandrijflijn en accu per
definitie een dure en zware auto
wordt. Daarvoor een koperspubliek
VDNS Venlo De Sondert 12, Venlo, Tel. 077 - 333 30 77
VDNS Hansen Keizersveld 2, Venray, Tel. 0478 - 514 315
kia-vdns.nl
Gem. brandstofverbruik: 4,8-5,3 l/100km, 20,8-18,9 km/l. CO2-uitstoot: 109-120 g/km.
De vermelde waarden voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens WLTP. Genoemde actie en consumentenprijs is geldig bij aankoop van een nieuwe Kia Stonic met uiterste kentekenaanvraag op
31-03-2021 en uiterste registratie op 30-04-2021. Genoemde prijzen zijn incl. kosten rijklaar maken. Bekijk de volledige actievoorwaarden op kia.com of vraag ernaar bij jouw Kia-dealer. Getoond model kan afwijken van de
beschreven uitvoering. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.
prestaties tegenover
staan. Zodoende is het iets voordeligere
en minder sportieve alternatief
voor de GTE niets meer dan een auto
met dezelfde aandrijflijn die middels
software geknepen wordt. De EHybrid
is 2.775 euro goedkoper en levert
geen 245 maar 204 pk.
Eindoordeel
De Golf 8 GTE zal niet dezelfde verkooptopper
als zijn voorganger worden,
maar voor de zakelijke rijder die
meer kilometers maakt dan een EV
op dagelijkse basis aankan, is het
geen verkeerde keus.
SPECIFICATIES
Volkswagen Golf GTE
Prijs: € 42.610,Topsnelheid:
225 km/h
Acceleratie 0100:
6,7 s
Gem. verbruik: 1 op 58,8
CO2emissie:
38 g/km
Motor: vierinlijn,
1395 cm3, turbo
Max. vermogen: 150 pk (110 kW)/
n.b. min1
Max. koppel: 250 Nm/1550 min1
Elektromotor: 109 pk/400 Nm
Max. gec. vermogen: 245 pk /400 Nm
Transmissie: zestraps DSGautomaat
Massa leeg: 1624 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
De vorige Golf GTE werd in Nederland
vooruitgeholpen door een
gunstig fiscaal klimaat. Hoe
interessant is de Golf 8 GTE, die op
eigen benen moet staan?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
De Golf 8 GTE is goed voor 245 pk.
FOTO VOLKSWAGEN AG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto