woensdag 10. 03. 2021 AUTO 13
De Golf 8 GTE is goed voor 245 pk. FOTO'S VOLKSWAGEN AG
dig om te compenseren voor het extra
gewicht en het vlakke karakter
van de aandrijflijn. Het vermogen is
nadrukkelijk in het middentoerengebied
geconcentreerd, zodat het
geen enkele zin heeft om veel toeren
te maken. Bovenin klinkt de 1.4 gestresst
en zit er nog maar weinig fut
in.
Rijeigenschappen
Qua rijeigenschappen vallen de extra
kilo’s gelukkig minder in negatieve
zin op. Omdat het grootste
deel van de extra 161 kilo ten opzichte
van een GTI laag achterin de auto
ligt, is de balans van de auto er in zekere
zin juist op vooruitgegaan.
Daarbij is de auto van achteren
merkbaar stugger om het accupakket
te ondersteunen, zodat hij verrassend
neutraal de hoek om gaat.
Iets wat we ook al bij de Passat GTE
constateerden. Een volwaardig
GTIalternatief
is het qua rijden
niet, maar het is zeker wel meer dan
een gewone plugin
hybride die slim
vermarkt wordt.
Aansprekend
Wie zich afvraagt waarom er maar
geen veel goedkopere plugin
hybrides
met meer bescheiden vermogens
op de markt komen, moet zich
realiseren dat een PHEV vanwege
de dubbele aandrijflijn en accu per
definitie een dure en zware auto
wordt. Daarvoor een koperspubliek
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
sis is nog wel hetzelfde, met een 150
pk 1,4liter
viercilinder turbo en een
zestraps DSGautomaat
waarin
een 109 pk en 400 Nm (was 102 pk en
350 Nm) sterke elektromotor is verwerkt.
Het gecombineerde vermogen
is echter opschroefd van 204 pk
en 350 Nm naar 245 pk en 400 Nm.
Daardoor sprint de GTE nu in een
GTIwaardige
6,7 seconden naar de
100 km/h, terwijl de topsnelheid
met drie hele kilometers per uur is
verhoogd tot 225 km/h. Het grootste
verschil zit ‘m echter in het accuformaat.
Meer elektrische actieradius
betekent een lagere CO2normering
en dat is – laten we eerlijk
zijn – uiteindelijk de enige reden dat
plugin
hybrides überhaupt bestaan.
Met zijn 13 kWh aan lithiumioncellen
die onder de achterbank
verstopt liggen, is een realistische
elektrische actieradius van 60 kilometer
absoluut niet ondenkbaar.
Een klein nadeel is dat het opladen
van de accu nog steeds met maximaal
3,6 kW gaat en vanwege het
toegenomen formaat iets langer
duurt. Reken op drie uur en veertig
minuten bij de doorsnee laadpaal.
Onderhuids is er ook het nodige aan
het hybridesysteem gesleuteld om
de beschikbare energie optimaal te
gebruiken. Navigatiedata en de sensoren
van de adaptieve cruise control
worden gebruikt om de meest
efficiënte strategie te plotten en de
auto wanneer nodig automatisch te
laten afremmen door de emotor
als
generator te gebruiken. Vanachter
het stuur valt direct op dat er de afgelopen
jaren lessen zijn geleerd om
de hele integratie van beide aandrijfsystemen
en de transmissie te
verbeteren. De DSGbak
schakelt
soepel en vlot en de elektromotor
speelt vooral op de achtergrond een
ondersteunende rol. In de volledig
elektrische modus gebruik je de
400 Nm vanuit stilstand om meer
dan vlot door het verkeer te schieten
tot een snelheid van 130 km/h.
Maar eerlijk gezegd is voor een echte
GTIbeleving
meer vermogen novinden
werkt alleen als daar aansprekende
prestaties tegenover
staan. Daarnaast moeten beide
aandrijflijncomponenten
in staat
zijn om de auto zelfstandig aan te
drijven, waardoor het gecombineerde
vermogen altijd redelijk
hoog zal zijn. Zodoende is het iets
voordeligere en minder sportieve
alternatief voor de GTE niets meer
dan een auto met dezelfde aandrijflijn
die middels software geknepen
wordt. De EHybrid
is 2.775 euro
goedkoper en levert geen 245 maar
204 pk. Momenteel verschillen de
auto’s op papier behoorlijk qua verbruik
en CO2uitstoot,
maar dat
komt enkel en alleen doordat VW
nog geen tijd heeft gehad om beide
auto’s volgens de WLTPmeetcyclus
te homologeren. Een testrit
met de EHybrid
om te evalueren of
die behalve qua vermogen nog in
een ander opzicht van de GTE verschilt,
houdt u van ons tegoed.
Eindoordeel
De Golf 8 GTE zal niet dezelfde verkooptopper
als zijn voorganger
worden, maar voor de zakelijke rijder
die meer kilometers maakt dan
een EV op dagelijkse basis aankan,
is het geen verkeerde keus.
SPECIFICATIES
Volkswagen Golf GTE
Prijs: € 42.610,Topsnelheid:
225 km/h
Acceleratie 0100:
6,7 s
Gem. verbruik: 1 op 58,8
CO2emissie:
38 g/km
Motor: vierinlijn,
1395 cm3, turbo
Max. vermogen: 150 pk (110 kW)/
n.b. min1
Max. koppel: 250 Nm/1550 min1
Elektromotor: 109 pk/400 Nm
Max. gec. vermogen: 245 pk /400 Nm
Transmissie: zestraps DSGautomaat
Massa leeg: 1624 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
vorige Golf GTE werd in Nederland
vooruitgeholpen door een
gunstig fiscaal klimaat. Hoe
interessant is de Golf 8 GTE, die op
eigen benen moet staan?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Helemaal hulpeloos is de nieuwe
Golf GTE natuurlijk ook weer niet.
Zoals elke PHEV profiteert de snelle
stekkerGolf
door zijn lage theoretische
verbruik van een minimale
bpmbijdrage.
Een prijs van 42.610
euro voor een Golf met 245 pk en de
mogelijkheid om hem met de nodige
laaddiscipline zeer goedkoop te rijden,
zou iemand best uit een GTI
kunnen lokken. Ook die heeft 245
pk, maar kost tegenwoordig al
48.335 euro en zal niet eenvoudig
onder de 1 op 14 te krijgen zijn. Maar
is er meer dan alleen motorvermogen
aanwezig om de sportieve belofte
in te lossen die de letters ‘GT’
doen?
Sportief
Op het eerste oog in elk geval wel,
want de GTE wordt optisch nadrukkelijk
als een sportieve variant (nee,
niet ‘Variant’) de wereld in gestuurd.
Met agressief ogend bumperwerk,
voorzien van de nodige
luchthappers, uitgebouwde dorpels
en een ledstrip in de grille. Ook zijn
17inch
lichtmetalen wielen standaard,
alsmede een dakspoiler, diffusor
en rood gespoten remklauwen.
In het interieur moeten sportstoelen
met het kenmerkende
ruitjesmotief de familiebanden met
de GTI bevestigen, als zijn ze natuurlijk
niet in het rood, maar in
VW’s ecokleur blauw uitgevoerd.
Een uitgebreid infotainmentsysteem
is eveneens standaard, aangezien
dat integraal onderdeel uitmaakt
van het hybridesysteem.
Dat is ten opzichte van de vorige generatie
flink doorontwikkeld. De baDe
AUTOTEST
Groen gassen
in Volkswagen
Golf GTE