woensdag 09. 03. 2022 AUTO 19
AUTOTEST
Kia EV6 is een vlot vlaggenschip
settings of extreem ver uitrollen.
Een inschatting van de daadwerkelijke
actieradius houd je nog van ons
tegoed, aangezien de heuvelachtige
testomgeving in ZuidSpanje
niet
helemaal representatief was. In elk
geval wordt beloofd dat de Kia, vanwege
een slim temperatuurmanagementsysteem
met warmtepomp,
80 procent van de actieradius behoudt
tot 7
graden.
Rijgedrag
Wat we al wel weten, is dat het echt
een aangenaam rijdende auto is.
Duidelijk dynamischer dan de Ioniq
5. Daarvoor lever je wat aan comfort
in, maar krijg je ook iets verrassend
lichtvoetigs terug. De demping is
vooral achter aan de stugge kant.
Maar door gebruik van frequentieafhankelijke
dempers, worden korte
oneffenheden toch redelijk goed
doorgelaten. Het helpt daarbij dat
de bandwang zelfs met 20inch
wielen
nog vrij dik is. De goede demping,
samen met het lage zwaartepunt
en een goede balans maken dat
de EV6 een stuk lichter aanvoelt
dan de 1800 tot 2000 kilo die hij
daadwerkelijk weegt. De massa
wordt goed opgevangen, draait vlot
de bocht in en drukt pas door tijdens
hard remmen. De besturing is vrij
doods, maar wel precies en goed doseerbaar.
In tegenstelling tot de
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Nadat Kia met de eNiro
voorop al
het bestverkochte merk van
Nederland is geworden, zet het
met deze EV6 een auto neer die het
gat naar de nummer twee zomaar
eens nog groter zou kunnen
trekken.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Het lijkt wel alsof het vergelijken
van auto’s met de opkomst van EV’s
steeds meer een spelletje ‘toptroeven’
is geworden. Het draait alleen
nog maar om de harde cijfers, minder
om het gevoel. De volts, kilowatts,
kilometers actieradius en
centimeters binnenruimte vliegen
je om de oren. Vanuit dat perspectief
bekeken creëert Kia met de EV6
een buitengewoon goede positie
voor zichzelf. Want net als het zustermodel
de Ioniq 5, staat deze EV6
op het nieuwe Koreaanse EGMP
platform, dat aansprekende prestaties
op alle vlakken mogelijk maakt.
Met een 800 voltboordnet
is snelladen
tot 235 kW mogelijk, vooral ook
een lading van 10 tot 80 procent in
slechts 18 minuten. Dat vertaalt
zich bij de EV6 met 77,4 kWh grote
accu in 300 tot 400 kilometer. De totale
opgegeven actieradius reikt tot
528 kilometer. Nog meer aansprekende
getallen zijn de rijklare instapprijs
van 44.495 euro, wat alleszins
redelijk is voor een bijna 4,7 meter
lange en 1,9 meter brede
crossoverhatchback
met een wielbasis
van 2,9 meter, 169 pk en 400
kilometer actieradius. Een upgrade
naar 229 pk en 77,4 kWh kost 7500
euro, waarbij al veel standaarduitrusting
is inbegrepen. Ook beschikbaar
zijn vierwielaandrijvers met
325 pk. Op termijn volgt een echt
sportieve ‘GT’variant,
die 584 pk
op straat zet voor een 0100
sprint in
3,5 seconden en een top van 260 km/
h. Nog vragen?
Kwaliteitsindruk
Het is ook niet zo dat overduidelijk
op andere zaken is bespaard om tegen
een redelijke prijs tot indrukwekkende
cijfers te kunnen komen.
Als je er echt naar op zoek gaat,
komt je in het interieur ook wel
goedkopere kunststoffen en afwerkingsfoutjes
tegen, maar over het
algemeen laat de EV6 een keurige
kwaliteitsindruk achter. Er worden
veel verschillende materialen door
elkaar gebruikt om de eentonigheid
te breken. Door een uitgekiende
combinatie van fysieke knoppen en
een infotainmenttouchscreen
is
een bedieningsconcept ontwikkeld
dat je in een mum van tijd onder de
knie hebt. Onder de ventilatieopeningen
is een rij aanraakvlakken
met een duo draaiknoppen geplaatst,
dat met een druk op de knop
van functie wisselt tussen de airco
of het grote scherm. De inhoud
daarvan kennen we al min of meer
van onze Sorentoduurtesters
en
andere recente Kia’s. Het is niet per
se een grensverleggend systeem,
maar ruimschoots snel en functioneel
genoeg voor de hedendaagse
eisen. Ook is het hele elektrisch rijden
er goed in verwerkt, met een
routeplanner die vanzelf snelladers
weet te vinden en dergelijke. Een digitaal
dashboard en headup
display
maken de informatievoorziening
nog completer.
De stoelen staan zoals het een crossover
betaamt vrij hoog in de auto,
dus wie een echt lage sportieve zitpositie
wil, moet verder kijken. Ook
is het in combinatie met een panoramadak
even kijken of je genoeg
hoofdruimte overhoudt. De stoelen
zelf zijn ruim instelbaar, en hoewel
een uitschuifbare zitting ontbreekt,
kun je door de stoel naar achteren te
kantelen toch genoeg ondersteuning
van de bovenbenen realiseren.
De ruwe stof van de GTLine
stoelen
was wel een stuk prettiger ter ondersteuning
dan de gladde bekleding
van andere modellen. Achterin
is zeer veel beenruimte en ook hier
is een eventueel gebrek aan hoofdruimte
op te lossen door de leuning
ver achterover te leggen zodat je bijna
ligt. Door de enorme breedte is
het een overtuigende vijfzitter. De
kofferbak is met meer dan 500 liter
ruim zat, alleen zit ‘m dat vooral in
de lengte en breedte, niet in de hoogte
of diepte. Met de leuning plat gaat
er om dezelfde reden amper 1300 liter
in. Wel blijft er dan tussen de
voorstoelen en achterbank flink wat
extra ruimte over, alsook in de frunk
die goed is voor 50 liter extra.
Prestaties
Met een 0100
tijd van 7,5 seconden
lijkt de 229 pk EV6 niet bijzonder
snel in vergelijking met bepaalde
concurrenten, maar dat ligt vooral
aan het feit dat hij altijd rustig van
z’n plek rolt en het vermogen voorzichtig
opbouwt. Als de auto eenmaal
rolt, is de acceleratie vlot genoeg.
De 325 pk sterke vierwielaandrijver
schiet met de extra tractie
veel vlotter uit de startblokken, wat
goed terug te zien is in de fabrieksopgave
van 5,4 seconden voor de
standaardsprint. Bij tussenacceleraties
voel je hoe de voorste motor
een klein momentje nodig heeft om
aan te koppelen. Normaliter wordt
hij namelijk van de voorwielen losgemaakt
om wrijving en daarmee
verbruik te minderen. Met schakelflippers
achter het stuur kan geswitcht
worden tussen eenpedaalsrijden,
verschillende regeneratiemeeste
auto’s in dit segment wordt
het weggedrag nu eens niet gekenmerkt
door alleen maar veilig onderstuur.
Met het ESP zo goed als
uitgeschakeld kun je zelfs op vermogen
de achterkant laten uitbreken.
Houdt de systemen ingeschakeld en
de EV6 wordt kort aangelijnd. Sowieso
zijn er een hoop veiligheidssystemen
op de auto te vinden of te
krijgen. Daaronder ook een combinatie
van rijstrookassistentie en
adaptieve cruisecontrol, zodat je op
niet al te bochtige wegen veel denkwerk
aan de auto kunt overlaten. Tel
daarbij op dat je net zoals op elke andere
Kia zeven jaar of 150.000 kilometer
garantie krijgt, en de EV6
wordt een aanbod waar je als EVrijder
niet omheen kunt.
Eindoordeel
Een EV die voor elk wat wils te bieden
heeft. Ruim, dynamisch en qua
elektrotechniek – zeker in z’n prijsklasse
– toonaangevend.
SPECIFICATIES
Kia EV6 77,4 kWh Plus
Prijs: € 51.995,Topsnelheid:
185 km/h
Acceleratie 0100:
7,5 s
Gem. verbruik: 16,5 kWh/100 km
Motor: synchroonmotor met perm.
magneet
Plaatsing: dwars achterin
Max. vermogen: 229 pk (168 kW)/n.b.
Min1
Max. koppel: 350 Nm/n.b. Min1
Spec. massa: 8,3 kg/pk
Transmissie: eentraps reductieversn.
Aandrijving: achterwielen
Bruto accucapaciteit: 82,5 kWh
Netto accucapaciteit: 77,4 kWh
AC laden: 11 kW
DC laden: 235 kW
Onderstel: v: McPherson, stabi/a:
multilink, stabi
Remmen: geventileerde schijven
Bandenmaat: 235/55R19
Kia EV6. FOTO
WWW.WEIGL.BIZ