woensdag 17. 03. 2021 AUTO 11
AUTOTEST
Sluip-Zweed: Volvo XC40 Recharge P8
De technische specificaties van de
XC40 komen sterk overeen met die
van de Polestar. Met dezelfde 408 pk,
afkomstig van een 204 pk elektromotor
op elke as, en dezelfde 78
kWhaccu
waarvan circa 75 kWh
wordt gebruikt. Net als in de Polestar
is de accu in losse modules verwerkt
die deels in een Tvorm
in de
middentunnel en onder de achterbank
liggen. Ook de XC40 laadt
daarmee tot 11 kW aan een AClaadpunt
en met maximaal 150 kW aan
een DCsnellader.
Met zijn weinig gestroomlijnde
vorm moet de XC40 op
papier 418 kilometer ver kunnen komen,
tegenover 470 kilometer voor
de Polestar 2. De XC40 begint vooralsnog
net onder de 60.000 euro.
In beginsel is het een auto die in vrijwel
alle opzichten lijkt op een normale
XC40. De dichte grille ten behoeve
van een betere stroomlijn is een van
de weinige dingen die verraden wat
er onderhuids aan de hand is. Je levert
enkele tientallen liters bagageruimte
in, maar krijgt daar wel een
klein opbergvak bovenop het motorcompartiment
voor terug. De vierkante
koets heeft een beroerde
stroomlijn als nadeel, maar op de
achterbank profiteer je ervan met riante
hoofdruimte en een achterbank
die voldoende hoog in de auto staat
om de benen te ondersteunen. Vrees
ook niet dat je automatisch een hoop
aan onvermijdelijke opties bij het
starttarief moet optellen. Een RDesign
pakket, 19inch
lichtmetaal, de
nodige veiligheidssystemen die door
een nieuw sensorplatform worden
aangestuurd, en Volvo’s nieuwe infotainmentsysteem
op Androidbasis
zijn allemaal inbegrepen. De luxe
en
kwaliteitsbeleving is dus wel in lijn
met de vraagprijs.
Pas wanneer je gaat rijden wordt
zonneklaar dat de P8 wel degelijk anders
is dan de rest van de XC40familie.
Te beginnen met het gewicht.
Waar bij een T2 de weegschaal
droog op 1480 kilo blijft steken, slaat
de teller bij de P8 door tot 2150 kilo.
Daarvoor zijn natuurlijk de accu’s
verantwoordelijk, alsook de nodige
onderhuidse verstevigingen om
deze XC40 net zo veilig te maken als
elke andere Volvo. Dat merk je aan
de vering die wat steviger is dan we
gewend waren om het gewicht te
NU TIJDELIJK
€ 1.500,- EXTRA INRUILVOORDEEL
Dit is hét moment om je auto in te ruilen voor een nieuwe Suzuki. Want bovenop de inruilprijs krijg je ook nog eens € 1.500,- extra
inruilvoordeel én met de 1.4 Boosterjet-turbo motor heb je nu tot wel 1.500 Kilogram trekgewicht. Elke nieuwe Suzuki komt nu ook met
6 jaar garantie, dat is dus tot in 2027! Maak snel een afspraak voor een bezoek aan onze showroom of voor een proefrit aan huis.
BEL AUTO WINTERS VOOR EEN AFSPRAAK
Dragonder 25 · 5554GM Valkenswaard · Tel 040-2045678 · /autobedrijf-winters-bv
Deze actie is geldig van 1 februari t/m 30 april 2021 en alleen geldig op de voorraadmodellen. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden. Voor alle actievoorwaarden zie suzuki.nl/auto.
Gemiddeld brandstofverbruik Vitara WLTP Euro-6-norm EC 2018/1832AP: 5,4 – 6,3 l/100 km; 18,5 – 15,9 km/l; CO2-uitstoot: 121 – 142 g/km.
Gemiddeld brandstofverbruik S-Cross WLTP Euro 6-norm, benzine EC 2018/1832AP: 5,4 – 6,3 l/km; 18,5 – 15,9 km/l; 121 – 142 g/km.
dragen. En logischerwijs verandert
deze XC40 iets minder enthousiast
van richting. Mede ook omdat de
demping niet overdreven hard is om
het comfort binnen de perken te houden.
Uiteraard is de mate van remenergieregeneratie
bij gas los instelbaar,
zodat je kunt kiezen uit
maximaal uitrollen of ‘onepedaldriving’.
Onder EVvriendelijke
weersomstandigheden
en bij een constante
snelheid van 120 km/h kwamen we
tot een gemiddeld verbruik van circa
25 kWh/100 km, wat neerkomt op
een actieradius van 290 kilometer,
bij een constante snelheid van 80
km/h zagen we 18 kWh/100 km, wat
neerkomt op 400 kilometer reikwijdte.
Op zich bruikbare waarden,
maar zeer zeker niet grensverleggend.
Dat Volvo niet is aangesloten
bij het Ionitysnellaadnetwerk
is ook
iets om even te noemen. Daardoor
betaal je als XC40rijder
de volle
mep, zodat een lange reis niet of nauwelijks
goedkoper is dan met een
brandstofauto.
Eindoordeel
De keus voor iemand die best bereid
is om over te stappen op een EV,
maar de rest van zijn automobiele leven
het liefst oud en vertrouwd wil
houden. Goedkopere varianten zijn
straks wellicht beter geschikt voor
Nederlandse koperspubliek.
SPECIFICATIES
Volvo XC40 Recharge P8
Prijs: € 59.785
Topsnelheid: 180 km/h
Acceleratie 0100:
4,9 s
Gem. verbruik: 17,6 kWh/100 km
CO2emissie:
0 g/km
Motor: 2x synchroonmotor perm.
magneet
Max. vermogen: 408 pk (150 kW)/
n.b. min1
Max. koppel: 660 Nm/0 min1
Aandrijving: vierwielaandrijving
De P8 is precies wat hij op het
eerste oog lijkt te zijn: gewoon een
Volvo XC40 met elektrische
aandrijflijn, inclusief alle voor
en
nadelen die daarbij horen.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
De Volvo XC40 P8.
FOTO TA / ACE TEAM
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto