woensdag 16. 03. 2022 AUTO 13
AUTOTEST
Lexus NX 450h+ nog steeds geen allemansvriend
in de praktijk zit de plugin
een seconde
of twee eerder op de 100 km/h en
produceert daarbij aanzienlijk minder
lawaai. Voor iedereen die geen
haast heeft, is de hybrideaandrijving
evenwel prima geschikt. Extreem
soepel, redelijk efficiënt en
sterk genoeg om de auto vlot op gang
te trekken. Beide mogen overigens
1500 kilo trekken. Vooralsnog lijkt
het erop dat het prijsverschil tussen
de twee varianten slechts 3900 euro
bedraagt. De 350h Launch Edition
kost namelijk 69.990 euro, de 450h+
Launch Edition 73.890 euro. De NX is
er al vanaf 59.990 euro, maar meer
prijzen worden in een later stadium
bekendgemaakt.
Qua rijden is er wel een duidelijk onderscheid
tussen de varianten herkenbaar,
waarbij de plugin
hybride
ondanks zijn 220 kilo hogere gewicht
in het voordeel is. Deze massa ligt namelijk
vrijwel in zijn geheel in de bodemplaat,
waardoor het zwaartepunt
aanzienlijk lager is en de gewichtsverdeling
over beide assen
beter. Het zal ook hebben geholpen
dat we de 450h+ als FSport
hebben
gereden met variabele dempers. Nog
steeds is de NX comfortabel noch
sportief, maar nu verenigt hij kenmerken
van beide uitersten. Korte
oneffenheden blijven een uitdaging,
maar het dempen van de koets gaat
uitstekend. Ook draait de NX neuKijk
Lexus NX 450 h+. FOTO LEXUS
voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
De nieuwe generatie Lexus NX is
minder uitzonderlijk dan zijn
voorganger. En juist daarom een
stuk beter.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Toen de Lexus NX in 2014 op de
markt verscheen, was het nog een
van de weinige hybride modellen. We
waardeerden de auto om z’n kwaliteitsbeleving,
lage verbruik en eigen
karakter. Maar bekritiseerden ‘m
om het ondoorgrondelijke bedieningsconcept,
nondescripte
weggedrag
en zijn rauwe, trage aandrijflijn.
Inmiddels is het tijd voor de tweede
generatie, die slechts vijf procent van
alle onderdelen van zijn voorganger
overneemt. Maar ook het hoekige uiterlijk
dat bredere acceptatie door de
conservatievere koper mogelijk in de
weg zit. Al moet gezegd dat de allerscherpste
randjes eraf zijn gevijld.
Ook staat de NX voortaan wat lekkerder
op z’n wielen doordat de
spoorbreedten met een paar centimeter
zijn vergroot. De enorme
spoelvormige grille en wel heel boze
koplampen zijn echter gebleven en
maken van de NX nog steeds geen allemansvriend.
Interieur
Premium is wat je in het interieur
voorgeschoteld krijgt. Qua ontwerp,
afwerking en materiaalmix is de
Lexus absoluut één van de koplopers
in zijn segment. Netjes gebouwd en
met niets anders te vergelijken was
de vorige NX ook al, maar dat ging gepaard
met een volstrekt onlogische
dashboardindeling en tot overmaat
van ramp ook met een van de slechtst
bedienbare en afleesbare infotainmentsystemen
die we ooit zijn tegengekomen.
Het doet ons plezier om te
kunnen melden dat er met de nieuwe
NX een totaal andere weg is ingeslagen.
Het nieuwe infotainmentsysteem
is ‘gewoon’ een aanraakscherm
met moderne kaartweergave, logische
menu’s en intuïtieve layout.
Alle zaken die gerelateerd zijn aan de
klimaatbeheersing hebben een permanente
plek onder in het scherm,
zodat ze altijd binnen handbereik
zijn, met fysieke draaiknoppen voor
de temperatuurinstelling en de volumeknop.
Veel kan ook via het stuurwiel
worden bediend met de twee
vierkante druktoetsen onder de duimen,
waarbij in het headup
display
menu’s worden weergegeven. Moderne
smartphoneconnectiviteit
inclusief
een bedieningsapp ontbreken
ook niet.
Nog steeds is de NX niet per se de
ruimste auto van zijn klasse, maar
wel een volwaardige vijfzitter. De
stoelen hebben een mooie pasvorm
van rugleuning en zitvlak, maar ontberen
een aantal instelmogelijkheden
om de perfecte zitpositie te vinden.
Geen uitschuifbare zitting bijvoorbeeld,
wat voor de langere
bestuurder een gemis is. Ook staan
de voorstoelen vrij hoog, zodat je
meer op dan in de auto zit. Verwacht
ook geen additionele functionaliteit
buiten een neerklapbare achterbankleuning.
Je gaat de NX pas echt
waarderen tijdens het rijden. Dan
merk je namelijk hoe ontzettend effectief
geruis van wind en banden
buiten de auto wordt gehouden om
een doodse stilte te realiseren. Alleen
als je vol vermogen vraagt en de verbrandingsmotor
door de continu variabele
transmissie hoog in de toeren
wordt gejaagd, wordt de rust verstoord.
Maar dat is aanzienlijk minder
vaak dan vroeger noodzakelijk.
Hybride
De NX is er voortaan ook als plugin
hybride, met de aandrijflijn uit de
RAV4. Dat betekent een 2,5liter
viercilinder met 185 pk, die op de
vooras via een tandwielstelsel is verbonden
met een 134 kW sterke elektromotor,
plus een extra 40 kW leverende
elektromotor op de achteras
voor een totaal van 309 pk. Een groot
voordeel voor Lexus is dat het de benodigde
techniek allang in huis had.
Het hoefde er alleen maar een extern
oplaadbare accu aan toe te voegen
om er een PHEV van te maken. Het
pakket meet een flinke 18,1 kWh en is
in de vloer van de auto verwerkt. Op
papier goed voor een elektrische actieradius
tussen de 69 en 89 kilometer.
Dat hebben we op de heuvelachtige
wegen van Mallorca niet gehaald,
maar 60 kilometer is zeker te doen.
En wanneer de accu leeg is, blijft nog
altijd de bekende zuinige hybrideaandrijflijn
over die we van het Toyotaconcern
kennen. Dus heel vaak zul
je die 55litertank
niet vol hoeven te
gooien. De accu opladen wellicht wel,
en dat gaat tot 6,6 kWh aan een 32Alaadpunt,
zodat je pakweg 5 uur kwijt
bent aan de gemiddelde 230V
en
16Alaadpaal.
Met zoveel elektrisch
vermogen zijn de grote nadelen van
Lexus’ continu variabele transmissie
niet meer van toepassing. De trage
reacties worden ondervangen door
een direct beschikbaar en enorm
elektrokoppel. Het loeien van de motor
duurt onder vollast nog maar
kort, omdat je in een paar seconden
op de gewenste snelheid zit.
Dit gaat natuurlijk in mindere mate
op voor de NX 350h, die qua aandrijflijn
in wezen een doorontwikkeling is
van de vorige 300h. Dus met een veel
kleinere, nietextern
oplaadbare
accu en daardoor ook minder ondersteunend
elektrisch vermogen. Op
papier lijkt het met 244 tegenover
309 pk niet veel te verschillen, maar
traal bochten in, zonder ook maar op
enig moment uit te dagen tot tempo
maken. Waarschijnlijk precies zoals
de doelgroep het voor ogen heeft. De
350h met standaard dempers voelt
zwaarder op de neus en heeft vooral
achter meer moeite om hobbels glad
te strijken. Wellicht omdat de hybrideaccu
van deze versie niet in de
vloer, maar onder de achterbank ligt.
Andermaal positioneert Lexus de
NX dus in alle opzichten in het midden
van zijn segment, met als grote
voordelen deze keer een zeer laag
praktijkverbruik en misschien wel
het mooiste interieur van allemaal,
dat zich voortaan als vanzelf laat aansturen.
Het enige wat ‘m echt kan tegenzitten,
is dat kopers in deze prijsklasse
tegenwoordig steeds vaker
kijken naar een volledig elektrische
auto, of juist een echt trekpaard. De
NX is veel, maar dat niet.
Eindoordeel
Wederom kun je je met de Lexus NX
op stijlvolle manier onderscheiden
van de Duitse massa. Voortaan zonder
dat je je daarvoor over bepaalde
onhebbelijke eigenwijsheden hoeft
heen te zetten.
SPECIFICATIES
Lexus NX 450h+
Prijs: € 73.890,Topsnelheid:
200 km/h
Acceleratie 0100:
6,3 s
Gem. verbruik: 1 op 111,1
CO2emissie:
20 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
2487 cm3
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 185 pk
(136 kW)/6000 min1
Max. koppel: 227 Nm/3200 min1
Elektromotoren: v: 134 kW/a: 121 kW
Max. systeemvermogen: 309 pk
Transmissie: cvt
Aandrijving: vierwielaandrijving