Ontdek de Zorg 17 maart 2022 Vitaal en Gezond 7
Corona als motivatie voor zorgopleiding
Gilles van Soest (20) is tweedejaarsstudent
European Public
Health aan Universiteit Maastricht
(EPH): “In het voorjaar van
2020 zat ik nog op het vwo in
Eindhoven. Ik moest eindexamen
doen en daarna wilde ik een tussenjaar.
Maar dat ging allemaal
niet door. Ik heb dus ook een coronadiploma.
Eigenlijk heb ik me
daar nooit zorgen over gemaakt.
Het diploma van de universiteit is
straks toch belangrijker. In Maastricht
had ik me ingeschreven bij
zowel psychologie als European
Public Health. Uiteindelijk heb ik
voor EPH gekozen, omdat je met
preventie in één klap heel veel
levens tegelijk kunt redden. Dat
kan bij corona, maar ook bijvoorbeeld
bij diabetes. Beleid binnen
Europa speelt daarbij een grote
rol. Door die beelden van patienten
op de intensive care wist
ik juist nog zekerder dat ik iets
in de zorg wil gaan doen. Je zag
ook dat er heel weinig aandacht
voor preventie was. Als er een
nieuw virus komt, is het goed
als er een beter rampenplan
klaarligt. Het RIVM heeft daar natuurlijk
ook van geleerd. Volgende
keer moeten er voldoende
mondmaskers zijn, de informatie
moet goed verspreid worden en
de GGD en ziekenhuizen moeten
snel meer medewerkers kunnen
inzetten. Tijdens ons hele eerste
jaar EPH hebben we het over corona
gehad, echt interessant. We
leren welke ziektes er allemaal
zijn, hoeveel mensen er ziek
zijn en hoe landen problemen
proberen te voorkomen. Maar we
hebben het natuurlijk ook over
hoe te handelen bij rampen of
bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne.
Volgend jaar ga ik stage
lopen. Hopelijk in Brussel. Voorkomen
dat mensen ziek worden,
is mijn booster, mijn motivatie.”
Goele Camp (21) is eerstejaarsstudent
Verpleegkunde bij
Zuyd Hogeschool in Heerlen:
“Hiervoor heb ik de mbo-opleiding
Onderwijsassistent gevolgd.
Daarna zat ik op de Lerarenopleiding
Gezondheidszorg en
Welzijn in Tilburg. Tot maart
2020. Verpleegkunde raakte me
meer dan lesgeven en door het
nieuws over corona wist ik het
zeker. Ik wilde iets betekenen
voor die mensen. Daarom ben
ik gestopt in Tilburg. Ik heb wel
nog een jaar lesgegeven in het
speciaal onderwijs in Roermond
tot september 2021. Eerst wilde
ik de deeltijdopleiding Verpleegkunde
doen. Daarom had
ik al gesolliciteerd bij Zuyderland
en Mondriaan. Maar door
corona zaten die natuurlijk niet
te wachten op mensen zonder
ervaring. Toen vriendinnen en
kennissen me ook nog vertelden
dat Verpleegkunde best pittig
is, heb ik me ingeschreven voor
de voltijdopleiding. Het bevalt
supergoed. Er komt veel aan bod
en ik heb nog geen seconde spijt
van mijn switch. Ik zag mezelf
Gilles van Soest
gewoon niet de rest van mijn leven
voor de klas staan. Ik wil me
kunnen blijven ontwikkelen en
in de zorg kan dat. Je kunt aan
het bed staan, maar je kunt ook
doorstromen naar een managementfunctie
of je specialiseren.
Verder leer je veel over het menselijk
lichaam, klinisch redeneren
en onderzoeken. Tijdens de
lockdown had ik zoiets van geef
me nu al maar een witte jas, ik
wil patiënten helpen. Geen idee
van wie ik dat heb. Mijn ouders
werken niet in de zorg. Toch vinden
ze verpleegkunde wel bij me
passen. Waar ik na mijn opleiding
ga werken, weet ik nog niet. De
geestelijke gezondheidszorg of
werken met mensen die kanker
hebben, spreekt me wel aan. Zo
mooi als ik mensen mag helpen
in een kwetsbare periode in hun
leven.”
Wat bezielt studenten om in coronatijd voor een zorgopleiding
te kiezen? Twee studenten, Gilles van Soest en Goele Camp,
vertellen hoe hun motivatie om zoveel mogelijk mensen te helpen
alleen maar sterker werd na het zien van de beelden van overvolle
intensive-careafdelingen. Een tweeluik.
“Voorkomen dat mensen
ziek worden, is mijn
booster, mijn motivatie”
Gilles van Soest
“Ik wil me kunnen blijven
ontwikkelen en in de zorg
kan dat”
Goele Camp
Goele Camp
Tekst: Judith Houben
Beeld: Jeroen Kuit en Moniek Wegdam