woensdag 16. 03. 2022 13
AUTO
AUTOTEST
Lexus NX 450h+ nog steeds geen allemansvriend
Een grote stap in het premium segment
Maak kennis met de volledig nieuwe Mazda CX-60 met een scherp
Operational Lease tarief vanaf €599,- en vanaf €649,- Private Lease!
• 2.500 kilo trekgewicht;
• Tot 63 kilometer elektrische actieradius;
• Dit jaar nog leverbaar;
• Zuinige gezinsauto door Plug-in Hybride technologie;
• Razendsnelle SUV met 327 PK;
• Hoge mate van veiligheid door verschillende systemen;
• Nu te bestellen.
Maak
kennis met
deze SUV
Later
dit jaar
in de
showroom
Automobielbedrijf Peeten b.V.
napoleonsbaan noord 10b, baarlo | 077-4771590 | verkoop@peetenmobiel.nl
De allerscherpste randjes zijn eraf
gevijld en de NX staat voortaan wat
lekkerder op z’n wielen de spoorbreedten
met een paar centimeter
zijn vergroot. De spoelvormige grille
en boze koplampen zijn gebleven en
maken van de NX geen allemansvriend.
Qua ontwerp, afwerking en
materiaalmix is de Lexus één van de
koplopers in zijn segment. Het nieuwe
infotainmentsysteem is ‘gewoon’
een aanraakscherm met moderne
kaartweergave, logische menu’s en
intuïtieve layout.
Alle zaken die gerelateerd
zijn aan de klimaatbeheersing
hebben een permanente plek onder
in het scherm, met fysieke draaiknoppen
voor de temperatuurinstelling
en de volumeknop. Veel kan
ook via het stuurwiel worden bediend.
Nog steeds is de NX niet per se de
ruimste auto van zijn klasse, maar
wel een volwaardige vijfzitter. De
stoelen hebben een mooie pasvorm,
maar ontberen een aantal instelmogelijkheden
om de perfecte zitpositie
te vinden. Verwacht ook geen additionele
functionaliteit buiten een neerklapbare
achterbankleuning. Je gaat
de NX pas echt waarderen tijdens het
rijden. Dan merk je namelijk hoe effectief
geruis van wind en banden buiten
de auto wordt gehouden. Alleen
op vol vermogen als de verbrandingsmotor
door de continu variabele
transmissie hoog in de toeren wordt
gejaagd, wordt de rust verstoord.
De NX is er voortaan ook als plugin
hybride, met een 2,5liter
viercilinder
met 185 pk, die op de vooras via een
tandwielstelsel is verbonden met een
134 kW sterke elektromotor, plus een
extra 40 kW leverende elektromotor
op de achteras voor een totaal van
309 pk. Het pakket meet 18,1 kWh en
is in de vloer van de auto verwerkt.
Goed voor een elektrische actieradius
tussen de 69 en 89 kilometer. En
wanneer de accu leeg is, blijft de bekende
zuinige hybrideaandrijflijn
van Toyota over. Opladen gaat tot 6,6
kWh aan een 32Alaadpunt,
zodat je
pakweg 5 uur kwijt bent aan de gemiddelde
230V
en 16Alaadpaal.
De
trage reacties van de cvt worden ondervangen
door een direct beschikbaar
en enorm elektrokoppel. Het
loeien van de motor duurt onder vollast
nog maar kort, omdat je in een
paar seconden op de gewenste snelheid
zit. Dit gaat natuurlijk in mindere
mate op voor de NX 350h, met een
veel kleinere, nietextern
oplaadbare
accu en daardoor ook minder ondersteunend
elektrisch vermogen. In de
praktijk zit de plugin
een seconde of
twee eerder op de 100 km/h en produceert
daarbij minder lawaai. Voor iedereen
die geen haast heeft, is de hybrideaandrijving
evenwel prima geschikt.
Extreem soepel, redelijk
efficiënt en sterk genoeg om de auto
vlot op gang te trekken. De 350h
Launch Edition kost 69.990 euro, de
450h+ Launch Edition 73.890 euro.
De NX is er al vanaf 59.990 euro.
Qua rijden is er wel een onderscheid
tussen de varianten, waarbij de plugin
hybride ondanks zijn 220 kilo hogere
gewicht in het voordeel is. Deze
massa ligt namelijk vrijwel in zijn geheel
in de bodemplaat, waardoor het
zwaartepunt aanzienlijk lager. Nog
steeds is de NX comfortabel noch
sportief, maar nu verenigt hij kenmerken
van beide uitersten. Ook
draait hij neutraal bochten in. De
350h met standaard dempers voelt
zwaarder op de neus en heeft vooral
achter meer moeite om hobbels glad
te strijken.
Eindoordeel
Andermaal positioneert Lexus de
NX dus in het midden van zijn segment,
met als voordelen een zeer laag
praktijkverbruik en misschien wel
het mooiste interieur van allemaal.
Het enige wat ‘m echt kan tegenzitten,
is dat kopers in deze prijsklasse
steeds vaker kijken naar een volledig
elektrische auto, of juist een trekpaard.
De NX is veel, maar dat niet.
SPECIFICATIES
Lexus NX 450h+
Prijs: € 73.890,Topsnelheid:
200 km/h
Acceleratie 0100:
6,3 s
Gem. verbruik: 1 op 111,1
CO2emissie:
20 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
2487 cm3
Max. vermogen: 185 pk
(136 kW)/6000 min1
Max. koppel: 227 Nm/3200 min1
Aandrijving: vierwielaandrijving
De nieuwe generatie Lexus NX is
minder uitzonderlijk dan zijn
voorganger. En juist daarom een
stuk beter.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Lexus NX 450 h+. FOTO LEXUS
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto