12 woensdag 18. 03. 2020
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Opel Zafira - what’s in a name?
effenheden op de weg te houden. De
besturing is indirect, zoals we van
bestelwagens gewend zijn, maar de
draaicirkel is lekker klein. Twee
180gradencamera’s
en parkeersensoren
geven je uitstekend aan
hoe groot de koets is.
Dat de Zafira geen afgeleide van een
personenauto meer is, is duidelijk,
maar het gevoel van een bouwvakkersmobiel
krijg je geenszins. Hij
ligt comfortabel op de weg en nadert
zowaar de uitstekende en stabiele
wegligging van een Mercedes
VKlasse.
Zelfs met de zwakste dieselmotor
aan boord, voorzien van
nog altijd 150 pk en een koppel van
370 Nm, komt de Zafira uitstekend
van zijn plek, niet in de laatste plaats
omdat de eerste versnelling redelijk
kort is. Aan trekkracht in de hogere
versnellingen is geen gebrek. Dankzij
de snelle koppelopbouw bij lage
toeren kun je de Zafira met 2,0liter
viercilinder dieselmotor schakellui
rijden en vergeet je mede door zijn
lage geluidsniveau af en toe zelfs op
te schakelen.
Wat aankleding betreft, heeft Opel
er alles aan gedaan om van de bestelbus
inderdaad een luxe
personenautouitvoering te maken,
inclusief de beschikbare uitrusting
met zaken als adaptieve cruisecontrol,
headup
display, stoelverwarming
en massage.
Het is de vraag of
de particuliere Zafirarijder
overstapt.
De bus is er alleen met dieselmotoren,
is niet praktisch in dagelijks
stadsverkeer en is nogal aan de
prijs in vergelijking met zijn voorganger.
De Zafira Life, die volgend
jaar in volelektrische
versie verschijnt,
zien we eerder als VIPtaxi
of shuttleservice, die de klant meer
willen bieden dan de zitruimte van
een Vivaro Combi.
Eindoordeel
Comfortabele en ruime personenauto
die voor particulier moet boksen
tegen taxiimago.
Pluspunten
zijn comfort, ongekende ruimte,
luxe en praktisch. Minpunten zijn er
ook: kleine en smalle buitenspiegels,
het verbruik en de afmetingen
van de bus.
SPECIFICATIES
Prijs*: € 57.646,Topsnelheid:
183 km/h
Acceleratie 0100:
geen opgave
Gem. verbruik: 1 op 17,9
CO2emissie:
148 g/km
Motor: 4cil.
diesel, directe inspuiting,
twee turbo’s
Max. vermogen: 110 kW/150 pk/4000
min1
Max. koppel: 370 Nm/2000 min1
Transmissie: handgeschakelde 6bak
Massa leeg: 1880 kg
* Incl. BTW en BPM
Dat de markt verandert is in het
straatbeeld wel duidelijk. De SUV’s
nemen de overhand, zo lijkt het. De
aanhoudende opkomst van deze
‘softroaders’ gaat ten koste van de
andere carrosserievormen, maar
slechts één lijdt er keihard onder: de
MPV. De ruimtewagens, zoals die
begin jaren tachtig voor het eerst
verschenen, ruimen het veld. De
vraag keldert hard en het aanbod
daalt zodoende ook. Opel stapte
eind jaren negentig in. Eerst met de
fullsize
Sintra, gevolgd door de
nota bene door Porsche Engineering
ontwikkelde Zafira en daarna
de kleinere Meriva. Nu was de Sintra
na dramatische crashtestresultaten
geen lange carrière beschoren,
de Meriva verdween enkele jaren
terug. En de Zafira? Welnu, die
leeft voort, maar in een andere hoedanigheid.
MPV’s mogen dan impopulair
zijn, maar de naam kent een
grote bekendheid. En aangezien er
altijd wel een paar mensen naar een
ruimtewagen zoeken, kwam iemand
bij Opel op het lumineuze idee
om de personenversie van de bedrijfswagen
Vivaro in een luxere
versie onder de vertrouwde naam
Zafira te positioneren.
Knoeperd van een bus
Gezien de maatvoering van de
nieuwste Zafira Life – die toevoeging
schrappen we vanaf nu, aangezien
hij niets toevoegt – had de forse
ruimtewagen beter Sintra kunnen
heten, maar dan had Opel flink moeten
investeren in de naamsbekendheid,
ook al is iedereen het lage veiligheidsniveau
van twintig jaar geleden
wel vergeten. Het is een
knoeperd van een bus. Afhankelijk
van de gekozen variant is hij maar
liefst 4,95 tot 5,30 meter lang, 2,01
meter breed en 1,89 meter hoog.
Laatstgenoemd getal betekent overigens
dat je gelukkig nog in de
meeste parkeergarages terechtkunt.
Hij is hoekig, want bij de bestelwagen
met zijruiten draait alles
om binnenruimte.
Binnenin kom je inderdaad geen
ruimte tekort. Na de hoge instap zit
je hoog en recht achter het stuurwiel,
kijk je uit over een eenvoudig
gestileerd dashboard van hard
kunststof, zit je in goede stoelen met
een armleuning en kun je desgewenst
– niet tijdens het rijden! –
naar de ruimte achterin lopen, waar
verdeeld over twee zitrijen vier uitneembare
stoelen staan. Tegen bijbetaling
plaatst Opel verschuifbare
en draaibare stoelen op de tweede
zitrij en een uitneembare achterbank
geheel achterin. Een tafeltje
om een businessclassgevoel
te creeren
staat ook op de optielijst, net
als het op de testauto aanwezige panoramadak.
Stekker
(230V) en usbaansluitingen
zijn net als een airconditioning
voor alle drie de zitrijen aanwezig.
Om het luxegevoel verder te verhogen
beschikt de schuifdeur over
elektrische bediening, die je tevens
vanaf het dashboard kunt aansturen.
Daar zit ook de knop voor de
centrale vergrendeling van de achterdeuren.
Een elektrische schuifdeur
in de linkerflank staat op de optielijst.
Op welke rij ook, je zit uitstekend.
Het betekent wel dat in de 4,95
meter lange L1variant
de bagageruimte
niet diep is, maar dat is in een
Zafira feitelijk nooit het geval geweest.
Een rolhoes boven de bagageruimte
ontbreekt en kleine spullen
kunnen eenvoudig het leefgedeelte
in schuiven. Handig is de
separaat te openen achterruit,
want de achterklep zelf is zwaar en
heeft enorm veel ruimte nodig om
uit te zwaaien.
Rijkarakter
Dat de Zafira Life ontwikkeld is als
bestelwagen in plaats van personenwagen,
merk je wel aan het rijkarakter.
Ondanks de aangepaste
achterasafstelling vraagt hij om een
zware belasting, waardoor de achterkant
uitgebalanceerd op de weg
komt te liggen. Met louter de bestuurder
aan boord heeft de bus
moeite de achterwielen bij korte onAUTOTEST
De vierde generatie Zafira Life. Ja,
Opel houdt de Zafira in leven, maar
niet zoals we van de Duitsers
gewend waren.
DOOR SJOERD VAN BILSEN
De Opel Zafira Life.
FOTO'S OPEL AUTOMOBILE GMBH
AUTO