woensdag 18. 03. 2020 AUTO 13
AUTOTEST
Audi RS Q3 Sportback: SUV met identiteitscrisis
Waar de vorige Audi RS Q3 in de
juiste kleurstelling nog kon opgaan
in de massa, geldt dat voor deze
generatie bepaald niet meer. Zeker
niet als Sportback die met zijn dik
aangezette bilpartij alle schaamte
voorbij is.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Dat past ergens ook wel bij de motor,
wat nog steeds een opgevoerde vijfcilinder
turbo is met voortaan zelfs
400 pk en 500 Nm. Van buiten klinkt
het meer alsof hij blaast dan loeit,
maar in het interieur laat de vijfinlijn
turbo vanonder de motorkap
vandaan nog luid en duidelijk van
zich horen. Onheilspellend laag onderin
het toerenbereik, getergd en
agressief als de laatste vlakjes van
de digitale toerenteller rood kleuren.
De zeventraps DSG automaat
zet feitelijk geen stap verkeerd,
maar mag in een Audi RS op scherp
(voortaan met één druk op de RSknop
op het stuur), met net wat
meer gevoel de volgende versnelling
erin rammen. En in comfort juist
wat sneller reageren.
Via die versnellingsbak komt het
vermogen uit bij een vierwielaandrijvingsysteem
met Haldex koppeling
die in een oogwenk tot vijftig
procent van het vermogen naar achteren
kan dirigeren. Helaas(?) geen
5 JAAR 0% RENTE
OP FINANCIAL
LEASE
Audi RS Q3 Sportback in actie. FOTO AUDI / SAGMEISTER PHOTOGRAPHY
koppelsturend differentieel of andersoortige
techniek op de achteras
om de RS Q3 op vermogen de bocht
door te kunnen jagen. Louter remingrepen
om iets dergelijks te simuleren.
Het met alcantara beklede optionele
sportstuur ligt perfect in de hand
en staat net als stuur en pedalen op
de gewenste plek. De stevig gevormde
kuipstoel had nog wel een tandje
of twee lager in de auto mogen staan
om helemaal te kunnen vergeten dat
je in een SUV rijdt.
Op de rest van het interieur valt vanzelfsprekend
Dát is één voorsprong die Audi tenminste
nog heeft weten te behouden
op de concurrentie. Qua gebruiksgemak
en bouw tenminste, want net
als in de reguliere Q3 tref je links en
rechts toch behoorlijk goedkope
kunststoffen aan voor zo’n dure
auto. Hoe het precies gesteld is met
TOT € 8.797 VOORDEEL
OP EEN NIEUWE PEUGEOT
BEDRIJFSAUTO
weinig aan te merken.
het rijcomfort kunnen we op basis
van de gereden kilometers op ijs en
besneeuwde straten nog niet accuraat
inschatten. Wel raadde de onderstelspecialist
ter plaatse aan om
in combinatie met de optionele 21
inch wielen altijd de variabele
schokdempers te nemen.
Grote domper op de feestvreugde is
de forse prijs die Audi genoopt is om
te vragen voor de RS Q3. Ondanks
een makeover is de vijfcilinder nog
19 t/m 21 maart
bij Janssen Kerres
SCHERPE ALL-IN
MAANDTARIEVEN
OP OPERATIONAL LEASE
SHOWLOCATIES: SHOWDAGEN:
HELMOND Varenschut 9a T. 0492 - 50 40 80
ROERMOND Sodaweg 1 T. 0475 - 33 97 09
JANSSENKERRES.NL/PEUGEOT
WEERT Edisonlaan 3 T. 0495 - 79 60 96
NUENEN Kruisakker 14 T. 040 - 283 20 56
altijd een drinkebroer, waarbij het
wagengewicht van 1700 kilo en standaard
van 202 g/km kijken we hier tegen
een vanafprijs van 103.170 euro aan
voor de SUV en 1.400 extra voor de
Sportback.
Eindoordeel
Onder enig voorbehoud kunnen we
stellen dat de Audi RS Q3 niet de
comfortabelste of meest dynamische
aansprekende aandrijflijn en interieur
het ebruiksgemak en zitcomfort. De
wagen is zowel SUV als Sportback.
Minpunten zijn de gevoelloze besturing,
SPECIFICATIES
Prijs: € 105.570
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie: 01004,5
Gem. verbruik: 1 op 11,2
CO2emissie:
Motor: vijfinlijn,
Max. vermogen: 400 pk (294
kW)/7000 min1
Max. koppel: 480 Nm/1950 min1
Transmissie: zeventraps DSG, vierwielaandrijving
Massa leeg: 1700 kg
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Do 19 maart 9.00 – 18.00
Vrij 20 maart 9.00 – 18.00
Zat 21 maart 9.00 – 17.00
vierwielaandrijving niet bepaald
helpen. Door de CO2uitstoot
keus is, maar het vooral van zijn
moet hebben. Pluspunten zijn
dure opties en het verbruik
s
204 g/km
2480 cm3, turbo
Aanbiedingen geldig tijdens de showdagen. Prijzen excl. btw/bpm, kosten rijklaar maken en kentekenleges. Financial Lease via Peugeot Lease van PSA Finance, looptijd 60 maanden. Afbeeldingen kunnen afwijken van aangeboden uitvoeringen, eventuele opties en/of luxere uitvoeringen verkrijgbaar tegen
meerprijs. Prijswijzigingen en drukfouten voorbehouden. © 03-20
/PEUGEOT