ADVERTENTIE
“We zijn pas tevreden als het werk zo goed als probleemloos
verloopt”
Voor het groot onderhoud aan de A79 werken
wegbeheerder Rijkswaterstaat en aannemer
Heijmans intensief met elkaar samen.
Omgevingsmanagers Harald van der
Ven van Rijkswaterstaat en Dietske Sassen
van Heijmans staan aan de lat voor de logistieke
operatie van deze ware monsterklus:
“De snelweg wordt niet alleen opnieuw
geasfalteerd. Alle zaken die we nu kunnen
verbeteren, pakken we aan. We zijn pas tevreden
als het werk zo goed als probleemloos
verloopt en de omgeving weet waar ze
aan toe zijn.”
Verkeer blijven monitoren
Inmiddels zijn de werkzaamheden al volop aan
de gang. Wat zijn de eerste ervaringen? Harald
van Rijkswaterstaat gaat daar graag even op
in: “We houden het verkeer goed in de gaten.
De automobilisten maken goed gebruik van de
aangegeven omleidingsroute en voorkomen zo
sluipverkeer. Wel zien we dat het verkeer op de
A2 ter hoogte van de Kruisberg wat moet wennen.
In de drukkere ochtend- en avondspits
heeft daar al file gestaan en er is ook een aanrijding
geweest. We blijven het verkeer monitoren
om te zien of het een kwestie is van wennen of
dat er extra maatregelen moeten worden getroffen.”
In ploegendiensten aan het werk
De verkeersdrukte kan mee- of tegenvallen.
Dietske: “Vanwege corona weten we dat het
nu minder druk is op de weg. Het drukste wegvak
tussen Maastricht en Hulsberg nemen we
daarom als eerste onderhanden. We zien corona
daarbij als bijkomend voordeel, maar rekenen
onszelf er niet rijk mee. Om de overlast
tijdens de uitvoeringsperiode zoveel mogelijk
te beperken werken we in ploegendiensten
zestien uur per dag door en ook tijdens de minder
drukke periodes op de weg zoals de meivakantie
en de zomervakantie werken we door.
De weekenden gebruiken we om het werk dat
niet op tijd gereed is, af te krijgen. We zijn dus
volop aan het werk om alles zo snel als mogelijk
gedaan te krijgen.”
Lees het volledige verhaal van Harald en Dietske
op: zuidlimburgbereikaar.nl/ervaringenA79
4 x 4 weken verkeershinder
In overleg met betrokken gemeenten en de andere wegbeheerders is gekozen voor een aanpak
in fases: 4 periodes van 4 weken. Dat betekent 4 x 4 weken verkeershinder. De planning is als
volgt:
• 26 feb - 28 mrt: A79 afgesloten van Maastricht tot Hulsberg richting
Heerlen
• 16 apr - 16 mei: A79 afgesloten van Hulsberg tot Heerlen richting Heerlen
• 28 mei - 27 jun: A79 afgesloten van Hulsberg tot Maastricht richting Maastricht
• 9 jul - 8 aug: A79 afgesloten van Heerlen tot Hulsberg richting Maastricht
“Een nieuwe fiets extra aantrekkelijk voor
werknemers!”
Fietsen is gezond, goed voor de omgeving
en een voordelig alternatief voor de auto.
De overheid biedt dan ook diverse gunstige
regelingen voor bedrijven die de fiets aantrekkelijker
maken. Maar makkelijk is het
niet om die allemaal te doorgronden. Dat
ondervond Roxanne Dormans als HR-functionaris
bij Janssen Group: “Zuid-Limburg
Bereikbaar zocht een heleboel zaken voor
ons uit en koppelde ons aan de juiste partijen.”
Iedereen heeft ze wel eens door Zuid-Limburg
en daarbuiten zien rijden, de grote gele vrachtwagens
van Janssen Group. Eind september
2020 heeft Janssen Group via Zuid-Limburg
Bereikbaar de fietsleaseregeling ingevoerd en
sindsdien maken negen medewerkers vanuit
alle gelederen binnen de organisatie van de regeling
gebruik. Bij Janssen Group vinden ze fitte
en vitale medewerkers belangrijk: “Onze medewerkers
maken vaak lange dagen. Tijd voor
sport en beweging is er vaak niet. Fietsend naar
het werk komen en fietsend naar huis gaan, is
al een belangrijk stukje beweging op een werkdag.”
Iedereen kan meedoen
Roxanne is blij verrast met de vele voordelen
van de regeling: “Iedereen kan meedoen. Ook
maakt het niet uit welke fiets je uitzoekt, of
waarvoor je de fiets gebruikt. Het blijft dus aan
de medewerker zelf of ze hun stukje beweging
per dag uit de fiets willen halen.
Lees het volledige verhaal van Janssen Group
op: zuidlimburgbereikbaar.nl/fietsleasejans
sengroup Meer weten over Fietslease? Kijk op
maakdebeweging.nl/kiesdejuistefiets
fotografie: Aron Nijs
€ 2.000 subsidie bij aanschaf tweedehands
elektrische auto
Een elektrische auto aanschaffen is goed
voor het milieu en je portemonnee. Bovendien
wordt het met subsidie van de overheid
extra interessant. In 2021 stelt de overheid
€ 2.000 subsidie ter beschikking voor het
kopen van een tweedehands elektrische
auto.
Hoe gaat dit in zijn werk waar moet je rekening
mee houden?
Bij de aankoop van de tweedehands elektrische
moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen:
• Je moet de occasion kopen bij een autobedrijf
met RDW-erkenning Bedrijfsvoorraad.
• Je moet de auto kopen als particulier, ondernemers
krijgen geen subsidie.
• Het bereik van de auto in nieuwe staat moet
minstens 120 kilometer zijn.
• De subsidie geldt voor kleine of compacte
middenklasse auto’s met een oorspronkelijke
nieuwprijs tussen de € 12.000 en € 45.000. Op
rvo.nl staat een lijst met auto’s waarvoor je subsidie
kunt krijgen.
• De subsidie komt uit een subsidiepot. Als die
leeg is, dan kun je dat jaar geen subsidie meer
krijgen.
• Per persoon kun je slechts een keer in aanmerking
komen voor de subsidie.
Kijk op
maakdebeweging.nl/subsidie2dehandsecar
Laat je niet storen tijdens het sturen!
Social media en het verkeer gaan niet samen. Toch vinden sommige weggebruikers het moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan.
Daarom is sinds 8 maart de landelijke campagne ‘MONO, ongestoord onderweg’ weer van start gegaan. Laat je niet storen tijdens het sturen, hou je
aandacht op de weg! Doel is fietsers en automobilisten te stimuleren en motiveren om zonder afleiding aan het verkeer deel te nemen. Ook werkgevers
worden gestimuleerd om MONO-beleid toe te passen, zodat werknemers zonder afleiding aan het verkeer kunnen deelnemen. Meer weten?
Kijk op: maakdebeweging.nl/mono
fotografie: Aron Nijs