woensdag 24. 03. 2021 AUTO 11
Cupra Formentor VZ: meer dan marketing
kelijk de besturing, aandrijflijn en
variabele dempers in een toepasselijke
setting worden geschakeld. Al
gauw concludeerden we dat een eigen
mix in Individual de favoriet
was. Met iets minder tegendruk in
de besturing dan je in de meest
sportieve Cuprastand
krijgt en
zonder het absurde nepmotorgeluid
dat in die stand door de speakers
het interieur in blèrt. Maar wel
met de dempers op z’n hardst, zodat
de massa van de auto ondanks de
hoge koets goed beheerst wordt.
Meer stuurgevoel krijg je niet als de
bekrachtiging wordt teruggeschroefd,
dus dan maar iets lichters
wat goed past bij de stuurprecisie
van de voortrein, geholpen door 235
millimeter brede banden om 19inch
wielen en voelbaar stijve stabi’s.
Geen echte sportbanden overigens,
Cupra Formentor VZ. FOTO'S CUPRA
maar allround Bridgestone
Turanza’s. Welke demperstand je
ook kiest, oncomfortabel hard
wordt de Formentor er niet van. Altijd
blijft er wat flex over om in te
spelen op bijvoorbeeld putdeksels.
En in de comfortstand zou je zomaar
kunnen vergeten dat je de
hoofdprijs hebt betaald voor wat
een sportieve CUV zou moeten zijn.
Maar het mooie aan de Formentor
VZ is dat je daaraan elke keer met
overtuiging aan wordt herinnerd
zodra je er eens voor gaat zitten. Het
onderstel is namelijk buitengewoon
mooi uitgebalanceerd en niet voorzien
van een overdreven veilig onderstuurd
weggedrag, zoals tegenwoordig
zo vaak het geval is. Hij
stuurt altijd even gretig in, met een
stijve achterkant die zolang de banden
niet te warm zijn, best een stap
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Vanaf nu is het écht verboden om
nog te spreken van ‘Seat Cupra’
modellen.
De Formentor is het
eerste ‘eigen’ model dat onder de
merknaam Cupra wordt gebracht.
Is het wat?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Een blik op de kentekenpapieren levert
het laatste stukje bewijs dat we
nodig hadden om Cupra voortaan
los te zien van Seat. De Formentor
staat daadwerkelijk als Cupra geregistreerd.
Een auto met dit uiterlijk
ga je niet bij een ander merk van de
Volkswagen Groep terugzien. Uiteraard
wordt er onderhuids volop
gebruikgemaakt van bestaande
techniek, maar dan wel met een heel
eigen afstelling.
Laten we om te beginnen even terugkijken
naar de oorsprong van
het ‘Cup Racing’label.
De deelname
van Seat aan het FIA tweeliterrallykampioenschap
vanaf 1996
leidde tot de geboorte van de allereerste
Ibiza Cupra, waarmee drie
merkentitels op rij werden gepakt.
Dat succes werd in 1997 vermarkt
met de 150 pk Ibiza GTI Cupra
Sport 16V, een hot hatch op basis
van de VW Golf 3 GTI. Tussen dat
moment en nu zijn er diverse Cupramodellen
van de band gerold,
wat in bepaalde gevallen écht gave,
rauwe sporthatches
waren. Recenter
verkozen wij de Leon Cupramodellen
doorgaans boven de vergelijkbare
modellen van Volkswagen,
Audi en Skoda, omdat ze vaak nét
wat sportiever waren. En zelfs de
eerste auto die onder de Cupranaam
uitgebracht werd, bleek een
positieve verrassing. Deze Ateca
was vermakelijker dan je van een
SUV zou verwachten.
Voldoende goede genen dus in de
stamboom van de Formentor, en
da’s maar goed ook, gezien het hogere
doel van het afsplitsen van Cupra
als zelfstandig merk. Geniet nog
maar even goed van deze 310 pk Formentor
VZ (naar Véloz, Spaans
voor ‘snel’) met tweeliter turbo en
vierwielaandrijving, want in de toekomst
moet Cupra vooral een gezonde
dosis sportiviteit toebrengen
aan alle geëlektrificeerde modellen
van de groep. Dat begint met twee
plugin
hybrideversies
van deze
Formentor en de Leon, en wordt
volgend jaar vervolgd met de volledig
elektrische Cupra elBorn
op
het veelbesproken MEBplatform.
Wees er dus vlug bij als je nog een
Cupra met louter brandstofmotor
aandrijving wilt; deze Formentor
VZ zou best eens de laatste kunnen
zijn…
Hij zal in elk geval een diepe buidel
vergen, aangezien de richtprijs voor
het topmodel circa 63.000 euro is.
Paar leuke opties erbij en je gaat met
gemak over de 70k. De bpmarme
plugin
hybrideversies
met 205
respectievelijk 245 pk starten vanaf
begin volgend jaar rond de 40 à 45
duizend euro. Een boel geld, maar
afgezet tegen de prijs van een Golf R
Variant of iets dergelijks helaas segmentconform.
Overigens zal de
Formentor op andere markten nog
met een viertal andere aandrijflijnen
op de markt verschijnen, maar
die komen niet naar Nederland. Zie
de VZ dus als een soort imagomaker
die hier moet helpen om de stekkerhybrides
aan de man te brengen.
Om de Formentor even te plaatsen:
hij heeft dezelfde wielbasis als de
Seat Leon Sportstourer, maar is
pakweg twintig centimeter korter
en een paar centimeter breder en
hoger. Vergeleken met een Ateca is
het hoogteverschil maar liefst 15
centimeter. Geen SUV dus, ook
geen stationwagon, maar een ‘CUV’
ofwel crossover utility vehicle.
Plak er zelf maar een naam op of
hang er een label aan, feit is dat het
met wat optionele aankleding (matblauwe
lak, 19inch
lichtmetaal,
Brembo remmen) best een gaaf
ding is om te zien. Vooral de messcherpe
vouwen in het plaatwerk
rond de wielkasten in combinatie
met de grote wielen die ‘m visueel
breed op de weg zetten, maken indruk.
Interieur
Het interieur is qua opbouw eerlijk
gezegd weinig anders dan dat van
de Seat Leon, maar met eigen logo’s
en kleurenschema’s waarin de
bronzen huiskleur domineert, is
toch een eigen sfeer gecreëerd. Op
stoelen, zitpositie en praktische
bruikbaarheid valt niets af te dingen.
De bagageruimte meet 420 liter,
wat vergelijkbaar is met een
Leonhatch.
Al hebben we natuurlijk
wel vaker geschreven dat het bedieningsgemak
van het interieur
met vooral veel schermen en aanraakvlakken
in plaats van knoppen
en wijzerplaten, niet optimaal is.
Liever hadden we gezien dat er wat
minder functionaliteit in het infotainmentsysteem
was ondergebracht.
En zes verschillende layouts
voor het instrumentarium zijn
er ook minstens drie te veel.
Rijden
Wat wel een eigen knop heeft gekregen
– op het stuur nota bene – is het
menu waarmee de rijstanden kunnen
worden geselecteerd. En, niet
onbelangrijk voor de snobistische
stuurman, een ESP dat helemaal
uitgeschakeld kan worden. Sowieso
is dat al ongebruikelijk op een massaproductieauto
vandaag de dag, en
op een crossover des te meer. Het
rijstandenmenu kent als keuzes
Comfort, Cupra, Individual en Offroad,
waarmee zoals te doen gebruiopzij
wil zetten om de vooras te ontlasten.
Uiteindelijk is er wel onderstuur
om de absolute grens aan te
geven, zeker wanneer je op het gas
gaat en de 4WD met het vermogen
gaat jongleren, maar niet op een
hinderlijke manier. De grip van de
Turanza’s is onvoldoende om de
remmen aan de kook te brengen.
Het pedaal blijft redelijk hard en
goed doseerbaar. Van de aandrijflijn
hoef je weinig spektakel te verwachten.
De 310 pk sterke tweeliter turbomotor
levert zijn arbeid zonder
mokken, maar is te vlak van karakter
om echt iets bij te dragen aan de
rijvreugde. Jammer ook dat de versnellingsbak
automatisch blijft
overschakelen bij de redline en reageert
met kickdowns
als je van plan
was om op koppel een bocht uit te
lanceren. Veel feedback hoef je ook
niet te verwachten bij op
of terugschakelen.
Beter kun je ‘m in de automaatstand
laten staan en je concentreren
op de ideale lijn… Wie zijn
zinnen heeft gezet op een extra
praktische GTI, mag zeker niet de
Formentor VZ voorbijlopen. Zeker
aangezien de Cupra Leon ST met
deze aandrijflijn niet naar Nederland
komt.
Eindoordeel
Capabele allrounder die even comfortabel
als sportief voor de dag
komt. Als dit een voorbode is van
toekomstige Cupramodellen,
dan
kijken we uit naar de elBorn
en al
wat daarna komt.
SPECIFICATIES
Cupra Formentor VZ
Prijs: ca. € 67.000,Topsnelheid:
250 km/h
Acceleratie 0100:
4,9 s
Gem. verbruik: 1 op 12,2
CO2emissie:
186 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
1984 cm3, turbo
Max. vermogen: 310 pk
(228 kW)/5450 Min1
Max. koppel: 400 Nm/2000 Min1
Transmissie: zeventraps DSG
Aandrijving: vierwielaandrijving