10 woensdag AUTO 24. 03. 2021
AUTOTEST
Cupra Formentor VZ: meer dan marketing
GOUD VERKOPEN IN
DAT IS
GOUD
WAARD.
Ook u heeft kostbaarheden in huis. Misschien wel veel meer dan u denkt. Een paar
oude munten, bankbiljetten of een diamant bijvoorbeeld. Of een doosje met sieraden
zoals een ketting, een ring of een horloge. Laat uw kostbaarheden eens geheel
vrijblijvend beoordelen door een specialist van Goudwisselkantoor. Dan ontdekt u of
uw kostbaarheden goud waard zijn. Als u deze zou willen verkopen betalen wij u ook
nog eens een reële prijs.
90
INKOOP • VERKOOP • KLUISVERHUUR • GELD W ISSELEN
BELEGGEN • TAXATIE • VERPANDEN • VEILEN
ROERMOND
Roermond
www.goudwisselkantoor.nl • roermond@goudwisselkantoor.nl • 0475 - 74 69 00
WILLEM II SINGEL
WIJ ZIJN OPEN OP:
Maandag t/m vrijdag:
9.30 - 17.30 uur
Zaterdag: 9.30 - 17.00 uur
Vanuit het Seatverleden
heeft de
Formentor voldoende goede genen
in de stamboom, en da’s maar goed
ook, gezien het hogere doel van het
afsplitsen van Cupra als zelfstandig
merk. Geniet nog maar even van
deze 310 pk Formentor VZ met tweeliter
turbo en vierwielaandrijving,
want in de toekomst moet Cupra
vooral een gezonde dosis sportiviteit
toebrengen aan alle geëlektrificeerde
modellen van de groep.
Hij zal in elk geval een diepe buidel
vergen, aangezien de richtprijs voor
het topmodel circa 63.000 euro is.
Paar leuke opties erbij en je gaat met
gemak over de 70k. Om de Formentor
even te plaatsen: hij heeft dezelfde
wielbasis als de Seat Leon Sportstourer,
maar is pakweg twintig centimeter
korter en een paar
centimeter breder en hoger. Vergeleken
met een Ateca is het hoogteverschil
15 centimeter. Geen SUV
dus, ook geen stationwagon, maar
een ‘CUV’ ofwel crossover utility vehicle.
Met wat optionele aankleding
is het best een gaaf ding om te zien.
Vooral de messcherpe vouwen in het
plaatwerk rond de wielkasten in
combinatie met de grote wielen die
‘m visueel breed op de weg zetten,
maken indruk. Het interieur is qua
opbouw weinig anders dan dat van
de Seat Leon, maar met eigen logo’s
en kleurenschema’s waarin de bronzen
huiskleur domineert, is toch een
eigen sfeer gecreëerd. Op stoelen,
zitpositie en praktische bruikbaarheid
valt niets af te dingen. De bagageruimte
meet 420 liter, wat vergelijkbaar
is met een Leonhatch.
Het rijstandenmenu kent als keuzes
Comfort, Cupra, Individual en Offroad.
Al gauw concludeerden we dat
een eigen mix in Individual de favoriet
was. Met iets minder tegendruk
in de besturing dan je in de meest
sportieve Cuprastand
krijgt en zonder
het nepmotorgeluid
dat in die
stand door de speakers blèrt. Maar
wel met de dempers op z’n hardst,
zodat de massa van de auto ondanks
de hoge koets goed beheerst wordt.
Meer stuurgevoel krijg je niet als de
bekrachtiging wordt teruggeschroefd,
dus dan maar iets lichters
wat goed past bij de stuurprecisie
van de voortrein en voelbaar stijve
stabi’s. Welke demperstand je ook
kiest, oncomfortabel hard wordt de
Formentor er niet van. En in de comfortstand
zou je zomaar kunnen vergeten
dat je de hoofdprijs hebt betaald
voor wat een sportieve CUV
zou moeten zijn. Het onderstel is
mooi uitgebalanceerd en niet voorzien
van een overdreven veilig onderstuurd
weggedrag. Uiteindelijk
is er wel onderstuur om de absolute
grens aan te geven, maar niet op een
hinderlijke manier. Het rempedaal
blijft redelijk hard en goed doseerbaar.
De 310 pk sterke tweeliter turbomotor
levert zijn arbeid zonder
mokken, maar is te vlak van karakter
om echt iets bij te dragen aan de
rijvreugde. Jammer ook dat de versnellingsbak
automatisch blijft overschakelen
bij de redline en reageert
met kickdowns
als je van plan was
om op koppel een bocht uit te lanceren.
Wie zijn zinnen heeft gezet op
een extra praktische GTI, mag zeker
niet de Formentor VZ voorbijlopen.
Zeker aangezien de Cupra Leon ST
met deze aandrijflijn niet naar Nederland
komt.
Eindoordeel
Capabele allrounder die even comfortabel
als sportief voor de dag
komt. Als dit een voorbode is van toekomstige
Cupramodellen,
dan kijken
we uit naar de elBorn
en al wat
daarna komt.
SPECIFICATIES
Cupra Formentor VZ
Prijs: ca. € 67.000,Topsnelheid:
250 km/h
Acceleratie 0100:
4,9 s
Gem. verbruik: 1 op 12,2
CO2emissie:
186 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
1984 cm3, turbo
Max. vermogen: 310 pk
(228 kW)/5450 Min1
Max. koppel: 400 Nm/2000 Min1
Transmissie: zeventraps DSG
Aandrijving: vierwielaandrijving
Vanaf nu is het écht verboden om
nog te spreken van ‘Seat Cupra’
modellen.
De Formentor is het
eerste ‘eigen’ model dat onder de
merknaam Cupra wordt gebracht.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Cupra Formentor VZ. FOTO CUPRA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto