woensdag 23. 03. 2022 AUTO 13
DS 4 wordt de nieuwe statushouder
luidwerende zijruiten. Alleen met
geactiveerde kickdown
of acceleraties
op hogere snelheid is het geloei
van de 1.6 te horen. Maar doorgaans
is het een soepele combinatie met
veel instant kracht dankzij de elektromotor,
waarmee een kleine 50 kilometer
met zwijgende viercilinder
is te rijden. De achtbak schakelt rustig
en voelt zich minder in zijn element
als er op tempo gewisseld
moet worden. Dan gaan de acties te
langzaam en met te grote onderbrekingen
in de aandrijving. Storend is
het trage schakelen tussen D en R.
Je moet helemaal stilstaan, voordat
er van rijrichting veranderd kan
worden. Met als gevolg dat je tijdens
het manoeuvreren geregeld kortstondig
onbedoeld de verkeerde
kant op schiet. Maar zit de gang er
eenmaal in, dan rijdt de DS bekoorlijk.
De stekkerhybride heeft standaard
de actieve dempers met een
camera in de voorruit die het wegdek
scant en het onderstel daarop
voorbereidt. Die Active Scan Supension
is actief in het snelheidsdomein
van 15 tot 130 km/h en weet op
20inch
wielen smeuïg comfort te
bieden. Geen zijdezacht gevoel van
luchtvering, maar een adequate
demping met voldoende absorptievermogen.
Er zijn meerdere rijstanden,
waarin aandrijflijn, besturing
en dempers aangepast worden. In
AUTOTEST
DS 4. FOTO'S GREG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
De belangrijkste stoel aan de tafel
van DS was leeg, maar wordt nu
bezet door de DS 4, het volumemodel
voor de bovenzijde van het
Csegment.
Hij spreekt met een
mengelmoes van accenten, maar
ook een eigen taal.
DOOR PETER HILHORST
DS behoort samen met Alfa Romeo
en Lancia tot de premiumtak van de
Stellantis groep en die floreert niet
bepaald. Alfa Romeo worstelt, Lancia
stuiptrekt en DS vecht sinds 2014
als zelfstandig merk voor zijn eigen
plek, maar heeft wel de beste lineup
van de drie. Naast de 3 Crossback,
de 7 Crossback en de 9, komt daar in
november deze 4 bij. Dat is een crossover
voor het Csegment
op basis
van het EMP2platform,
waarop de
Peugeot 308 en de Opel Astra de
meest recente auto’s zijn. Vooral
met die laatste heeft de DS veel gemeen.
De Franse comfortgodin rolt
van dezelfde productieband in Rüsselsheim
als de volkse Astra.
Aantrekkelijke cocktail
De 4 is een mix van een hatchback,
een coupé en een SUV. Een aantrekkelijke
cocktail van scherpe lijnen,
een barokke neus, gewaagde lichtunits,
veel glimmers en aparte proporties.
Met een lengte van 4,40 meter
is de 4 langer dan een Astra en
vergelijkbaar met de Peugeot 3008.
Door een basisprijs van 35.450 euro
kiest de DS positie boven haar concerngenoten,
want het mikt op het
vipgedeelte van het Csegment.
Het
domein van de BMW 1serie,
de
Audi A3 en de MercedesBenz
AKlasse
die vergelijkbare entreeprijzen
hanteren, terwijl de crossovervarianten
van dat Duitse drietal
veel duurder zijn.
De 4 wordt geleverd met een drietal
aandrijflijnen met uitsluitend voorwielaandrijving
en een automatische
achtbak. Bekende units uit de
voorraadkasten van Stellantis op de
voormalige PSAafdeling.
De basisversie
heeft een 1,2liter
driecilinder
met turbo die 130 pk en 230 Nm levert
met de genoemde prijs van iets
meer dan 35 mille. Dan volgt de 1,6liter
viercilinder turbo met 180 pk en
250 Nm voor minimaal 42.850 euro.
Maar voor Nederland zal de stekkerhybride
met 225 pk en 360 Nm
het grootste aandeel voor zijn rekening
gaan nemen. Hij maakt gebruik
van dezelfde viercilinder, maar dan
in combinatie met een 109 pk elektromotor
en een 12,2 kWhaccu,
waardoor hij 50 kilometer elektrisch
kan rijden en de CO2uitstoot
lager uitvalt. Dat verklaart zijn relatief
gunstige prijs van 41.150 euro: op
hetzelfde uitrustingsniveau als de
180 pk benzineversie is hij 2000 euro
duurder.
Er zijn meerdere uitvoeringen leverbaar
die niet alleen de mate van
luxe bepalen, maar ook het uiterlijk
aankleden. Weet wel dat een navigatiesysteem
pas standaard is vanaf
het tweede niveau, genaamd Trocadero.
Voor (iets) meer SUVlook
is er
de Crossvariant
en voor een sportiever
tintje de Performance Line.
Er komt een elektrische versie met
nog onbekende specificaties en de
timing is opmerkelijk. DS mag die
variant namelijk eerder lanceren
dan Opel, want de Astrae
met dezelfde
techniek is voor 2023 aangekondigd.
Exclusieve indruk
We konden alleen de stekkerhybride
proberen in de luxe introductieuitvoering
La Première. Die maakte
een exclusieve indruk door het gebruik
van fraaie materialen. Het
dashboard, de deurpanelen en delen
van de middentunnel zijn ingepakt
met leer, terwijl er geen harde kunststoffen
in het blikveld zitten. Alcantara
en hout behoren eveneens tot
de mogelijkheden om uiting te geven
aan Franse chic. De comfortabele
stoelen met ruime verstelbaarheid
zijn bekleed met nappaleer, waardoor
ze niet alleen lekker zitten,
maar er ook stijlvol uitzien. De achterbank
is meer economy class en
biedt gemiddelde ruimte voor dit
segment, maar de 4 oogt gesoigneerd
op beide zitrijen. Weet wel dat
de gereden DS tegen de 50.000 euro
kost. Het is nog de vraag hoe de basisversie
er vanbinnen uitziet. Mogelijk
heeft hij dan zijn avantgardistische
kleding verruild voor een alledaagser
kloffie.
Hij heeft ook de nieuwste multimedia
van DS met een in het dashboard
geïntegreerd scherm, waarin de
meeste functionaliteit is verstopt.
Dat betekent veel tikken op het paneel
om instellingen te veranderen.
Het werkt met grotere buttons en
heeft verfijndere graphics dan voorheen,
waardoor de menu’s overzichtelijker
zijn. Het systeem omvat ook
een kleiner touchscreen op de middentunnel,
waarmee snelkoppelingen
zijn te maken naar veelgebruikte
functies op het hoofdscherm. Dat
tweede paneel is ergonomisch goed
geplaatst, want met de arm op middensteun
valt je hand er precies op.
Een nuttige toevoeging die vorm en
functie verenigt. Dat is wel eens anders
geweest bij DS.
Aandrijving
De bekende PHEVaandrijflijn
houdt zich in de goed geïsoleerde 4
nog beter op de achtergrond dan in
andere modellen met deze techniek,
want de topuitvoeringen hebben gede
comfortmodus voelt hij relaxed
en ploft hij op zijn onderstel, maar
begint de achterzijde op hogere
snelheden zweverig en onrustig te
worden. Dan is de allerminst stevige
Sport de betere optie. Het koetswerk
beweegt best wat, waardoor
hij tijdens het accelereren op zijn
kont zakt. Vervolgens voel je de ontlaste
voorbanden aan het stuurwiel
trekken. De besturing is sterk bekrachtigd,
steriel en filtert de feedback
van de voorwielen weg om een
kalme rijervaring te bieden. Dat lukt
met de veelgebruikte techniek van
het concern best aardig en in elk geval
beter dan bij de eerste generatie,
maar echt onderscheidend is hij
door zijn aandrijflijn en rijgedrag
niet. De 4 moet het vooral hebben
van zijn opvallende koetswerk en
smaakvolle interieur, terwijl de rest
van de auto niet teleurstelt. Het is de
meest kansrijke DS tot nu toe, maar
dat is nog geen garantie voor een
succesvol en definitief verblijf in het
statusgevoelige deel van het Csegment.
Eindoordeel
De meest kansrijke DS tot nu toe.
Mooie verpakking en geen teleurstellende
inhoud.
SPECIFICATIES
DS 4 ETense
225
Prijs: € 41.150,Topsnelheid:
233 km/h
Acceleratie 0100:
7,7 s
Gem. verbruik: 1 op 76,9
Accucapaciteit netto: 12,2 kWh
Max. laadsnelheid: AC 7,4 kW
CO2emissie:
29 g/km
Motor: vierinlijn,
1598 cm3, turbo +
elektromotor
Max. vermogen: 180 pk
(133 kW)/5500 (emotor
110 pk)
Max. koppel: 250 Nm/1650 min1
(emotor
n.b.)
Transmissie: achtbak, automatisch