woensdag 23. 03. 2022 13
AUTO
De 4 is een mix van hatchback, coupé
en SUV met scherpe lijnen, een barokke
neus, gewaagde lichtunits, veel
glimmers en aparte proporties. Met
een lengte van 4,40 meter is de 4 langer
dan een Opel Astra en vergelijkbaar
met de Peugeot 3008. Door een
basisprijs van 35.450 euro kiest de DS
positie boven haar concerngenoten,
want het mikt op het vipgedeelte van
het Csegment.
De 4 wordt geleverd met een drietal
aandrijflijnen met voorwielaandrijving
en een automatische achtbak.
De basisversie heeft een 1,2liter
driecilinder
met turbo die 130 pk en 230
Nm levert met de genoemde prijs van
iets meer dan 35 mille. Dan volgt de
1,6liter
viercilinder turbo met 180 pk
en 250 Nm voor minimaal 42.850
euro. Maar voor Nederland zal de
stekkerhybride met 225 pk en 360
Nm het grootste aandeel voor zijn rekening
gaan nemen. Hij maakt gebruik
van dezelfde viercilinder, maar
dan in combinatie met een 109 pk
elektromotor en een 12,2 kWhaccu,
waardoor hij 50 kilometer elektrisch
kan rijden en de CO2uitstoot
lager
uitvalt. Dat verklaart zijn relatief
gunstige prijs van 41.150 euro: op hetzelfde
uitrustingsniveau als de 180 pk
benzineversie is hij 2000 euro duurder.
Er zijn meerdere uitvoeringen leverbaar
die niet alleen de mate van
luxe bepalen, maar ook het uiterlijk
aankleden. Weet wel dat een navigatiesysteem
pas standaard is vanaf het
tweede niveau, Trocadero. Voor
(iets) meer SUVlook
is er de Crossvariant
en voor een sportiever tintje
de Performance Line. Er komt ook
een elektrische versie.
We konden de stekkerhybride proberen
in de luxe introductieuitvoering
La Première. Die maakte een exclusieve
indruk door het gebruik van
fraaie materialen. De comfortabele
stoelen met ruime verstelbaarheid
zijn bekleed met nappaleer, waardoor
ze lekker zitten en stijlvol uitzien.
De achterbank is meer economy
class en biedt gemiddelde ruimte
voor dit segment. Weet wel dat de gereden
DS tegen de 50.000 euro kost.
Het is nog de vraag hoe de basisversie
er vanbinnen uitziet.
Hij heeft ook de nieuwste multimedia
van DS met een in het dashboard geintegreerd
scherm, waarin de meeste
functionaliteit is verstopt. Het
werkt met grotere buttons en heeft
verfijndere graphics dan voorheen,
waardoor de menu’s overzichtelijker
zijn. Het systeem omvat ook een kleiner
touchscreen op de middentunnel,
waarmee snelkoppelingen zijn te
maken naar veelgebruikte functies
op het hoofdscherm.
De bekende PHEVaandrijflijn
houdt
zich in de goed geïsoleerde 4 goed op
de achtergrond. De achtbak schakelt
rustig en voelt zich minder in zijn element
als er op tempo gewisseld moet
worden. Dan gaan de acties te langzaam
en met te grote onderbrekingen
in de aandrijving. Maar zit de
gang er eenmaal in, dan rijdt de DS
bekoorlijk. De stekkerhybride heeft
standaard de actieve dempers met
een camera in de voorruit die het
wegdek scant en het onderstel daarop
voorbereidt. Geen zijdezacht gevoel
van luchtvering, maar een adequate
Alles is weer open. Dat hebben we met elkaar bereikt.
We gaan weer uit eten, naar een concert of voorstelling, naar een verjaardag
en de sportschool. Voor de een is het misschien even wennen, voor de ander
voelt het weer als vanouds. Iedereen maakt hierin eigen keuzes.
De een draagt nog een mondkapje in de supermarkt, de ander houdt afstand
of gee een boks. Daarin kunnen we elkaar respecteren.
Was vaak je
handen.
Hoest en nies
in je elleboog.
Corona is niet weg. We kunnen er wel mee leven. Dat hebben we laten zien.
Onderstaande adviezen helpen nog steeds om besme ing te voorkomen.
Hiermee bescherm je jezelf, je familie, vrienden en anderen. En houd je
rekening met de mensen die zich zorgen maken over hun eigen gezondheid
en die van anderen. De overheid blij de verspreiding van het virus goed in
de gaten houden.
Zorg voor
voldoende
frisse lucht.
Klachten?
Blijf thuis en
doe een test.
Haal een vaccin,
booster- of
herhaalprik.
De laatste informatie vind je op rijksoverheid.nl/corona. Of je kunt bellen naar 0800-1351.
demping met voldoende absorptievermogen.
De besturing is
sterk bekrachtigd, steriel en filtert de
feedback van de voorwielen weg om
een kalme rijervaring te bieden.
Eindoordeel
De 4 moet het vooral hebben van zijn
opvallende koetswerk en smaakvolle
interieur, terwijl de rest van de auto
niet teleurstelt. Het is de meest kansrijke
DS tot nu toe, maar dat is nog
geen garantie voor een succesvol en
definitief verblijf in het statusgevoelige
deel van het Csegment.
SPECIFICATIES
DS 4 ETense
225
Prijs: € 41.150,Topsnelheid:
233 km/h
Acceleratie 0100:
7,7 s
Gem. verbruik: 1 op 76,9
Accucapaciteit netto: 12,2 kWh
Max. laadsnelheid: AC 7,4 kW
Motor: vierinlijn,
1598 cm3, turbo +
elektromotor
Max. vermogen: 180 pk
(133 kW)/5500 (emotor
110 pk)
Max. koppel: 250 Nm/1650 min1
(emotor
n.b.)
Transmissie: achtbak, automatisch
AUTOTEST
DS 4 wordt de nieuwe statushouder
De belangrijkste stoel aan de tafel
van DS was leeg, maar wordt nu
bezet door de DS 4, het volumemodel
voor de bovenzijde van het
Csegment.
Hij spreekt met een
mengelmoes van accenten, maar
ook een eigen taal.
DOOR PETER HILHORST
DS 4. FOTO GREG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
/corona