woensdag 23. 03. 2022 REGIO 5
Voortdurend vandalisme mede
oorzaak sluiting Sint Jozefkerk
Oudkoster
Pierre de Wilde bij het appartementencomplex waarvan het carillon nog aan de Sint Jozefkerk
herinnert. FOTO ROB VAN DEURZEN
Geen enkele kerk in de gemeente
Roermond heeft zo vaak met vandalisme
te maken gehad als de Sint Jozefkerk
in de wijk de Kemp. Het herstel
van de vernielingen zou in de
loop der jaren tienduizenden guldens
gaan kosten. Op het laatst was
er onvoldoende geld meer in de parochiekas
om de schades voor de zoveelste
keer te herstellen.
Drijvende kracht
Na de Tweede Wereldoorlog werd
in hoog tempo de volkswijk de
Kemp uit de grond gestampt. In 1951
vond er de oprichting van de aan
Sint Jozef toegewijde parochie
plaats. In de persoon van pastoor
Harrie Adams kreeg de parochie
meteen een drijvende kracht, want
ofschoon hij pas in 1952 werd geïnstalleerd,
zorgde Adams ervoor dat
in de kerstnacht van 1951 al een
noodkerk in gebruik kon worden genomen.
Voor het ontwerp van de definitieve
parochiekerk werd de architect
Jean Huysmans aangetrokken.
Op zijn tekentafel ontstond een
vierkante zaalkerk met een plat dak
en daarop een klokkenstoel met
luidklokken en een uit elf klokken
bestaand carillon. Ofschoon Huysmans
al in 1954 als bouwmeester
was aangesteld, zou de nieuwe kerk
pas in oktober 1960 officieel in gebruik
worden genomen.
Slopershamer
Veertig jaar na de inzegening stond
de Sint Jozefparochie er financieel
slecht voor, omdat het kerkbezoek
drastisch was gedaald en daarmee
ook de opbrengst van de collectes.
Op zondag zaten er gemiddeld nog
maar zo’n twintig gelovigen in de
kerk. En het weinige geld dat nog
binnenkwam, was nodig om het herstel
van de vernielingen aan het
kerkgebouw te kunnen betalen. In
2001 werd de kerk aan de eredienst
onttrokken. Aangezien er geen voor
het bisdom acceptabele gebruiker
werd gevonden, viel het godshuis
ten prooi aan de slopershamer.
Kerstboom
Pierre de Wilde (83), die 50 jaar koster
was, heeft het bestaan van de
SintJozefkerk
van het begin tot het
einde meegemaakt. „In de beginjaren
zat de kerk tijdens de missen op
zondag altijd vol. Het was een
prachtige parochie met veel vrijwilligers
die op alle fronten actief waren,
variërend van het versieren
van de kerk tot het plaatsen van de
jaarlijkse grote kerstboom. Ik heb
als koster een mooie tijd gehad.
Maar de laatste jaren deed het mij
pijn aan het hart dat er zoveel vandalisme
was, vooral het regelmatig
kapot gooien van dure ruiten.”
Carillon
Op de plaats waar ooit de SintJozefkerk
stond, verrees het appartementencomplex
‘t Carillon. Die
naam verwijst naar het voormalig
carillon van de kerk dat een plaatsje
naast het gebouw kreeg en nog altijd
op gezette tijd een deuntje laat
horen.
NA DE DIENST
DOOR WIM SCHULPEN
‘Na de dienst’. Door het teruglopend
aantal gelovigen zijn al heel wat kerken
gesloten in Limburg. Soms worden
ze gesloopt, maar de meeste
krijgen een wereldlijke bestemming.
Van museum tot kinderopvang.
VIA portretteert een aantal
aan de erediensten onttrokken kerken
in een serie over stenen met een
oude ziel en een nieuw geloof. Vandaag
de Sint Jozefkerk in de Roermondse
wijk de Kemp.
Oproep!
Bewaart u zelf een bijzondere herinnering
aan een van de godshuizen
die in deze serie langskomen?
Of is er volgens u een kerk die absoluut
niet in deze serie mag ontbreken?
Laat het ons weten via:
noordmidden@
delimburger.nl
De SintJozefkerk
die in 1960
officieel in gebruik werd genomen.
FOTO GAR
je minstens twee vragen stellen:
wordt zo’n Vladimir ook zo, en was
het wel zo’n goed idee om van de
kazerne in Roermond een outlet
van kleding te maken en van de
kazerne in Weert een inlet van
vluchtelingen?
Alle goede bedoelingen ten spijt, er
kan altijd wat misgaan. Zeker
wanneer ze vanuit Holland ons
verhaal komen vertellen. Zo stond
presentator Daan Schuurmans in
de aanloop naar de Tachtigjarige
Oorlog ineens binnen de middeleeuwse
ringmuur van Kasteel
Horn. Hij sprak over ‘het stamslot
van de graaf van Horn, hier in
ZuidLimburg…’
Dat staat zo niet
in mijn boek. Het fenomeen is wel
bekend van tv, want sinds Heel
Holland Bakt op gas van NAM en
niet meer op kolen van DSM weten
ze daar niet meer waar ZuidLimburg
ligt. Jammer, want als Daan
geweten had dat hij in MiddenLimburg
was, had hij om de hoek
ook de burchtresten van de graven
van Horn in Weert kunnen bezoeken.
De Aldenborgh uit de dertiende
eeuw en de opvolger uit de
vijftiende eeuw: Nyenborgh. Dan
had heel Nederland kunnen zien
dat Weert hier de naam Kasteelpark
Nijenborgh op wil plakken; dus
met in plaats van de Middelnederlandse
‘y’ een ‘ij’ die de Nederlandse
taal pas kent sinds de spelling
van 1863. Bekend van het Nederlandsch
Woordenboek; dus niet van
tv.
WAAT E WAER
FRITS NIES
COLUMN
Bekend van...
Ballonnen van Hoop aan
voordeuren in Heythuysen
Dit inspireerde Rianne Bergervoet
uit Heythuysen om ‘er iets mee te
doen’. Haar doel was vooral om de
mensen een hart onder de riem te
steken. Ze maakte een A4’tje met
aan de ene kant een gedicht en aan
de andere kant een lege ballon, de
Ballon van Hoop. Die werd met
hulp van vele door vrijwilligers verspreid
in Heythuysen.
Maar toen kwam er een periode
van omgaan met de maatregelen,
met de gevolgen van corona in de
eigen omgeving, en vooral van afwachten.
Niet wetende dat die periode
twee jaar zou gaan duren. Rianne:
„In die twee jaar ben ik regelmatig
in de supermarkt
aangesproken met de vraag wanneer
de ballon opgehangen zou mogen
worden. Tja, ik was natuurlijk
niet degene die bepaalde wanneer
de coronamaatregelen voorbij zouden
zijn. Maar nu is aangekondigd
dat de meeste maatregelen vandaag,
woensdag 23 maart worden
opgeheven, acht de initiatiefneemster
de tijd rijp om de ballon aan de
voordeur te hangen. Om sámen
deze moeilijke periode af te sluiten.”
De Ballon van Hoop mag één
week aan de voordeur hangen. „Ik
hoop dat heel Heythuysen bont gekleurd
zal zijn, waarbij onze gedachten
nu natuurlijk ook uitgaan
naar de mensen in Oekraïne.”
HEYTHUYSEN
Toen Nederland medio maart 2020
op slot ging vanwege de coronapandemie,
ontstond er een situatie
die voor iedereen ongrijpbaar was.
Nog nooit hadden we iets dergelijks
meegemaakt, met zoveel impact op
zowel het privé
als het zakelijke leven.
ILLUSTRATIES RIANNE BERGERVOET
Wanneer oorlog, tirannie en
grensoverschrijdend gedrag
(dickpics en tanken in Antwerpen)
zo dichtbij zijn als nu, kan enige
relativering geen kwaad. Een
handig hulpje hierbij is de geschiedenis;
het verleden als duiding
voor het heden. En dan niet alleen
wat de een zich wel herinnert en
de ander niet, maar wat historische
bronnen ons leren; dus niet
alleen het verhaal van Caesar zelf,
maar ook dat van mensen die
Caesar goed gelezen hebben. Mits
verantwoord benaderd, dus niet
langs de weg van pseudowetenschappelijke
larie (#thierrypicking)
of van het onderbuikdanslerarenklasje,
kan zo’n terugblik verhelderend
werken.
Een mooi en makkelijk toegankelijk
voorbeeld van zo’n historische
inkijk is Het verhaal van Nederland.
Vanavond weer op NPOtv.
Daar is
ook een helder boek van. Dit was al
in mijn bezit voordat de tvserie
startte; toch moest ik toen al op de
kaft lezen ‘BEKEND VAN TV’. Zo
gaat dat, ‘bekend van tv’ verkoopt;
met ‘bekend van boek’ blijft het
sappelen. Ook al is het allemaal
storytelling. Enfin, deze inkijk in
het leven van boeren, burgers,
edelen, paupers en tirannen die
ons voorgingen, geeft een afgewogen
beeld van hoe het met ons nu
zo gekomen is. Als je dan ziet wat
mannen (tja, dames) als Julius,
Karel, Floris, Filips, Napoleon en
Adolf hier hebben aangericht, kun
REAGEREN?
f.nies@me.com
/delimburger.nl
link