woensdag 23. 03. 2022 AUTO 13
DS 4 wordt de nieuwe statushouder
ben geluidwerende zijruiten. Alleen
met geactiveerde kickdown
of acceleraties
op hogere snelheid is het
geloei van de 1.6 te horen. Maar
doorgaans is het een soepele combinatie
met veel instant kracht dankzij
de elektromotor, waarmee een
kleine 50 kilometer met zwijgende
viercilinder is te rijden. De achtbak
schakelt rustig en voelt zich minder
in zijn element als er op tempo gewisseld
moet worden. Dan gaan de
acties te langzaam en met te grote
onderbrekingen in de aandrijving.
Storend is het trage schakelen tussen
D en R. Je moet helemaal stilstaan,
voordat er van rijrichting
veranderd kan worden. Met als gevolg
dat je tijdens het manoeuvreren
geregeld kortstondig onbedoeld
de verkeerde kant op schiet.
Maar zit de gang er eenmaal in, dan
rijdt de DS bekoorlijk. De stekkerhybride
heeft standaard de actieve
dempers met een camera in de
voorruit die het wegdek scant en
het onderstel daarop voorbereidt.
Die Active Scan Supension is actief
in het snelheidsdomein van 15 tot
130 km/h en weet op 20inch
wielen
smeuïg comfort te bieden. Geen zijdezacht
gevoel van luchtvering,
maar een adequate demping met
voldoende absorptievermogen. Er
zijn meerdere rijstanden, waarin
aandrijflijn, besturing en dempers
aangepast worden. In de comfortmodus
voelt hij relaxed en ploft hij
AUTOTEST
DS 4. FOTO'S GREG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
belangrijkste stoel aan de tafel
van DS was leeg, maar wordt nu
bezet door de DS 4, het volumemodel
voor de bovenzijde van het
Csegment.
Hij spreekt met een
mengelmoes van accenten, maar
ook een eigen taal.
DOOR PETER HILHORST
DS behoort samen met Alfa Romeo
en Lancia tot de premiumtak van de
Stellantis groep en die floreert niet
bepaald. Alfa Romeo worstelt, Lancia
stuiptrekt en DS vecht sinds
2014 als zelfstandig merk voor zijn
eigen plek, maar heeft wel de beste
lineup
van de drie. Naast de 3
Crossback, de 7 Crossback en de 9,
komt daar in november deze 4 bij.
Dat is een crossover voor het Csegment
op basis van het EMP2platform,
waarop de Peugeot 308 en de
Opel Astra de meest recente auto’s
zijn. Vooral met die laatste heeft de
DS veel gemeen. De Franse comfortgodin
rolt van dezelfde productieband
in Rüsselsheim als de volkse
Astra.
Aantrekkelijke cocktail
De 4 is een mix van een hatchback,
een coupé en een SUV. Een aantrekkelijke
cocktail van scherpe lijnen,
een barokke neus, gewaagde lichtunits,
veel glimmers en aparte proporties.
Met een lengte van 4,40 meter
is de 4 langer dan een Astra en
vergelijkbaar met de Peugeot 3008.
Door een basisprijs van 35.450 euro
kiest de DS positie boven haar concerngenoten,
want het mikt op het
vipgedeelte van het Csegment.
Het
domein van de BMW 1serie,
de
Audi A3 en de MercedesBenz
AKlasse
die vergelijkbare entreeprijzen
hanteren, terwijl de crossovervarianten
van dat Duitse drietal
veel duurder zijn.
De 4 wordt geleverd met een drietal
aandrijflijnen met uitsluitend voorwielaandrijving
en een automatische
achtbak. Bekende units uit de
voorraadkasten van Stellantis op
de voormalige PSAafdeling.
De basisversie
heeft een 1,2liter
driecilinder
met turbo die 130 pk en 230 Nm
levert met de genoemde prijs van
iets meer dan 35 mille. Dan volgt de
1,6liter
viercilinder turbo met 180
pk en 250 Nm voor minimaal 42.850
euro. Maar voor Nederland zal de
stekkerhybride met 225 pk en 360
Nm het grootste aandeel voor zijn
rekening gaan nemen. Hij maakt gebruik
van dezelfde viercilinder,
maar dan in combinatie met een 109
pk elektromotor en een 12,2 kWhaccu,
waardoor hij 50 kilometer
elektrisch kan rijden en de CO2uitstoot
lager uitvalt. Dat verklaart
zijn relatief gunstige prijs van 41.150
euro: op hetzelfde uitrustingsniveau
als de 180 pk benzineversie is
hij 2000 euro duurder.
Er zijn meerdere uitvoeringen leverbaar
die niet alleen de mate van
luxe bepalen, maar ook het uiterlijk
aankleden. Weet wel dat een navigatiesysteem
pas standaard is vanaf
het tweede niveau, genaamd Trocadero.
Voor (iets) meer SUVlook
is
er de Crossvariant
en voor een
sportiever tintje de Performance
Line. Er komt een elektrische versie
met nog onbekende specificaties en
de timing is opmerkelijk. DS mag
die variant namelijk eerder lanceren
dan Opel, want de Astrae
met
dezelfde techniek is voor 2023 aanDe
gekondigd. We konden alleen de
stekkerhybride proberen in de luxe
introductieuitvoering
La Première.
Die maakte een exclusieve indruk
door het gebruik van fraaie
materialen. Het dashboard, de
deurpanelen en delen van de middentunnel
zijn ingepakt met leer,
terwijl er geen harde kunststoffen
in het blikveld zitten. Alcantara en
hout behoren eveneens tot de mogelijkheden
om uiting te geven aan
Franse chic. De comfortabele stoelen
met ruime verstelbaarheid zijn
bekleed met nappaleer, waardoor
ze niet alleen lekker zitten, maar er
ook stijlvol uitzien. De achterbank is
meer economy class en biedt gemiddelde
ruimte voor dit segment,
maar de 4 oogt gesoigneerd op beide
zitrijen. Weet wel dat de gereden
DS tegen de 50.000 euro kost. Het is
nog de vraag hoe de basisversie er
vanbinnen uitziet. Mogelijk heeft hij
dan zijn avantgardistische
kleding
verruild voor een alledaagser kloffie.
Hij heeft ook de nieuwste multimedia
van DS met een in het dashboard
geïntegreerd scherm, waarin
de meeste functionaliteit is verstopt.
Dat betekent veel tikken op
het paneel om instellingen te veranderen.
Het werkt met grotere buttons
en heeft verfijndere graphics
dan voorheen, waardoor de menu’s
overzichtelijker zijn. Het systeem
omvat ook een kleiner touchscreen
op de middentunnel, waarmee snelkoppelingen
zijn te maken naar
veelgebruikte functies op het hoofdscherm.
Dat tweede paneel is ergonomisch
goed geplaatst, want met
de arm op middensteun valt je hand
er precies op. Een nuttige toevoeging
die vorm en functie verenigt.
Dat is wel eens anders geweest bij
DS.
Aandrijving
De bekende PHEVaandrijflijn
houdt zich in de goed geïsoleerde 4
nog beter op de achtergrond dan in
andere modellen met deze techniek,
want de topuitvoeringen hebop
zijn onderstel, maar begint de
achterzijde op hogere snelheden
zweverig en onrustig te worden.
Dan is de allerminst stevige Sport
de betere optie. Het koetswerk beweegt
best wat, waardoor hij tijdens
het accelereren op zijn kont zakt.
Vervolgens voel je de ontlaste voorbanden
aan het stuurwiel trekken.
De besturing is sterk bekrachtigd,
steriel en filtert de feedback van de
voorwielen weg om een kalme rijervaring
te bieden. Dat lukt met de
veelgebruikte techniek van het concern
best aardig en in elk geval beter
dan bij de eerste generatie, maar
echt onderscheidend is hij door zijn
aandrijflijn en rijgedrag niet. De 4
moet het vooral hebben van zijn opvallende
koetswerk en smaakvolle
interieur, terwijl de rest van de auto
niet teleurstelt. Het is de meest
kansrijke DS tot nu toe, maar dat is
nog geen garantie voor een succesvol
en definitief verblijf in het statusgevoelige
deel van het Csegment.
Eindoordeel
De meest kansrijke DS tot nu toe.
Mooie verpakking en geen teleurstellende
inhoud.
SPECIFICATIES
DS 4 ETense
225
Prijs: € 41.150,Topsnelheid:
233 km/h
Acceleratie 0100:
7,7 s
Gem. verbruik: 1 op 76,9
Accucapaciteit netto: 12,2 kWh
Max. laadsnelheid: AC 7,4 kW
CO2emissie:
29 g/km
Motor: vierinlijn,
1598 cm3, turbo +
elektromotor
Max. vermogen: 180 pk
(133 kW)/5500 (emotor
110 pk)
Max. koppel: 250 Nm/1650 min1
(emotor
n.b.)
Transmissie: achtbak, automatisch